1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
starten lpg of benzine?
hstaart
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 30-12-2005

Gepost: 27 februari 2008 12:04 AM

DS kundige,
ik heb de laatste tijd vooral in de kou wat moeilijkheden met starten wat ik onder warmer weer zonder probleem op lpg meteen kan. De starter motor draait meer langzaam (ook met een vrij nieuwe accu die ik op acculader heb staan). Ik krijg hem soms aleen maar aan de praat als ik mijn accu behulp via kabels en de extra accu. Dan schijnt de motor lekker snel de draien. Maar dan moet ik ook vaak m’n knop van lpg, middenstand en benzine switchen. Soms start ik dan op lpg, maar op vriespunt dagen bijna uitsluitened op benzine. Als de motor warm is dan shakel ik over naar lpg en de motor loopt verder de hele dag uitstekend. Zelfs starten doet ie zonder moeite.

Ik had gelezen hier en daar dat je een lpg lopende motor het beste koud op benzine moet starten. Dus aan het einde van de dag shakel ik vaak over naar benzine. Maar als ik s’ochtends weer probeer te starten met de choke uit krijg ik er voor een lange tijd geen piep uit. Dan weer shakelen lpg, middenstand, benzine en vaak presto.

Ik vond de ‘olie in de verdamper’ thread erg interesant en zal deze is even reinigen en kijken wat er dan gebeurd, maar ik was benieuwd of er nog meer interesante opmerkingen zijn, en zou graag willen weten of er meerdere mensen op benzine starten. En ook wat voor consequenties er zijn met name de carburateur van het meestal op lpg lopen dat het moeijlijk starten op benzine kan beinvloeden. Ik vraag mezelf af of het de moeite waard is om een non return valve voor de benzine pomp te instaleeren of, mischien zelfs een electrische benzine pomp.

Hans Staartjes
Londen

Hans Staartjes

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 27 februari 2008 12:27 AM
  [ # 1 ]

Hans, als je met een redelijk nieuwe accu de zaak nog niet aan de praat krijgt, heeft het niet zoveel zin om na te denken of je op gas dan wel benzine moet starten. Je moet op zoek gaan naar de oorzaak van dat matige starten.

Je startmotor draait met koud weer langzaam op een redelijk nieuwe accu? Dat kan beter:
1) Heb je een 70Ah accu? Zo niet, meteen monteren.
2) heb je de + kabel naar de startmotor en de - kabel wel eens vervangen door dikkere kabels? Zo niet: meteen doen.
3) Heb je nog een oud type startmotor? Meteen (laten)  vervangen door een Valeo hoog rendement startmotor.

Als je dat gedaan hebt draait de startmotor ook bij koud weer als een tierelier. Grote kans dat de motor dan start op zowel benzine als op gas.

Zo niet dan evt puntjes, rotor, verdeelkap, op tijd zetten etc maar dat komt daarna wel.

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 27 februari 2008 12:30 AM
  [ # 2 ]

Waar ik zo aan denk:

- inderdaad: membranen vast door sludge/olie (vooral bij koud weer)
- carburateur vervuilt ook erg door LPG gebruik, zeker als je niet regelmatig op benzine rijdt (ik maak carb om de 10000 km schoon)
- het kan ook een overkill aan LPG zijn waardoor motor niet aanslaat: knop in middenstand geeft geen brandstof en blaast alles door met frisse lucht (ik moet ook af en toe op middenstand starten en bij eerste neiging tot aanslaan direct terug naar LPG stand: ik stoor me er niet aan, het hoort er een beetje bij).

Profiel  
 
hstaart
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 30-12-2005

Gepost: 27 februari 2008 01:18 AM
  [ # 3 ]

Bedankt voor je reactie.

“1) Heb je een 70Ah accu? Zo niet, meteen monteren.”

-ja ze zijn alebij 70ah. Van mijn ervaring met autos in de States waren “cold crank amps” nog belangrijker. Ik heb me wel is afgevragen of het de moeite waard is om een accu te proberen met meer crank amps

“2) heb je de + kabel naar de startmotor en de - kabel wel eens vervangen door dikkere kabels? Zo niet: meteen doen.”

-massa kabel vervangen. Positief zal ik bekijken en ook de connectie op de startmotor.

“3) Heb je nog een oud type startmotor? Meteen (laten)  vervangen door een Valeo hoog rendement startmotor.”

-zit er al een tijdje in. Je heb totaal gelijk. De Ducelier was niet zo best.

Als je dat gedaan hebt draait de startmotor ook bij koud weer als een tierelier. Grote kans dat de motor dan start op zowel benzine als op gas.

-wat ik begrijp van lpg (het zijnde gas), vriest het zeer snel, voral als het weer al koud is. Vandaar hoor ik dat het beter is om op benzine te starten en te schakelen pas als je warme lucht voelt in de verwarming. Je kan klaarblijkelijk niet vertrouwen op je metertje.

“Zo niet dan evt puntjes, rotor, verdeelkap, op tijd zetten etc maar dat komt daarna wel.”

-123 ontsteking, en zodra de motor loopt loopt ie hartstikke goed.

Hans

Hans Staartjes

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 27 februari 2008 01:29 AM
  [ # 4 ]

OK, allemaal prima in orde dus.

Dan plan B: de verdamper.
1) Hoe oud?
2) vervuild? Zie ander topic Sludge aftappen.
3) membraam en ventieltjes etc nog in orde? Zo niet: reviseren.
4) gasafstelling laten nakijken?
5) relais in orde?

Maw laat een LPG gespecialiseerde garage er naar kijken.


(ps: bougiekabels ok?, bougies nieuw?)

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 februari 2008 01:13 AM
  [ # 5 ]

Ik heb een dikke 135.000 km op gas achter de rug (en ik leer nog steeds, bijv. paraffineverhaal) en ik ben het er mee eens: waarschijnlijk is de verdamper zwakjes geworden. Herkenbare symptomen, dit. Zuipt je dame al?

Verdampers van Groot Motorgas Systemen in Alkmaar zijn zeer OK. Ik heb geen idee wat er in en om London allemaal leverbaar is… In bouwen is, as they say, a doddle Wink

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
hstaart
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 30-12-2005

Gepost: 29 februari 2008 12:07 AM
  [ # 6 ]

starten lpg of benzine?

jongens,
hartstikke bedankt voor de opmerkingen. Inmiddels m’n opgeladen accu erin gedaan en de startmotor draait veel sneller, en de motor ging na wat gefriemel met de lpg knop gemakkelijker aan de praat. Toevalig merk ik wat hehik op lpg met optrekken in het verkeer vandaag dus ga is kijken naar die olie in de verdamper kwestie, en ook weer de timing, want ik merk dat de motor beter loopt op lpg met de verdeler een beetje vervroegd.
Hans

Hans Staartjes

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 29 februari 2008 12:36 AM
  [ # 7 ]

Nu je over hikken bij optrekken praat schiet mij het volgende te binnen. Ik had dat dus ook een keer, en wat bleek? Shocked Alle 4 moeren van de voet van de carburateur zaten los. Ik had dat nooit gechecked en blijkbaar heeft degene die de carburateur in het verleden gedemonteerd heeft verzuimd de moeren (goed) vast te draaien (is ook verd..mde moeilijk bij Weber carb Twisted Evil ). Wat vloeibare pakking tussen de voetpakking en de moeren (met wat moeite) goed vastgedraaid en schokken was weg!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 29 februari 2008 02:54 AM
  [ # 8 ]

Ja, Ted, en nu je dát zegt - check ook of het koppelstuk van het gassysteem bij de carb goed vast zit (valse lucht!). Pas op, trouwens, en trek die niet over-vast want dan scheuren die dingen. Terzijde: Wie weet wie ze nog levert? Want ik heb bij mij in de buurt net de laatste gekocht…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 29 februari 2008 05:00 AM
  [ # 9 ]

Toch vind ik het een vreemd verhaal.

Je geeft aan dat je startmotor minder snel draait dan wanneer je er startkabels aanhangt. Dit is toch duidelijk een stroom-probleem.
Op LPG heeft je motor een iets sterkere vonk nodig om aan te kunnen slaan, of beter gezegd een goede vonk. Als je accu het moeilijk heeft dan is ook je vonk minder goed.

Je geeft aan dat je al 135.000 kilometers gereden hebt. Is dat met dezelfde verdamper? Een verdamper gaat ongeveer een jaar of 4-5 mee, en ongeveer 100.000-150.000 kilometer.

Als de motor goed loopt, ook op benzine zou ik niet meteen aan een valse lucht probleem denken. Wel is het zo dat je altijd eerst beter kunt zorgen dat de auto op Benzine goed loopt voordat je een LPG probleem kunt opsporen.

Het is overigens wel veel beter om op LPG te starten, een koude motor met de choke erop op benzine geeft een rijk mengsel, en benzine heeft de nare eigenschap dat het de oliefilm op je zuigers oplost. LPG doet dit niet. Ik heb een CX ook met LPG en nog nooit startproblemen op LPG gehad, de motor loopt ook meteen goed en zonder hikken.

Ik denk dus dat je een combinatie van problemen te pakken hebt, en gewoon bij het begin beginnen om het op te lossen.

Mocht je overigens overwegen om je verdamper te vervangen, dan kan ik je van harte een Vialle F-type verdamper aanbevelen. Deze verdamper wordt volgens een speciaal recept gemaakt. In een soort van speciale oven wordt die gebakken. Helemaal precies kan ik het je ook niet uitleggen, maar het komt er op neer dat je een ontzettend stabiele verdamper hebt. het verlopen van de afstelling is er vrijwel niet…. Ik rij al 8 jaar (en 200.000 kilometer) met dit type verdamper, en heb nog nooit een probleem op LPG gehad. Ik ben nu 30.000 kilometer verder met een nieuwe verdamper, en na het afstellen loopt de auto na 30.000 kilometers nog precies zo als aan het begin.

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 29 februari 2008 10:08 AM
  [ # 10 ]
CEE-IKS schreef:

Als de motor goed loopt, ook op benzine zou ik niet meteen aan een valse lucht probleem denken.

Ik had het ook puur over het symptoom hikken bij optrekken…..
Ik geef alleen maar mijn ervaring weer. Er kunnen natuurlijk nog talloze andere oorzaken zijn.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 februari 2008 11:16 AM
  [ # 11 ]
Penny Lane schreef:

Ja,  Terzijde: Wie weet wie ze nog levert? Want ik heb bij mij in de buurt net de laatste gekocht…

Derk

Keelstukken? GMS in alkmaar.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 februari 2008 11:18 AM
  [ # 12 ]

De Vialle F is alleen zo’n bakbeest. De JH van landi is ook een prima verdamper die bij mij niet verloopt. Ik heb nog nooit sludge afgetapt Surprisedops: en na 200.000 km de verdamper vervangen.

Wel tank ik bijna altijd BK-gas en weinig witte pomp bende..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 29 februari 2008 04:55 PM
  [ # 13 ]

Bogaard, thnx. Dat was eigenlijk te simpel, met die keelstukken.

Overigens, ik reed tot voor kort met een finaal gebroken keelstuk en toch liep de motor goed - hooguit een beetje rommelig. Ik verdacht de gasklepas van speling, maar ik kwam dus dat gaskoppelstuk tegen. Massa’s valse lucht en je merkte er weinig van, dus dat kan toch best Shocked

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 februari 2008 05:04 PM
  [ # 14 ]

De eerste keelstukken waren niks meer dan een pijpje dat in de inlaat hing met een schuine kat aan de onderkant…
Toen LPG nog 14 guldencent per liter kostte ( 1984) en verbuik geen issue was…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 29 februari 2008 05:38 PM
  [ # 15 ]

Dat doen ze nu nog op ouwe Amerikanen, Bogaard - die moeten na het toedienen van gas via het luchtfilterhuis maar zien wat ze er mee doen.

Overigens heeft mijn BMW een tweedelig keelstuk met een soort gaspit die in tussen venturi- en gasklephuis komt en daarop als los onderdeel het slangkoppelstuk. en díé zijn schaars aan het worden, zegt de gasboer hier bij mij om de hoek.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook