Dat wil ik dus doen bij mn chic Heb alleen geen idee hoe
Wie kan mij vertellen hoe ik dit moet doen, of een linkje geven naar waar het staat, heb al ff gezocht maar niks gevonden.
Kan je uberhaupt de gaskleppotentiometer los vervangen? of moet dan het hele gaskleppenhuis eruit? Miss iemand die gelijk ff de werking van deze unit kan uitleggen? De stappenmotor is toch ook onderdeel van he gaskleppenhuis?
Alvast bedankt voor al uw reacties, ik leer graag weer wat bij
Overigens is er een werkplaatsboek van BX die dit behandelt?
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
Kan je uberhaupt de gaskleppotentiometer los vervangen? of moet dan het hele gaskleppenhuis eruit? Miss iemand die gelijk ff de werking van deze unit kan uitleggen? De stappenmotor is toch ook onderdeel van he gaskleppenhuis?
Dat is gewoon een zwart doosje met een stekker die op het scharnier van de gasklep zit. Kun je met 2 schroefjes loshalen. Volgens mij doet ie niet meer dan de stand van de gasklep meten, zodat de injectiecomputer weet hoeveel benzine er ingespoten moet worden.
Op deze overbelichte, maar duidelijke foto zie je de zijkant van jouw injectiehuis:
Hier zie je het kastje met daarop de schuin omhoogstekende stekkeraansluiting. Je kunt met een multimeter (vraag nu niet hoe precies) op twee pinnen meten of de weerstand nog afdoende verandert, dan zou de werking nog goed moeten zijn.
Plaatje van de achterzijde nog. Links zie je de stappenmotor welke de luchttoevoer ietsje kan beinvloeden. Ook deze zit met twee schroefjes vast.
Top! tzt is ff kijken wat dat ding doet als ik ga rommelen met de multimeter
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
Dit is wel een compleet ander systeem dan ik ken/in mijn auto heb, maar bij mij zit er alleen een gasklepschakelaar in, die registreert of de gasklep helemaal dicht staat of helemaal open, om bijvoorbeeld de stationair regeling te activeren cq. de vollast regeling te activeren (geen lambda = 1 meer maar gewoon een vet rijk mengsel!)
Dat klopt, is inderdaad anders. Het getoonde injectiehuis is dat van een 1.6 Marelli G6 (verdelerloze ontsteking), die ook op de Chic van Michielo moet zitten.
http://www.bx16v.co.uk/
bij downloads even de haynes binnenhalen…..
B_iks schreef:Dat klopt, is inderdaad anders. Het getoonde injectiehuis is dat van een 1.6 Marelli G6 (verdelerloze ontsteking), die ook op de Chic van Michielo moet zitten.
Dat hoeft niet, afhankelijk van de bouwmaand. Als ie van NA juli is wel, daarvoor is de Chic geleverd met G5 en verdelerrijke ontsteking.
Om het ingewikkeld te maken heeft G5 en G6 op zich niets met verdelerloos/verdelerrijk te maken, dat is een keuze geweest van Citroën voor de BX. In bepaalde Peugeots werd de G5 (herkenbaar aan de losse stationairklep, dus niet in het monopoint/gasklephuis) geleverd met verdelerloze ontsteking….
Gaskleppotentiometer KUN je zo omwisselen - maar je moet wel het juiste type hebben anders krijg je een storing.
Wat ik ooit gehoord heb: je moet eigenlijk de nulafstelling mbv een computer corrigeren - en die heeft bijna niemand meer denk ik.
De gaskleppotentiometer vervangt min of meer de acceleratiesproeier van een carb, voor continue rijden heeft ie geen nut.
Ich bin ein Breaker
Michielo heeft G6, dat haalde ik uit z’n topic. Wat je zegt over die nulstand kan kloppen ja, dat is bij mijn automatic ook gebeurd na het wisselen van het injectiehuis (ging maar om een paar graden). Gelukkig was de dealer zo vriendelijk om dat gratis voor me te doen met zo’n uitleescomputer.
Ik heb volgens mij nog nergens gelezen waarom je het zou willen vervangen?
B_iks schreef:Michielo heeft G6, dat haalde ik uit z’n topic. Wat je zegt over die nulstand kan kloppen ja, dat is bij mijn automatic ook gebeurd na het wisselen van het injectiehuis (ging maar om een paar graden). Gelukkig was de dealer zo vriendelijk om dat gratis voor me te doen met zo’n uitleescomputer.
Ik heb volgens mij nog nergens gelezen waarom je het zou willen vervangen?
Om deze klacht;
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=183765&postdays=0&postorder=asc&start=0
Overigens heb ik de lapda sensor vervangen en brand het mm lampje niet meer, meest van tijd loopt ie gewoon goed, maar af en toe heeft ie dat probleem nog steeds, dus ik dacht probeer is de gaskleppotentiometer te vervangen…
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
De moeite van het proberen waard en wisselen is eigenlijk zo gebeurd, met zo’n flexibele schroevendraaier helemaal.
Ik zou eerst eens zoeken naar valse lucht, gescheurde luchtslangetjes aan het inlaatspruitstuk. En als je dan toch per se wat wilt vervangen, pak dan de MAP-sensor.
De gaskleppotentiometer gaat niet over constante toeren.
Ich bin ein Breaker