Dag,
het betreft een AX met 954 cc motor (op benzine), 194.000 op de teller.
Vandaag ging na een rit van 10 kilometer (snelweg) het rode lampje van de koelvloeistoftemperatuur branden; onderweg merkte ik al dat de verwarming (die in de hoogste stand stond) afwisselend koude en warme lucht naar binnen blies. Ben naar huis gereden (lampje aan, lampje uit etc.), heb motor 20 minuten laten afkoelen, en tref dan het volgende aan: als ik de radiateurdop voorzichtig (en met een doek om mijn hand ) losdraai, loopt er een kleine hoeveelheid koelvloeistof onder druk langs de vulpijp naar beneden, en toen de dop volledig verwijderd was, zakte het niveau van de koelvloeistof in rap tempo tot pakweg 8 centimeter onder de dop. Heb een beetje koelvloeistof bijgevuld (200 cc).
Waar moet ik de oorzaak zoeken ?
Koppakking ??
Thermostaat ??
Groeten, JoF
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
check die thermostaat idd maar eerst.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Idd: beginnen met de thermostaat. Dan verder kijken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Re: Koelwater wordt te heet !! Wat is de oorzaak ??
JoF schreef:en toen de dop volledig verwijderd was, zakte het niveau van de koelvloeistof in rap tempo tot pakweg 8 centimeter onder de dop. Heb een beetje koelvloeistof bijgevuld (200 cc).
In mijn ax staat het koelwater strak op ca. 10 cm onder de dop. Meer gooit ie er gewoon uit. Dus als ik het goed begrijp ben je niet zoveel kvs verloren. Eerst maar even die thermostaat checken als gezegd.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik kan me alleen maar aansluiten; thermostaat.
Overigens kan de ‘waaier’ van de waterpomp ook problemen geven bij een AX; ik ken er verscheidene die hierdoor de pomp al hebben moeten vervangen (‘waaier’ kapot).
Kom wel eens voor dus.
‘Spirit of avant-garde’
Bedoel je met waaier het schoepenrad van de waterpomp?
Dag,
meest gehoorde en gelezen reactie tot nu toe:
Waterpomp of thermostaat
meest gehoorde reactie wat het vrijwel zeker NIET is:
Koppakking
Ik kan er nu nog bij vermelden dat er op de (vaste) parkeerplek al enige weken een steeds groter wordende vlek te zien was op de klinkers (géén olie). Vrijwel zeker koelvloeistof (vettig), en dat wijst mogelijk op de waterpomp. Zowel waterpomp als thermostaat zijn AX-onderdelen die betaalbaar zijn. Waarschijnlijk wordt haar leven dus weer opgerekt….....ga vanmiddag voor APK naar dealer…......zal haar daar eens laten onderzoeken.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
JoF schreef:
Zowel waterpomp als thermostaat zijn AX-onderdelen die betaalbaar zijn.
Dat klopt, maar voor die waterpomp moet de distributieriem er ook af en dan zou ik er maar een nieuwe spanrol en riem bij optellen.
B_iks schreef:Dat klopt, maar voor die waterpomp moet de distributieriem er ook af en dan zou ik er maar een nieuwe spanrol en riem bij optellen.
Correct ! Dom van mij, andersom denk ik daar wél altijd aan: laat bij het vervangen van de distributieriem altijd meteen de waterpomp vervangen !
Is bij AX in dit geval (bij 160.000) dus niet gebeurd.
Even meerekenen:
1,6 uur arbeidsloon vervangen distributieriem = € 88 (ex.)
distributieriem en rol= € 42 (ex.)
APK= €25
Is bij elkaar al € 185 (incl.), bij benadering.
Komt nog bij: waterpomp en (de)montage waterpomp
Komt eventueel nog bij: mankementjes APK
Gaat richting pre-terminaal…........
Zal mijn huisgenoten op het ergste voorbereiden !
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Die waterpomp zit met twee schroefjes vast en kost nauwelijks meer tijd, wel weer een paar tientjes materiaal. Maar ja, voor de waarde van een ax is het gauw behoorlijk wat geld . Je zou de riem evt. zelf kunnen vervangen, qua moeilijksheidgraad schijnt het te doen te zijn.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Totaal nog geen 100 euro aan materiaalkosten, gewoon lekker zelf doen.
Dat is zelfs met twee linkerhanden op een zaterdag gedaan…
Overigens komt ook bij andere TU-aangedreven voitures het waterpomp-euvel voor; het schoepenrad is blijkbaar kwetsbaar.
Er zijn overigens betere in de handel.
‘Spirit of avant-garde’
Het is zelf te doen al heb je bij een AX niet zoveel plaats dus is het wat prullen.
kijk maar eens onder het hoofdstuk mechanisch daar staat in ZX1.4i zijn topic hoe je het moet doen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Diagnose door Citroëndealer gesteld: deze AX is terminaal .
Bleek tóch koppakking te zijn, én een lekkende waterpomp. Bovendien bleek de remvoering achter aan vervanging toe te zijn….....en toen zijn ze wijselijk maar gestopt met de APK.
Einde verhaal dus.
Gelukkig is mijn AZ 18 PK bijna klaar, die mag dan de functie van 2de auto innemen.
P.S.: iemand belangstelling voor een nieuwe dynamo (heeft 20.000 km gedraaid) en/of voor 2 z.ga.n. koplampen (2 jaar oud) ????
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Hoe is de rest van de AX is kwestie?
Roestgaten etc, dikke krassen en zo?
Een AX-je brengt altijd wel wat geld op, de kosten zover zijn een kleine 300 euro.
(100 pakking en pomp, 200 remset (cylindertjes en schoenen)).
Daar koop je geen fiets voor…
‘Spirit of avant-garde’
Niks roestgaten, niks krassen .
Eén keer schade gereden ops: : vandaar een grijze motorkap die niet helemaal aansluit bij de lijn van de spatschermen.
Altijd dealeronderhouden (vóór aankoop in 2003) en ook door mij dealeronderhouden, rekeningen aanwezig vanaf 127.000 tot 189.000.
Als je details wilt weten: PB !!
Hij gaat er hoe dan ook uit.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Zonde van deze toch wel heel taaie 1.0. Het is dat ik er eentje heb, anders had ik deze wel willen reanimeren, dat kleurtje ook . Als je d’r echt niet vanaf komt, laat dan maar even wat weten voordat het richting sloop gaat.