wupke, er zitten een hoop fouten in je redenatie,
maar het belangrijkste punt is toch wel dat het koppel van een benzine motor flink hoger is dan van een Diesel.
benzine: 95Nm/L om Diesel: 70Nm/L
http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzine_vs_Diesel
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:wupke, er zitten een hoop fouten in je redenatie,
maar het belangrijkste punt is toch wel dat het koppel van een benzine motor flink hoger is dan van een Diesel.
benzine: 95Nm/L om Diesel: 70Nm/L
http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzine_vs_Diesel
Idd..
BX
1905 cc diesel ongeblazen: 120 Nm @ 2000 tpm
1905 cc benzine ongeblazen: vanaf 150 Nm @ 3000 tpm.
Enige wat voor de diesel pleit is dat ie bij zeer lage toeren relatief meer koppel heeft t.o.v benzine.
Turbodiesels halen natuurlijk veel meer koppel, maar dat geldt ook voor benzineturbomotoren.
hmm,, lijkt er op van wel..
maar ik heb toch een kantekening, en Marten haald hem al aan.
een Diesel produceert op “lagere toeren"meer kracht (dus koppel) dan een benzine motor.
het koppel van een benzine motor ontstaat door de hogere verbrandingssnelheid, en komt dus ook pas vrij bij hogere toeren.
om de gelijke energische waarde te halen als diesel, moet er meer verbrand worden, ergo , meer toeren is vakere verbrandingen..
klopt toch? of kijk ik er helemaal langs?
mvgr wupke
Dat is niet helemaal waar het verschil vandaan komt, je kan niet een-op-een koppel met energie vergelijken. Koppel is ook irrelevant in het gebruik. Je kan altijd met de juiste versnellingsbak koppel inwisselen voor omwentelingen. Terwijl energie wel behouden blijft. Dan is het zinvoller om naar vermogen te kijken:
200Nm bij 3000tpm is evenveel vermogen als 300Nm bij 2000tpm. Ook hier is de benzine dus in het voordeel (zie mpostma’s voorbeeld) Trouwens een turbo benzine haalt z’n koppel soms nóg lager dan een turbo Diesel.
Tweede probleem is dat de hoeveelheid die de motor ingaat vooral lucht is. Hoeveel brandstof hierbij (maximaal) gemixt wordt is afhanklijk van de soort brandstof.
Ten derde, de energie inhoud van een kilo benzine is ook hoger dan die van een kilo Diesel. Helaas rekenen wij af in Liters
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Re: Citroën AX 1.5D problemen bij koude motor
Splits dit ff lekker af naar een specifieke vraag in het AX subforum?
MNM(tm), er zijn verschillende factoren die dit kunnen veroorzaken.
Wat is de km-stand? Zijn de verstuivers al eens gereviseerd (bij km-stand boven 120.000). Is je brandstoffilter schoon? Staat de pomptiming juist, kan je best laten nakijken bij hogere km-standen. Het kan natuurlijk ook zijn dat de pomp de geest aan het geven is…
Grtz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Ja, als je met lucht zit, dan is het redelijk logisch. Als je alles op druk brengt, zit je pomp weer vol brandstof. Als de auto dan een tijdje stil staat, loopt een deel van de brandstof weg naar de tank. Inderdaad, leidingen en filter eens nakijken. Lek aan de pomp kan ook, daar kan je normaal kitjes voor kopen. Nergens geen diesellek te zien rond het pompdeksel ofzo?
Grtz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Mocht dit nog actueel zijn: Het ventiel in het balgje wil ook wel eens lekken -> nieuw balgje of losse terugslagklep plaatsen.
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
geachte ik heb een evasion van 98 1900turbo diesel en had deze gekocht met kapotte motor heb er een motor van een citroen zx 1900 td in gelegd dacht dus even om te bouwen dus alleen de blok is dezelfde maar nu deze start en bolt op rolantie goed maar als je wilt gaan rijden heeft deze totaal geen vermogen en zwarte rook weet er iemand waaraan dit kan liggen want de motor die ik er in gelegt heb bolde perfect in de zx en ik werk ook aan wagens vooral zx maar weet echt niet waar het kan aan liggen mvg zx driver
Heb je de turbo overgezet of losgehad, aanvoerleiding van de olie los gemaakt ?
Het lijkt er op dat de turbo defect is geraakt, het zou niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurd bij een motorwissel. Vorig jaar meegemaakt bij een TCT, een maat van mij vergat de olie aanvoerleiding aan te draaien.
ja maar int begin trekt deze wel en dan niet meer en ik hoor de turbo zodus denk niet dat deze kapot is maar ga int weekend een skijken denk egr klep ale denk het
bedoel dus in gewone taal dat ik de turbo hoor fluiten heb de turbodruk iets hoger gedraait maar heb ook gelezen dat dit fenomeen ook voor kan komen door de egr klep bij de turbo want de turbodruk opdrijven kan normaal geen kwaad want mijn citroen zx heeft nu ongeveer 120pk in plaats van standaard 90 mvg zx driver
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je dat vermogen wel eens laten meten dan?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
hoeft niet hou een golf 4 bij met 130pk