B_iks,
reactie via PB.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Niets persoonlijk;
maar ik vind het zo jammer dat iedereen een AX (of wat voor auto dan ook) afschrijft als deze een lekke koppakking heeft.
Zelfs al laat je het door een garage doen, en ben je 300 euro kwijt, voor dat geld koop je echt geen 100% goede andere auto hoor!
Maar er word ook altijd over koppakking gepraat alsof het heel ernstig is en al, maar het is; zonder dat je kopvlakt en allerlei andere dingen vervangt binnen 2/3 uurtjes gedaan, als hobbiest
Vorig weekend nog koppaking + koprevisie (klepseals) en alle pakkingen en keeringen vervangen, AX op het pad gereden, 5 uur later liep ie weer… Totale kosten waren een pakkingset, spanrol en de koppaking.
Overigens, als ik een tip voor de volgende keer mag geven,
rij NOOOOIT door als je lampje oververhit brand. Zet hem echt direct stil
Stel de boosdoener was de waterpomp, of bijv de thermostaat, en de motor word te warm door slechte/geen doorstroom water of te weinig water, dan is het met 2 schroefjes opgelost….. Rijd je door blaas je je koppaking eruit, of waarschijnlijker en erger, rijd je je cilinder kop krom.
Dag Grietje,
geen speld tussen te krijgen, maar in dit geval gaat het om een puur financiële afweging. Een gerestaureerde AZ 18 PK en een DS 21 zijn om diverse redenen nou niet bepaald geschikte 2de auto’s, maar het gegeven dat ze wél inzetbaar zijn (nou ja, de AZ is “bijna” inzetbaar ) is wél van invloed op ons besluit: de AX gaat er uit, is gewoon niet meer nodig, en er komt niets voor terug (= méér dan CO2-neutraal ). En ik schrik niet van een koppakking-reparatie, heb ik zelfs bij de C5 aan de hand gehad (en dan schrik je dus wél van de rekening).
En ja, dat rooie lampje: mij werd telefonisch gemeld dat onderweg het rode lampje van de olie soms brandde…........... .Maar hoe dan ook ware het verstandiger geweest om dit ter plekke te gaan beoordelen.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
@Grietje: die 300 euro bij een garage lijkt me ook ietwat optimistisch, dan moet het wel bijna low-budget zijn. De dealer redt het daar per definitie niet voor. Maar ik geef je helemaal gelijk dat het niet het einde hoeft te zijn, zeker als je zelf de handjes uit de mouwen steekt kan het inderdaad redelijk kostenvriendelijk worden gefixt en kan je ax er wat dat betreft weer jaaaaaren tegen.
@JoF: Ik snap je beweegreden volkomen. Mooie voitures heb je trouwens!
JoF: Ik snap Ik zie je rijtje autos idd staan, dan is een AX idd ook erg overbodig Moet ik zeggen met 4 axen haha
en die 300 euro, ja eerlijk gezegt heb ik ook geen idee, ik laat nooit dingen maken, behalve bandenwisselen, daarvoor ga ik nog wel naar een garage Maar ik had zo gerekend, onderdelen (pakking, driem, spanrol, kopbouten, waterpomp) is 150 euro, + 100 euro arbeirdskosten (anderhalf uur ofzo? Langer zou een monteur er toch niet over moeten doen…. EN dan nog 50 euro voor kleine troep enzow…
Maarja garages doen alles ntrlk volgens de regels, en vervangen alles…
Toen ik bij mijn blauwe mn kop en koppaking verving (ik had de kop goed krom gereden ops: ) heb ik alles hergebruikt kopbouten, driem, spanrol…. waarom? automaterialen zaak was niet open en ik MOEST hem gebruiken de dag erop En die driem en alles zat er nog geen 6000 km op dus.. moest ook wel kunnen
Topic kan wat mij betreft op slot.
AX is vandaag op de sloop beland , in afwachting van (gedeeltelijke) reïncarnatie in welke 3-deurs AX dan ook !
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Zonde, ik zal een slotje pakken.