Hallo,
Ik wil de draagarmen en de remankerplaten van mijn DS ontroesten en voorzien van een likje verf. De draagarmen heb ik met enige moeite van de auto gehaald. Om de remankerplaat te scheiden van de draagarm moet de naaf uit elkaar. Ik ben dus begonnen met de demontage van de naaf: de naafdop verwijderd, de moer losgemaakt (dop 36), de borgring verwijderd en het plaatje verwijderd. Hoe nu verder? Volgens het werkplaatshandboek moet de as er mbv gereedschap 2018-T uitgeduwd worden, maar ik woon net iets te ver van het clubmagazijn om ‘even’ dit stukje speciaalgereedschap op te gaan halen.
Zijn er ook andere manieren om de as te verwijderen?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Neem een blok hout en mep em eruit.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De remankerplaat is met 6 M7-boutjes gemonteerd op de draagarm. Deze boutjes hebben geen 6-kant kop, maar de zgn wielewaalkop, waar je een speciale sleutel voor nodig hebt.
Het is dus voor ontroesten niet nodig om het binnenste en buitenste wiellager te verwijderen, tenzij je deze in vers vet wil zetten.
Die 6 boutjes met wielewaalkop heb ik gezien, maar volgens mij kan ik die alleen losmaken als ik de naaf verwijderd heb, anders kan ik er niet bij.
Of zie ik iets over het hoofd?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Klopt. Repel bedoelt dat je de plaat ook kan schilderen met de naaf erop en nog gemonteerd.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Als je de grote moer los hebt, kun je de astap (naaf) verwijderen, zoals boogaart reeds zei. Ik weet niet of je de lagers hoort lopen, maar ik zou ze in ieder geval opnieuw in het vet zetten, ik dacht niet dat nieuwe lagers momenteel in de handel zijn (ik bedoel de originele).
Als je dus iets meer werk wil doen, voorkom je dat ze over een tijdje weer los moeten als er dan noodzaak zou zijn om ze van nieuw vet te voorzien.
Als je de remankerplaat wil demonteren kun je hem wel beter ontroesten en behandelen. Tevens het moment om de stelnokken voor je achteremmen weer goed gangbaar te maken, m.a.w. als je deze handelingen gedaan hebt, ‘ben je goed bezig’
Bij montage de grote moer met 10 kg/m weer vastzetten.
Ik wil inderdaad van de gelegenheid gebruik maken om de de lagers te voorzien van vers vet. De astap/naaf wil nog niet loskomen, maar ik heb tot nu toe alleen geprobeerd met een montagehamer. In het weekend maar eens proberen met een zwaardere hamer en een stukje hout ter bescherming van de draad, zoals door bogaard77 werd voorgesteld.
Bedankt!
Voordat je met de zware hamer gaat meppen kun je de grote moer op de laatste draadeinden draaien, en daar een hardhouten blok tegenaan.
Succes!
Met een moker en ‘gepast geweld’ heb ik de naaf eruit gekregen.
Bedankt voor de tips!