Zo te lezen gaat je thermostaat niet volledig open, gelukkig gaat deze nog wel iets open, anders was de koppakking er al uitgeblazen. Nieuwe thermostaat erin is de goedkoopste oplossing, neem dan een 83 graden uitvoering ipv de 89 graden die er volgens de specs. in hoort. Dan heb je in de zomer niet zo snel een kokende motor als de thermostaat eerder open gaat.
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
kan iemand mij precies vertellen waar die thermostaat zit bij een 1.4i van “97? ik zie bij die bovenste slang die van de radiateur naar het blok loopt 2 dingen zitten zitten ongeveer op dezelfde hoogte in het blok iets lager als die slang.
kan iemand het vertellen met wat details want ik heb er nog geen verstand van nog nooit aan n auto gesleuteld,
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Mafkeesssss Rick:
een paar dingen:
ff wat vooruit en truguit gereden
Dat vind ik een mooie vondst: truguit…“Achterin” had me ook wel wat geleken.
heb me rijbewijs nog niet
Is het dan verstandig om steeds 120 op de snelweg te rijden ??
nou die bovenste slang van de radiator word eerder warm als de onderste lijkt wel!
Da’s goed, dat hoort ook zo; dat water heeft gecirculeerd in je blok en de thermostaat gaat opeens open en gooit het naar je radiator, het koude water onderin je radiator gaat op dat moment naar je blok toe. Wordt die bovenste slang meteen warm of na een tijdje ?
sprong de ventilator aan toen het wijzertje van de tempmeter een stukje boven da streepje tussen de 90 en 120 graden, en toen het wijzertje op da streepje was sprong ie weer uit.
Je ventilator springt dus aan als het koelwater in je blok ong 100 graden was. Dit lijkt me wat hoog, je temp meter zou daar normaliter onder moeten blijven. Het kan ook zijn dat alles voor de rest prima is maar dat je sensortje (bij de thermostaat waarschijnlijk) verkeerde waardes aangeeft (deze geeft de temp weer op je metertje)
Anders: thermostaat half open of thermocontact in de radiator slecht (deze stuurt je ventilator aan). Maar dat hadden we al voorgesteld.
Maar toen ik rond de 100 graden de dop van dat reservour afdraaide kwam er die kvs uit hoort da zo?
Ja dat hoort zo, alleen hoor jij die dop er niet zo maar af te draaien als de motor heet is. Koelwatersyteem staat onder druk en KVS is heter dan 100 graden (dat zie je aan je metertje), maar kookt nog niet. Op het moment dat jij het systeem “drukloos” maakt gaat het KVS spontaan koken en da’s dus linke soep…..
Als je nog nooit wat gedaan heb aan een motor ga dan niet zelf proberen een thermostaat te vervangen, dat omhelst aftappen KVS, thermostaat eruit sleutelen en nieuwe er goed om in, KVS bijvullen en ontluchten…..Belangrijk dat dit allemaal secuur gebeurt. Zoek een goeie(kope) garage op en leg het probleem voor. Je zou wel kunnen proberen om de sensortjes één voor eén te vervangen.
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Eerst ff voor de goede orde ik heb niet zelf gereden zo stom ben ik niet haha en trug-uit is brabants.
maar ik wil die sensortjes ook eerst veranderen dan weet ik zeker dat de temp die hij aan geeft ook goed is! kan iemand mij uitleggen waar die zitten die van die ventilator weet ik maar waar zit die van het metertje precies?zou het fijn vinden om wat details te krijgen.
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
heeft iemand foto’s daarvan mischien?
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
mafkeessss schreef:Eerst ff voor de goede orde ik heb niet zelf gereden zo stom ben ik niet haha en trug-uit is brabants.
maar ik wil die sensortjes ook eerst veranderen dan weet ik zeker dat de temp die hij aan geeft ook goed is! kan iemand mij uitleggen waar die zitten die van die ventilator weet ik maar waar zit die van het metertje precies?zou het fijn vinden om wat details te krijgen.
thermostaathuis
XM 2.1TD 1998
Trek gewoon het stekkertje los en als de meter uitvalt, heb je de goede.
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Ik ga morgen meteen zoon sensor halen en die erin zetten hoop dat dat het is! en als dat niet werkt breng ik hem naar de garage denk ik lijkt me de beste optie want zelf snap ik er nog niet veel van hoe het in elkaar zit haha
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Da’s een wijs besluit, je moet maar eens beginnen met eens een keer olieverversen of zo…...
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
nou mijn mooie zx staat bij de citroen-dealer krijg morgen te horen wat er mis is hoop dat het niet al te duur uitpakt
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
mafkeessss schreef:....... bij de citroen-dealer .......... hoop dat het niet al te duur uitpakt
:
Nou ja, mischien valt het mee. Succes !
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Nou ik heb mijn zx weer opgehaald van de garage. Ze hebben hem nagekeken en de thermostaat vervangen(helaas een van 89 graden:s) en de radiator zit verstopt zeggen ze. Ze wouden de radiator al vervangen maar dan moest ik 350 euro voor betalen dus da heb ik mooi niet gedaan haha ga van de week proberen om er van dat spul in te gooien om de radiator te onstoppen hopen dat dat werkt! als dat zo is het systeem paar keer goed doorspoelen en hopen dat dat alles is! Dan ben ik voor 110 euro klaar.
Hoop dat het werkt
Groeten
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
En de koppaking was gelukkig niet lek de monteur was daar eerst ook bang voor maar hij blijkt dus niet lek te zijn gelukkig zag wel een heel klein beetje olie zitten links in die hoek maar het valt gelukkig mee hoop dat ie voorlopig ook niet kapot gaan haha
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003