Totaal aantal Berichten: 1420
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
LPG is een afval stof. Als half nederland en vrachtwagens daar op gaat rijden moeten ze het gaan “maken” en kost het dus meer geld. Dat wil de shell niet…
Weet je…
al ze in Den haag nu gewoon open en eerlijk letterlijk zouden zeggen ” tuurlijk naaien wij jullie een oor aan.”
DAAR zou ik respect voor hebben en ws gewoon zonder probleem betalen. Maar dit gedrag, daar heb ik zo’n hekel aan….
Die gladde millieu praat . Tijdje terug was er een bijeenkomst in het verre oosten. Hup allemaal in het vliegtuig om daar lekker te netwerken aldus een genodigde….
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hieronder het persbericht van de Fehac.
Maarsbergen, 25 februari 2008
FEHAC steunt de Amsterdamse oldtimereigenaren
Het op 20 februari 2008 door de gemeente Amsterdam gepresenteerde plan om van een groot deel van de stad een milieuzone te maken heeft ongekende gevolgen voor duizenden liefhebbers van klassieke voer¬tuigen binnen en buiten de Ring.
Amsterdam komt nu met een maatregel die veel mensen dwingt om afstand te doen van een voertuig waar¬aan ze zeer gehecht zijn. En dat een belangrijk deel van hun vrijetijdsbesteding is. Wil zo’n ingreep in de privé-sfeer aanvaardbaar zijn, dan moeten de argumenten wel heel erg sterk zijn.
De argumenten van het Amsterdamse plan kunnen de FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs) absoluut niet overtuigen. Op het particuliere autobezit wordt een veel te zware wissel getrokken. Natuurlijk moet in het belang van de gezondheid aan de Europese richtlijnen op gebied van luchtkwaliteit worden voldaan. Maar de Europese Unie heeft niet voorgeschreven dat daarvoor steden permanent ‘op slot’ moeten voor voertuigen die niet aan bepaalde emissie-eisen voldoen. Sterker nog, de FEHAC vraagt zich af of deze maatregel niet in strijd is met Europees en nationaal recht. De mobiliteit van Amsterdammers en niet-Amsterdammers wordt er enorm door belemmerd en het voortbestaan van veel ondernemers komt er door in gevaar. Kortom, het middel is veel te zwaar.
Oldtimers worden maar zeer beperkt en sporadisch bereden. Recent onderzoek wijst uit dat het gemiddeld om niet meer dan 1900 km per jaar gaat. Daarom kan er, als er eind 2009 al een Milieuzone komt, zonder noemenswaardige extra belasting van het milieu makkelijk een uitzondering voor oldtimers worden gemaakt.
Wethouder Herrema heeft bij aankondiging van het plan gezegd dat er aan een uitzonderingsregeling voor oldtimers wordt gedacht. De FEHAC waardeert dat de Gemeente Amsterdam het belang van het mobiel erfgoed wel erkent Op 21 februari, één dag na bekendmaking van het plan, vond hierover tussen de FEHAC en de wethouder al een oriënterend gesprek plaats. Hierin heeft de FEHAC onder andere gewezen op de al bestaande uitzonderingsregeling in de milieuzones in Duitsland, voor Duitse én buitenlandse oldtimers.
Uit een recent rapport van het Duitse ‘VROM’ (Bundesumweltamt) blijkt dat nu al de helft van het fijnstof van het wegverkeer door remmen en banden wordt veroorzaakt. De ouderdom van het voertuig doet daarvoor niet ter zake. Vrijwel alle oldtimers rijden op benzine, een aantal ook op het nog schonere LPG. Auto’s met LPG of met een katalysator, ook wanneer ze nog geen 25 jaar oud zijn en van voor 1992 dateren, mogen daarom niet zomaar worden buitengesloten.
Historische vrachtwagens maken nog minder kilometers dan personenauto’s en bestelwagens. Daarom mogen die, net als campers van 25 jaar en ouder, niet worden geweerd.
Een groot aantal gespecialiseerde bedrijven zorgt er met veel liefde en kunde voor dat oldtimers gerestaureerd worden en op de weg kunnen blijven. Hun voortbestaan mag door invoering van de Milieuzone niet op het spel worden gezet.
De FEHAC zal er hard aan werken om de Amsterdamse plannen tot redelijke proporties terug te brengen en wil hiertoe graag met andere betrokken partijen samenwerken.
Noot voor de redactie:
Dit persbericht is afkomstig van de
FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs)
Ambachtsweg 4 – S
3953 BZ MAARSBERGEN
T 0343-437303
E .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
I http://www.fehac.nl
Voor nadere informatie over dit onderwerp kunt u contact opnemen met:
Tiddo Bresters (vice-voorzitter van de FEHAC), T 06-51398260
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
DOWNLOAD HIER het inventarisatie forumulier en mail of stuur het terug aan de FEHAC.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
of ik moet opnieuw leren lezen of het staat er echt niet.
Er wordt, lijkt mij, in deze Fehac actie enkel uitgegaan van oldtimers als zijnde voertuigen van 25 jaar of ouder.
Oldtimer betekent klassieker. -> een voertuig is niet pas klassiek vanaf een 25 jaar lijkt mij.
er is geen hond die een BX uit 1990 als oldtimer zal accepeteren tenzij je een citroen bx liefhebber bent. Gaan we aan die groep dan opeens voorbij ????
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gaan we aan die groep dan opeens voorbij ????
Dat zag je toch wel aankomen ? Ieder voor zich in deze…De groep klassieker eigenaar is een heel andere dan de oud brik rijders die zich, waarschijnlijk, niets anders kunnen of willen veroorloven…
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Omdat de Fehac ( federatie HISTORISCHE automobiel clubs) vooral bezig is met oldtimers.
Stuur het formulier terug. Vul het bouwjaar in!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
FEHAC behartigt de belangen van oldtimerrijders. De auto moet minimaal 25 jaar oud zijn om door de FEHAC als klassieker gezien te worden. De BX Club kan zich dan nu ook aansluiten bij de FEHAC daar de oudste BXen die leeftijd hebben gekregen.
Maar goed: de FEHAC zal zich in principe niet bekommeren om auto’s jonger dan 25 jaar. Die hebben weer andere belangen, heel simpel.
Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
gemiddeld om niet meer dan 1900 km per jaar
Dat gaat misschien op voor de gemiddelde T-Ford maar verder lijkt dit me aan de lage kant. De nadruk ligt bij de FEHAC misschien wat al te zeer op auto’s met het uiterlijk van een postkoets…
@gompy: niet helemaal:
Auto’s met LPG of met een katalysator, ook wanneer ze nog geen 25 jaar oud zijn en van voor 1992 dateren, mogen daarom niet zomaar worden buitengesloten.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mulder schreef:gemiddeld om niet meer dan 1900 km per jaar
Dat gaat misschien op voor de gemiddelde T-Ford maar verder lijkt dit me aan de lage kant. De nadruk ligt bij de FEHAC misschien wat al te zeer op auto’s met het uiterlijk van een postkoets…
.
Nee hoor. ALLE FEHAC aangesloten auto’s rijden gemiddeld 1900 km per jaar. Dat is uit het laatste onderzoek gebleken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1420
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
auto’s met het uiterlijk van een postkoets…
Nou dan hoeft de 2cv rijder zich al niet meer druk te maken
Nicci schreef:Simpele Ziel schreef:Ja, die ken ik, wordt zelfs meerdere keren uitgelegd in dit topic.
Maar het is toch te stom voor woorden dat je om bij je eigen huis te komen voortaan moet betalen?waarom is dat te stom voor woorden? jij hebt liever een stad die helemaal vastloopt van al het verkeer? veel mensen klagen over files, maar op het moment dat de enige oplossing denkbaar, namelijk veel betalen, wordt geintroduceerd klaagt iedereen steen en been.
Misschien omdat NOG meer betalen geen oplossing is? In Nederland betalen we al een godsvermogen om auto te mogen rijden (nouja, om in de file aan te schuiven wat er inmiddels bijna dag en nacht staat) en dan wil jij voorstellen om nóg meer te moeten gaan betalen?
Op een gegeven moment lost dat de files wel op ja, omdat niemand het meer kan betalen…. Alleen een beetje jammer dat dan de complete economie ook in elkaar stort. Maarja, er zijn geen files meer!
Ik vind het gewoonweg walgelijk dat er onder het mom milieu ontzettend veel geld binnengeharkt wordt en dat dat vervolgens niet weer terug wordt gestort in een milieupotje maar gewoon in de schatkist verdwijnt. Dan doe je het dus blijkbaar alleen maar om het geld, niet om het milieu.
Hoeveel concrete oplossingen zijn er inmiddels al bedacht door overheden en steden om milieuproblemen aan te pakken? Die paar 80km zones die nergens op slaan? Verkeerslichten die nog nooit van een groene golf gehoord hebben? Overal lukraak drempels neerkwakken zodat je weer moet remmen (fijnstof) en op moet trekken (Co2 en andere uitstoot), of van die wegversmallingen waardoor er geen 2 auto’s tegelijk op een 2 baans weg kunnen rijden (wederom: remmen, stilstaan, optrekken).
Of waren die 50 jaar lang uitgestelde wegenuitbreidingen misschien zo’n goed plan zodat heel nederland inmiddels dag en nacht in de file staat wat ook weer erg goed voor het milieu is.
En natuurlijk kunnen we in het jaar 2008 wel eens kiezen voor electrische auto’s die je ook gewoon bij de pomp kunt herladen en is biobrandstof overal verkrijgbaar en spotgoedkoop.
Face it: de overheden (ook de steden dus) doen geen ZAK aan het milieu.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eindelijk worden ze in Den Haag ook een beetje wakker!
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3406659/_VVD-actie__stop_auto_pesten___.html?p=22,1
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste