Hallo iedereen,
volgende vraag: (jaja, ik wil mijn wrakkige bx echt netjes zien te krijgen
Bijna alle punten van de auto zijn inmiddels naar mijn zin maar hij bibbert me echt te veel rond de 130 km/h. De rechterkant van het dashboard trilt met een amplitude nvan 1 cm ofzo, echt een beetje TE dus. Ik herinner mij vaag dat de bx-diesels van mijn ouders vroeger dit ook deden.
Ik heb de 4 bouten (2 in paravan-bak en 2 vlakbij de deur) al aangedraaid, helpt niets.
HEEFT IEMAND TIPS?
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Wielen al eens uitgebalanceerd?
Geen kromme velg?
Meestal kun je het volgende stellen:
dashboard trilt? Voorwielen uit balans.
Trillingen in de stoelen? Achterbanden uit balans…
(Correct me if I’m wrong…)
Weefje schreef:Meestal kun je het volgende stellen:
dashboard trilt? Voorwielen uit balans.
Trillingen in de stoelen? Achterbanden uit balans…
(Correct me if I’m wrong…)
Dat heb je helemaal goed.
Ja, heb ik inderdaad nog niet naar gekeken (k heb em nog niet echt lang). Aangezien ik het idee heb dat bx-en hier gevoelig voor zijn (k ken 4 diesels, die hebben t allemaal), dacht ik dat het misschien simpel op te lossen was…...... K zal die wielen er eens afhalen, en es opnieuw uitbalanceren.
Gr
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Een BX die kraakt en rammelt (interieur), is zeker geen uitzondering. Maar trillen is iets heel anders. Dat is of hard muziek ( ), of wielen uit balans (bij hogere snelheden).
Ik ga binnenkort alle kraakjes aanpakken, zijn met mijn muziek makkelijk op te sporen.
Zeg niet dat een BX niet rammelvrij te krijgen is, want dat is me bij de progress ook gelukt
WYD schreef:Een BX die kraakt en rammelt (interieur), is zeker geen uitzondering. Maar trillen is iets heel anders. Dat is of hard muziek ( ), of wielen uit balans (bij hogere snelheden).
Ik ga binnenkort alle kraakjes aanpakken, zijn met mijn muziek makkelijk op te sporen.
Zeg niet dat een BX niet rammelvrij te krijgen is, want dat is me bij de progress ook gelukt
Haha….. rammelvrij is ook niet mijn doel…. (al heb ik wel een aantal matten noppen-schuim-depmings-spul, wat schuim uit flightcases etc klaarliggen om de boel aan te pakken).
En mijn dashboard rammelt niet (wel alles in dat bovenste k*tbakje natuurlijk) maar hij schud echt een centimeter op en neer… is me echt te gortig.
Als mijn dashboard niet stil te krijgen is spuit ik em wel vol met PUR ofzo
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
de 16V en sommige GTi’s hebben ook last van gebroken dashboards…..dan scheurt de voorste afdekplaat onder de voorruit waar ook de verwarming komt gewoon in stukken. heb er al genoeg ervaring mee. dat rammelt dan ook lekker, vanaf het moment dat je de motor start
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Als wielen balanceren niet helpt kan het zijn dat de bx of heel hard geremd heeft of lang heeft stil gestaan en dat de banden een beetje 4kant zijn. dat zou zonde zijn want dat betekend nieuwe banden. Ik heb gelukkig een paar goede van de sloop kunnen halen. had ook een tril probleem 3x uitgebalanceerd door de garage die snapte er niks van (citroen service beers in hilversum) tot ik de banden zelf bekeken had en ja hoor je voelde gewoon een plat stuk dus danhelpt balanceren maar voor een enkele 100 km.
Maar goed als je de wielen gebalanceert hebt en het blijft weg na zo’n 200Km rijden dan kun je dit uitsluiten
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
R.Nicolaas schreef:Als wielen balanceren niet helpt kan het zijn dat de bx of heel hard geremd heeft of lang heeft stil gestaan en dat de banden een beetje 4kant zijn. dat zou zonde zijn want dat betekend nieuwe banden. Ik heb gelukkig een paar goede van de sloop kunnen halen. had ook een tril probleem 3x uitgebalanceerd door de garage die snapte er niks van (citroen service beers in hilversum) tot ik de banden zelf bekeken had en ja hoor je voelde gewoon een plat stuk dus danhelpt balanceren maar voor een enkele 100 km.
Maar goed als je de wielen gebalanceert hebt en het blijft weg na zo’n 200Km rijden dan kun je dit uitsluiten
Haha…. ach, hij heeft (tot een maanden geleden) 4 maanden compleet stilgestaan….... K ga t een en ander proberen…..
Gr
Daan
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Volgens mij wordt er op dit moment 4 michelins aangeboden op dit forum onder rubriek Te Koop. Is dat wat voor je?
Dat trillen had ik ook in mijn GTI. Zou heel goed aan de banden kunnen liggen, want ook bij de GTI bleef dit probleem terug komen, ondanks herhaaldelijk balanceren. Maar mijn TZD Turbo trilt/ rammelt alleen een beetje bij de koude start, verder is ze juist bij hogere snelheden heerlijk stil. Dus ik denk niet dat het feit dat het een diesel is hier een rol speelt.
Overigens kunnen versleten homokineten/ aandrijfassen soms ook de oorzaak zijn van trillen. Misschien ook handig om naar te laten kijken, mocht het bandenverhaal geen verbetering bieden. Komt nog wel eens voor bij auto’s die vaak een aanhanger/ caravan hebben getrokken in het verleden. En BX-en waren zeer gewild bij caravanners, dus…..
Het banden verhaal komt ook vaak voor bij versleten schokdempers maar daar hebben wij geen last van. ook kan het zijn dat de banden gewoon erg oud zijn en dan trekken ze krom op het karkas. wel levens gevaarlijk want als dat los laat kun je vlinke brokken maken.
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
dashboard afgescheurd!
Nou, het trilprobleem is voor een deel opgelost….....
Toevallig zat ik dit weekend op de bijrijders-stoel, en ik heb eens aan m’n dashboard zitten rukken…... Nou, dat zat vrij los, met een beetje kracht trok ik het 2 centimeter naar me toe!
Dus heel de boel eruit gesloopt (opbergvakjes dan) en het boutje rechtsboven eruit gehaald…........ toen had ik dus een stukje dashboard te pakken! Ophangpunt afgescheurd dus.
Met veel moeite gekenen naar een oplossing (is niet het meest overzichtelijke plekje, maar een digitale camera (klein) met flits doet wonderen)
Er zit een vlak “vakje” boven dat ophangpunt, dus ik heb een stukje stala van 5 cm lang ofzo gepakt, met 1 gaatje erin, die in dat vakje gestoken, en vervolgens het boutje er weer in…. goed vastgedraaid, en ja hoor ,zit weer als een huis….
Wellicht heeft iemand iets aan deze informatie
voor fotoos: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Mijn bx is ook rammelvrij, als er maar iets trilt fix ik dat gelijk, ik kan absoluut niet tegen piepjes en kraakjes tijdens het rijden…
gti_styling84 schreef:Mijn bx is ook rammelvrij, als er maar iets trilt fix ik dat gelijk, ik kan absoluut niet tegen piepjes en kraakjes tijdens het rijden…
haha, ik bedoelde niet echt kraakjes,mijn dashboard ging 2 centimeter op en neer bij 130 kmph! Nu alles weer vast zit wil ik de boel krakvrij gaan maken, nog tips? Hoe heb jij t aangepakt?
Ik dacht zelf aan heel t dashboard volproppen met isolatie-schuim ofzow. van die matjes zeg maar.
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
DaanDus schreef:gti_styling84 schreef:Mijn bx is ook rammelvrij, als er maar iets trilt fix ik dat gelijk, ik kan absoluut niet tegen piepjes en kraakjes tijdens het rijden…
haha, ik bedoelde niet echt kraakjes,mijn dashboard ging 2 centimeter op en neer bij 130 kmph! Nu alles weer vast zit wil ik de boel krakvrij gaan maken, nog tips? Hoe heb jij t aangepakt?
Ik dacht zelf aan heel t dashboard volproppen met isolatie-schuim ofzow. van die matjes zeg maar.
Ik heb kleine stukje schuimrubber achter de plaatsen gedaan waar het trilde, ik ging dan express een stukje op een hobbelige weg rijden zodat k ondertussen ffe langs de kant die piepjes kon fixen