7 van de 8
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 Volgende > 
   
Lekke koppakking 2.1Td
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 25 februari 2008 12:36 AM
  [ # 91 ]
TCT tijger schreef:

Ah, het was dus geen Post-It ?
Wink.
Welkom terug, ik irriteer me altijd gelijk weer aan het weggedrag op de Nederlandse wegen.

Laughing

Jij ook al??

Heb je net op topsnelheid over de autoahn gereden zonder enige gevaarlijke situatie. Kom je over de grens, ga je 120 rijden en ja hoor, ze rossen je bijna van de weg omdat men niet kijkt…

wissellen van baan is , kijken, richting aangeven, kijken en gaan. De meeste doen het echter van richting aangeven terwijl ze gaan… Als ze het al aangeven… Confused

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 27 februari 2008 12:21 AM
  [ # 92 ]

Enfin, nu er toch voor mezelf redelijk vaststaat dat de kop lek is, toch maar eens gaan inventariseren hoe een en ander moet gaan gebeuren.

Het doel is niet alleen de koppakking te vervangen maar ook te bepalen of de rest van de motor (klepstoters bijv) direct meegenomen moet worden. Maar, bij voorkeur voor een lage prijs en voorlopig is het uitgangspunt de klus zelf te doen.

Wat kan je zoal tegenkomen dat een bekend euvel van de 2.1td is?

En natuurlijk hoop ik een beeld te krijgen hoe ik de klus het beste kan aanpakken. Is de motor uitbouwen echt noodzakelijk, of haal je daarmee echt een hoop ellende op de nek?

Hoelang duurt zo’n ingreep, welke externe hulp heb ik nodig, aparte gereedschappen etc….Hopelijk maken we er op die manier een mooi draadje van voor de eerst volgende met hetzelfde euvel!

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 27 februari 2008 01:04 AM
  [ # 93 ]

Ik heb er totaal geen ervaring mee, maar ik neem aan dat je de kleppenseals sowieso meeneemt, laat ik zeggen : dat is 1.

Verder interessant, het schijnt echt uniek te zijn dat de 2.1 TD iets aan de kop krijgt, dus veel ervaring zul je misschien ook niet vinden, een naslagwerk echter is altijd handig.

Ik blijf het volgen en als ik iets weet of te weten denk te kunnen komen hou ik je op de hoogte.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 27 februari 2008 10:59 AM
  [ # 94 ]

Tja, dat het uniek is, dat zal inderdaad wel. Toch kan ik geen andere conclusie trekken dan dat de kop een lek heeft,
- hoge druk op het systeem
- sludge in het reservoir
- kv verbruik
- overdruk uit het reservoir
- eerder een externe lek in de pakking geconstateerd

Hoe dan ook, die klepstoters meenemen schijnt wel een dure grap te zijn, volgens Serge ook een pokke klus. Op die manier wordt het wel een uitgebreide operatie.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 27 februari 2008 11:04 AM
  [ # 95 ]

klepstoters?

bedoel je niet de klepseals??


ps, heb je het binnen ?  Surprisedops:  Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 27 februari 2008 12:00 PM
  [ # 96 ]

De kop hoeft helemaal niet lek te zijn. Waarschijnlijk gewoon de koppakking. Toch zou ik de kop wel laten afpersen, want het kan natuurlijk wel zijn dat de kop lek is. Controleer de kop ook goed op vlakheid en laat em evt. vlakken indien nodig (vereist wel kennis van zaken bij een dieselkop ivm de aanwezigheid van wervelkamers).

Hydraulische klepstoters willen wel gaan tikken. Probleem is dat ze nogal prijzig zijn. 15 EUR per stuk x 12 tikt best aan. Toch wel fors om even preventief te doen als ze nu niet tikken. Tikkende kleppen zijn ook niet perse schadelijk, al klinkt het niet zo fraai. Werk vooral schoon, zodat er geen rommel in komt waardoor de klepstoters alsnog gaan tikken.

Klepseals kun je natuurlijk wel meenemen, maar verwacht er geen wonderen van. Bij een benzinemotor heerst altijd een behoorlijk vaccuum in het inlaatttraject. Als je nou slechte klepseals hebt, zal er olie worden aangezogen via de klepstelen. Dat kan behoorlijk wat olieverbruik gaan veroorzaken. Echter, bij een diesel heerst geen vacuum in het inlaattraject. Voorruit, bij een ongeblazen diesel een klein beetje. Bij een turbodiesel heerst flinke overdruk. Sowieso merk je het bij een diesel niet zo als hij iets olie meeverbruikt. Je kan ze dus wel vervnagen, maar ik zou me er niet teveel van voorstellen. Focus je liever op belangrijker zaken als:

- waterpomp, spanrol, looprol, distributieriem, keerringen, koppakking, klepdekselpakking. Bij het waterpomphuis zitten nog een paar rubberen o-ringen op de aansluitingen van metalen waterleidingen. Dat zijn gewoon standaardmaatjes. Mocht je de thermostaat nog niet vervangen hebben, dan zou ik die ook meenemen.

De “nieuwere” stalen koppakkingen schijnen onverwoestbaar te zijn. De originele oudere niet stalen willen helaas nog wel eens de geest geven.

Als zoals bij mij indertijd bij het vervangen van de waterpomp een bout afbreekt, dan zul je het blok er waarschijnlijk als nog uit moeten halen, maar weet niet of dat zo gebruikelijk is.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 27 februari 2008 12:02 PM
  [ # 97 ]

auwwww

potentieel afbrekende bouten, dat was volgens mij net wat pietje liever niet zou horen Confused

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 27 februari 2008 12:36 PM
  [ # 98 ]

Geen probleem, dat laatste zal niet van toepassing zijn want de waterpomp, D-riem en looprollen zijn al recentelijk vervangen.

Maar wel een duidelijk verhaal. Ik hoef niet zo nodig vanalles preventief te gaan vervangen, maar volgens mij hoor ik mijn kleppen al wel tikken, dus dan zou je eigenlijk die wel moeten meenemen.

Een kop laten afpersen of vlakken, daarover verschillen de meningen, maar wat nodig is is nodig. Een controle kan geen kwaad.

Feitelijk loopt het blok bizar mooi, in principe geen rare geluiden, perfekt stationair zonder horten of stoten, dus wellicht is alleen de pakking vervangen voldoende. Olieverbruik is ook nul, dus klepseals, alshet niet nodig is, dan niet. Vermogen is volgens mij ook zoals het hoort, zelfs een top van 192 op de GPS, dat past niet bij een auto met allerlei motorische slijtage, voor zover je die conclusie zou mogen trekkne…

Blijven over de keerringen, pakking en klepdekselpakking. Maar dat neem je volgens mij automatisch mee bij het vervangen van de koppakking, toch? En natuurlijk de spanrol nog, die heb ik eerder niet gedaan maar heb ik nog liggen.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 27 februari 2008 12:49 PM
  [ # 99 ]
malle pietje schreef:

Een kop laten afpersen of vlakken, daarover verschillen de meningen, maar wat nodig is is nodig. Een controle kan geen kwaad.

Afpersen is puur om zeker te weten dat de kop geen haarscheurtjes heeft. Bij een turbodiesel waarbij de thermische materiaalbelasting toch hoog is, is het geen overbodige luxe. Bij BX Turbodiesels was het haast standaard dat de kop gescheurd was, als je dacht aan een lekke koppakking. Bij de XM 2.1 TD is dit veel minder het geval, maar het komt toch voor. En het is zo lullig als je dan de koppakking vervangt en het blijkt uiteindelijk geen zak te helpen.

De kop vlakken doe je natuurlijk alleen als de kop aangevreten is door lekkages of niet geheel vlak. Het ligt er ook een beetje aan wat je aantreft. Als de koppakking overduidelijk zwak blijkt, stap je er wat makkelijker overheen dan wanneer de koppakking er nog prima uit ziet met demontage.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 27 februari 2008 12:52 PM
  [ # 100 ]

Bij dat laatste kan ik me alles voorstellen. Als de pakking compleet naar zn gootje is, geloof ik best dat je dan niet al teveel zal stilstaan bij andere oorzkane.

Zo kop afpersen, hoe werkt dat dan?

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 27 februari 2008 12:56 PM
  [ # 101 ]

of je moet vlakken schijn je vrij eenvoudig te kunnen controleren dmv een glasplaat.

toch ?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 27 februari 2008 12:59 PM
  [ # 102 ]

Kop afpersen kunnen ze bij een revisiebedrijf. Net als je een fietsband test. Onder water, luchtdruk op de andere kant en dan controleren op belletjes.

Meja, gezien je eerdere externe lekkage is je koppakking sowieso slecht.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 27 februari 2008 02:45 PM
  [ # 103 ]

Als de kop scheurtjes zou vertonen, zou dat veroorzaakt zijn door verhitting? Ik weet dat sinds ik de auto heb de temperatuur altijd exact 90 en 1 keer, een aantal weken terug, heel even 100 is geweest.

Dat de pakking slecht is staat vast, de vraag zou dan nog zijn of de kop nog een klap heeft gekregen.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 27 februari 2008 04:09 PM
  [ # 104 ]

Je kan de motor uitstekend thermis overbelasten zonder dat de temperatuurmeter ooit boven de 90 graden komt. Ga elke morgen met steenkoude motor hard op het gas en het gaat niet lang goed. Het “kan” ook gebeuren zonder dat je het echt in de gaten hebt, al is de kans als je rustig opwarmt wel een heel stuk kleiner.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 27 februari 2008 04:13 PM
  [ # 105 ]

Nou, echt hard op het gas kan ik niet iedere morgen, ze krijgt de tijd vanaf hartje Den Haag tot Zoetermeer om op te warmen, daarna wordt er max 140 gereden. Lijkt me niet zo schokkend.

Enfin, dat is nog niet uitgesloten dus. Rolling Eyes

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
 
7 van de 8
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook