Citroen AX 1.4 TRS uit ‘89 (type 1 GT injectie motorblok)
Compleet standaard,
2 dagen na het vervangen van de startmotor en aandrijfassen doet hij het niet meer.
De symptomen:
- Startmotor draait snel en prima rond
- Motor geeft helemaal geen sjoege
- Lichten, ruitenwisser, elec ramen, CV werken NIET
- Je hoort de relaitjes wel
- Controle lampje licht flikkert vaag als je de lampen aan zet
- Controle lampjes branden wel normaal op contact
Al geprobeerd:
- start/injectie relais en ECU vervangen. Werkte 1 dag
- Kabelboom startmotor, ontsteking en dynamo is vervangen; geen verschil
Hij doet het afentoe ineens wel gewoon en gewoon goed, en soms weer niet. Geen rare dingen als hij wél functioneerd.
Hetlijkt wel ergens een kortsluiting te zijn; laatst al slepend opgehaald omdat hij het weer eens niet deed; onder het slepen ging de ruitenwisser het ineens doen. Gestopt, gestart en gewoon naar huis gereden
Help….. Ik word er moedeloos van, ding staat alweer meer dan een maand stil…
Re: (electrische) storing
grietje schreef:Citroen AX 1.4 TRS uit ‘89 (type 1 GT injectie motorblok)
Compleet standaard,
2 dagen na het vervangen van de startmotor en aandrijfassen doet hij het niet meer.
De symptomen:
- Startmotor draait snel en prima rond
- Motor geeft helemaal geen sjoege
- Lichten, ruitenwisser, elec ramen, CV werken NIET
- Je hoort de relaitjes wel
- Controle lampje licht flikkert vaag als je de lampen aan zet
- Controle lampjes branden wel normaal op contactAl geprobeerd:
- start/injectie relais en ECU vervangen. Werkte 1 dag
- Kabelboom startmotor, ontsteking en dynamo is vervangen; geen verschilHij doet het afentoe ineens wel gewoon en gewoon goed, en soms weer niet. Geen rare dingen als hij wél functioneerd.
Hetlijkt wel ergens een kortsluiting te zijn; laatst al slepend opgehaald omdat hij het weer eens niet deed; onder het slepen ging de ruitenwisser het ineens doen. Gestopt, gestart en gewoon naar huis gereden
Help….. Ik word er moedeloos van, ding staat alweer meer dan een maand stil…
Kan ook een massaprobleem zijn van de accuklem naar het motorblok of chassis oid.
Waar zit die uberhaupt? ik had idd ook gedacht aan massa, vele massa punten schoongemaakt maar ik weet niet allemaal waar ze zitten… De Accu -> caroserie heb ik niet gevonden….
Wat ik zonet nog heb vervangen:
- injectiehuis met stappen motor
- bougie kabels
- injectie + ECU kabelboom (had vanochtend alleen het beschadigde startmotor/ontsteking/dynamo deel vervangen)
- ECU + injectie dubbel relais (again..)
Dat mocht iig allemaal niet baten…
Massa prob lijkt het meest logisch…
grietje schreef:Waar zit die uberhaupt?
Geen idee bij een AX. Bij mijn BX zit ie geloof ik tussen versnellingsbak en koetswerk. Zoek dus ergens in de buurt van de versnellingsbak, koetswerk en minkabel van de accu.
gevonden, ik was blond bezig (gelukkig ben ik dat ook) en zat bij de + te kijken.
Maar goed, - gaat naar 2 punten, 1 op de Vbak en 1 idd op t koetswerk.
Nu kan het zijn dat die laatste een probleem is, die zit namelijk vast aan een boutje wat aan de koets gelast is, maar dit heeft schroefdraad M7 ofzo en geen enkel moertje past daar dus op. Je kan het niet vast draaien, en het zat dus ook niet echt goed vast. De ‘ring’ werd dus niet goed tegen de koets gedrukt.
Ik kan er alleen helaas ook helemaal niets aan doen nu; ik denk ik zet hem dan gewoon op mijn veerpoot boutjes; maar het ringetje was daar te klein voor en ik heb geen grotere. Dus dat morgen maar eens regelen…
Dan kan het dat punt op de Vbak ook wel eens zijn; daar gaat namelijk ook een draadje heen van die kabelboom die ik als een van de eerste dingen verdacht omdat als ik daar aan kom doet ie het daarna vaak. Dat punt is super ranzig en ik heb nu het kleine ringetje van de kabelboom eerst tegen de v bak en dan pas de accu zegmaar. Miss dat omdraaien en schoonmaken…..
Maar goed, voor vandaag wel weer welletjes, morgen weer een dag…
Ik had laatst ook zo’n probleem na het wisselen van de V-bak. Dat massapunt is enorm belangrijk. Grote ring en klein ringetje goed opschuren, schroefdraad reinigen en goed (met zo’n kartelringetje liefst) vastdraaien. Bij mij dacht ik dat ie goed zat, maar je kon de draad nog bewegen, met twee ringsleutels vastzetten dus, anders draait de schroefdraad mee.
Thanx, morgen maar eens mee aan de slag!
Die andere is het vrij zeker niet… Heb mn zusje met een schroevendraaier dat andere massa punt tegen de carosserie laten drukken; maakte totaal geen verschil….
Maar het werd al donker en ben er de HELE dag mee bezig geweest dus heb nu geen zin meer Morgen inderdaad die andere eens bekijken en dat eerste massapunt op wat voor manier dan ook vastzetten.
Het zal wel zoiets zijn, zou niets anders (meer) kunnen bedenken.
Contactslot valt af, CV is bijv niet geschakeld via contact en doet het net zo hard niet; dus dat zal het niet zijn.
Even tip voor je begint; ik kreeg ‘m dan wel op gang door even een startkabel vanaf de min-pool op het motorblok te knijpen. Dan heb je extra massa en weet je zeker dat het ‘m daar in zit.
Goeie!
Dan weet ik iig of dat het in de massa zit of niet
En? Starten, lopen, rijden, genieten?