Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Ik heb nu enkele keren het verbruik van de C-Matic (1299cc) berekend. De eerste keer kwam ik op 1:10 en gisteren 1:9,4. Verbruik vooral op 30/50/60/80 en 100km/u wegen.
Kloppen dergelijke cijfers ongeveer voor een C-Matic of kan het beter :
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Mijn 1220 C-matic verbruikte op benzine ook ongeveer 1 op 10, op LPG loopt hij 8,5. Overigens bij weinig stadsverkeer, maar ook weinig snelweg.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
C-matic = zuipschuit
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Toen mijn C-Matic nog reed (afgelopen zomer) zat ik constant rond de 1 op 11, 1 op 12.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dat is best goed.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
DriverD schreef:C-matic = zuipschuit
Toch valt het me nog niet heel erg tegen. Automaten gebruiken i.h.a. wat meer. Ik ga het wel langere tijd in de gaten houden kijken of het gemiddelde nog wat verbeterd (of verslechterd) Daar staat dan weer wat extra comfort tegenover, hoewel dat bij de C-matic wel beperkt is. Die is vooral geinig en technisch afwijkend dus leuk.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
DriverD schreef:C-matic = zuipschuit
C-matic = ideale LPG-bak!
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Nu nog een goede inbouwer die hem ook gelijk op kenteken zet. Ik ben nog aan het zoeken.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
PB Yuri eens even, die weet wel eentje!
Hij heeft een installatie met stift. Zelf ben ik meer voorstander van een KVS-systeem als er in mijn GS zit. Ik heb nooit last van bevriezingen gehad. Altijd starten > lopen op gas, ook bij 15 graden vorst.
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Wat vind je van een prijs van 2000 tot 2300 euro? Ik lees bij verschillende 2cil specialisten over ongeveer 1300 euro. Wat rechtvaardigt dan 700 a 1000 euro meer vraag ik me af bij een 2cil specialist?
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Veel te duur! An als je zelf de handen uit de mouwen steekt aan een KVS-systeem, dan moet het daarna ook voor 900Euro kunnen lukken.
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Ik heb net contact gehad met een andere gasboer. Die kan een LPG installatie leveren voor 1080,- Echter volgens hem werkt een KVS systeem onvoldoende op een GSA en blijft de verdamper te koud. Hij zou dan stiften(ongv 150-200euro) meeleveren die zelf gemonteerd moeten worden (na de keuring… )
Ik meende dat een kvs systeem prima werkt? Zijn er ook ervaringen met een olieverwarmd systeem? Nadeel zou dan de te grote afkoeling van de motorolie kunnen zijn.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Bull! Een simpel KVS-systeem werkt top, het bewijs staat in mijn loods. Een oliesysteem is wel k*t. Voor dat de olie in de winter bij een GS op temperatuur is, sta je al langs de kant met een bevroren verdamper. Daarnaast vind ik het eng…
Een stift inbouwen na de keuring is prima, Yuri heeft hier ervaring mee. Maar naderhand bleek het niet voldoende te werken. Ik geloof dat hier nadien nog een aantal veranderingen in het systeem zijn aangebracht.
Maar toch… ik heb enkel een aantal windingen koperbuis om mijn uitlaat zitten, en dat wordt echts snel warm. Daarbij komt dat je eigenlijk niet veel warmte nodig hebt. Kortom, zijn verhaal zal wel niet op ervaring maar op vermoedens gebaseerd zijn.
Wil je meer weten over olieverwarmde systemen, kijk dan eens in de kever-scene….
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Da’s duidelijk. Waterman (pb) tipte nog twee inbouwers met een kvs systeem. Als dat goed werkt heeft het uiteraard mijn voorkeur.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Er lijken wat gasboeren met “achteraf” stiften te werken. Vandaag werd me verteld dat zo’n kvs systeem niet werkt omdat het spul kan gaan koken. klopt zo hierboven te lezen ook niet.
Een installatie met stiften wordt zo’n 1250,= gekeurd en al. Ook nog een offerte met een kvs systeem gehad voor 1850,=. Wat is het grote probleem bij de stiften?
Overigens hoorde ik dat stiften puur om bureaucratische redenen niet meer mogen. Ze worden weinig ingebouwd en zijn daarom voor een fabrikant te duur om E-keur op aan te vragen.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
baroen schreef:Vandaag werd me verteld dat zo’n kvs systeem niet werkt omdat het spul kan gaan koken. klopt zo hierboven te lezen ook niet.
Maar natuurlijk KAN de kvs gaan koken, ik bedoel, je kunt zelfs een maaltje klaarmaken onder je kap!
Maar als ze dit zelf hebben ervaren (ik denk het niet, het zal wel weer een horen > zeggen verhaaltje zijn), dan hebben ze het dus gewoon niet goed gedaan. Je hebt niet veel warmte nodig om er voor te zorgen dat de verdamper niet bevriest. Je hebt dus een ruime marge om er voor te zorgen dat het warm genoeg wordt in de winter en niet gaat koken in de zomer. Een aantal slagen koperbuis rond de uitlaat volstaat.
Ik heb er mee gereden bij strenge vorst en in hartje zomer, en nooit problemen gehad. Dat in tegenstelling tot Yuri’s stift-verhalen. Maar ook dat moet natuurlijk gewoon goed kunnen werken.