ik heb de mijne uit een 205 gehaald op de sloop, zit alleen een esso sticker op.
ow ja best makkelijk woord ik dacht misschien heeft dit een bepaalde naam. maar wat komt er dan door die slangetjes die aan de zijkant aan die dop zitten komt daar de olie weer terug ofzo.
Da’s onderdeel van de carterventilatie.
Ich bin ein Breaker
De ene kant komt van het luchtfilter dus schone lucht en de andere gaat naar je inspuithuis dus naar het inlaatspruitstuk, de schone lucht neemt op zijn weg de carterdampen mee naar het inlaatsysteem en vandaar naar de cilinders waar de milieuschadelijke carterdampen worden verbrand.
kijk als je zo’n ding hebt kijk dan even op citroenbx.nl daar staat op hoe je alles schoon maakt, beter kan ik het niet uitleggen.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
De eerste klusjes zijn gedaan heb het luchtfilter oliefilter olie en die buis voor het vullen van de olie vervangen. Op naar de volgende klussen, Nou wou ik de lhm gan vervangen die is namelijk geel/bruin ipv groen. Nou staat er op citroenbx.nl dat je het systeem moet doorspoelen doormiddel van de nippels op de remklauw los te maken en dan de rem in te trappen en het er uit laten lopen tot het weer groen is is dit echt nodig of is alleen de tank eruit en weer vullen genoeg. Verder staar er ook dat je een 12 mm bout op de drukregelaar moet losdraaien maar waar zit dit.
Het beste is eerst het lhm vat (tankje) uit de auto te halen en leeg te gooien, daarne de boel goed schoon maken met wasbenzine de filters kun je eraf halen, dan de boel weer terug zetten, denk aan het plaatje wat onderin het tankje ligt, lhm er in en dan die 12 mm bout iets losdraaien dat is de bout de op de drukregelaar zit en die zit weer op het motorblok, je ziet hem zo zitten dan de motor starten en even door laten pompen de bout weer vastzetten (hoeft niet erg vast) dan komt het systeem weer op druk en is de lhm in pricipe ververst.
de remmen moet je inderdaad appart doorspoelen door de bx max hoog te zetten en dan wiel voor wiel de ontluchtingsnippels open te draaien,totdat je mooie groene olie ziet, regelmatig de olie in de tank controleren.(met de rem ingetrapt natuurlijk) ik druk meestal een bezem tussen rempedaal en rugleuning.
als je voorrradbol die op de drukregelaar zit (die op de motor dus) goed is hoeft de motor niet te lopen.als je geen druk meer hebt even de motor starten pas op dat ie niet van de krik afvalt.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Nou wou ik toch eerst de bougies gaan vervangen ik heb nog geen krik dus ik moet nog even met de lhm wachten. Maar de bougies kan je die er zo uit schroeven als je de dop eraf haalt en is hier een speciale sleutel voor of kan je een gewone dopleutel gebruiken.
Hier is een speciale dop voor nodig nl een extra lange.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Je kunt een 16mm gebruiken. Ik zelf heb eentje van LUX gehaald bij praxis (€2,49 uitvoering: profi). Deze kun je op de ratel zetten en dat functioneert prima. Let wel even op ‘kracht’ zetten want die kleine bougies breken erg snel, of ik ken mijn eigen kracht niet meer Let ook even op het type bougie want voor de gehele serie BX zijn er geloof ik 25 verschillende bougies (!).
P.S. Ik zou voor de Eyquem bougie kiezen. Zijn ook wat sterker en hebben 3 extra electroden (snellere start en betere verbranding).
Succes!
Se concentrer sur l’essentiel
Weer een vraagje since ik de auto heb wil die nogal slecht in zijn achteruit, meestal moet ik hem dan een stukje vooruit rijden en dan gaat die wel in zijn achteruit dit gaat ook gepaard met als ik aan kom rijden en ik sta stil en wil hem in zijn achteruit zetten gaat die soms ook ‘‘tandenpoetsen’’ wat kan dit zijn en wat is hieaan te doen.
Dan nog iets als ik de auto een paar dagen stil laat staan wil die maar niet zakken ik dacht dat het normaal was dat de na een nachtje zou gaan liggen maar er gebeurt helemaal niks hij blijft gewoon op hoogte en verder zit er geen verschil tussen de hoogste een een na hoogste stand. En soms als ik wil gaan rijden en ik heb hem omhoog laten komen en rijdt het parkeer terrein af wil die na 5 minuten als ik weer even stilsta nog welleens ineenkeer een stukje inzakken niet dat die ineenkeer op de grond ligt maar ik voel hem nog een stukje inzakken weet iemand wat dit kan zijn.
De bougies zijn ook vervangen. Nou heb ik de sleutel bij een monteur geleend en die zij dat ik de lhm ook kunt doorspoelen door een wiel eraf te halen het hele systeem leeg te laten lopen door de rem in te drukken en het er door het nippeltje bij dat ene wiel eruit te laten lopen dan zuigt het systeem zelf alles eruit, is dit ook een goed idee want dit lijkt mij minder werk of zal dit minder goed werken.
Nee niet doen zo want op het laatst zal je pomp droog lopen en daar heeft ie een hekel aan, en als hij leeg is is het moeilijk om er weer olie in te krijgen, hij zuigt n.l niet zelf aan.
je kunt het beste de bovenkant er af halen en voorzichtig aan de kant leggen de slangen niet idioot ombuigen (kunnen scheuren) want dan kun je meteen de filters schoonmaken met wasbenzine, die kun je er af halen door een borgklemmetje los te maken.
de tank kun je er nu helemaal uit halen en leeg kieperen er zit onderin een kunstof schijf die hoort er weer in, ook de tank goed schoon maken met wasbenzine.daarna gooi je er weer ongeveer evenveel lhm in als er uitkwam, deksel weer terugzetten ontlastboutje op de drukregelaar iets losdraaien en de motor starten even laten draaien en dan het boutje weer vast zetten.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
robinrossie schreef:De bougies zijn ook vervangen. Nou heb ik de sleutel bij een monteur geleend en die zij dat ik de lhm ook kunt doorspoelen door een wiel eraf te halen het hele systeem leeg te laten lopen door de rem in te drukken en het er door het nippeltje bij dat ene wiel eruit te laten lopen dan zuigt het systeem zelf alles eruit, is dit ook een goed idee want dit lijkt mij minder werk of zal dit minder goed werken.
Hangt er vanaf hoe hij dit bedoeld heeft.
Er is hier al voldoende over uitgelegd in de Hydrauliek-afdeling, of hier: http://autos.groups.yahoo.com/group/BXNL_faq/message/17
en dat door b.rozema die het heel kort samenvat.
Belangrijk is dat je eerst de LHM in de ketel ververst hebt (eerst de vering in laagste stand, dan de ontlastschroef los, dan de ketel legen, reinigen en hetvullen) en de motor stilstaat (wat je ook elders leest, anders kun je schuimwerking krijgen en ben je juist lucht aan het inlaten) en het systeem (desnoods steeds weer voor iedere remklauw opnieuw) op druk is (motor net gelopen). En zo ga je dan remklauw voor remklauw af.
Dat is ook nog even opletten want ze gaan niet allemaal vanzelf los, zorg voor kruipolie (geen WD40) voor de achterremnippels.
Het vering-gedeelte spoelt zich in principe vanzelf als je de auto helemaal laat zakken en het systeem drukloos maakt.
Ich bin ein Breaker
Ik heb de lhm in huis maar weet nog steeds niet wat nou de ontluchtingsschroef is het op de foto hieonder die schroef die je recht boven de koelvloeistof dop ziet?
En zou ik voor het doospoelen dat kleine krikje kunnen gebruik dat bij de auto zit of gaat die daarvan afvallen.
Koop alsjeblieft een fatsoenlijke garagekrik en goede assteunen, de basis voor iedere thuissleutelaar.
Het standaardkrikje is allesbehalve veilig. Aanvankelijk krikte ik ´m er wel eens mee op om vervolgens houten bielzen onder de krikpunten te plaatsen, maar een garagekrik werkt zo veel prettiger en sneller.