Sinds het vervangen van de distributieriem hoor ik een vreemd metalig geluid onder de motorkap bij een koude start. Het is net het krassen van een nagel op een krijtboord, maar dat heel kort. Het geluid wordt ergens op de locatie van de distributieriem geproduceerd.
Nou zat de riem laatst niet meer goed gespannen ( ander verhaal ) en is ze weer goed hermonteerd. Maar het geluid blijft en ik kom er maar niet achter wat het kan zijn. :
Ik heb het maar op film gezet. Alleen geluid is ook zo saai.
Het gaat hier om een 1,6 tzi
en als je de motor met de hand een paar keer ronddraaid en dan let op de D-riem of hij ergens tegenaan loopt of iets dergelijks? je moet wel met de klok meedraaien aan de krukas. sleutel 22 als het goed is….
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Hoi,
ik kan op het filmpje niet heel goed horen wat je bedoelt maar als ik jouw omschrijving lees dan denk ik dat de distributieriem te strak ligt en/of dat de spanrol “kapot” is.
Groeten Gijs.
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!
Bedankt voor de sugestie.
Ik heb gisteren even onder de bx gelegen zonder sleutels maar met draaiende motor. Het geluid is onder de auto beter hoorbaar dus ik ga even kijken hoe ik daar bij de riem kan komen en de motor kan laten draaien. Ik neem aan dat ik daar het beste bij de krukas kan komen.
Ik hoop wel dat je dan weet wat je doet, met draaiende motor kan je beter met je handen bij die poellie,s uit de buurt blijven, je zal niet de eerste zijn die er een vinger aan verliest(of erger) . En voordat je onder de auto kruipt wel de nodige voorzorgsmaatregelen nemen.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Bedankt voor de tip. Ik ben erg op mijn vingers gesteld.
Maar met een draaiende motor aan de riem werken was zeker niet mijn plan.
Ik zal de garage welke de riem heeft gemonteerd eens even laten kijken. Dan is de oplossing sneller voor handen denk ik.
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
onder bx of andere hp auto liggen ist het handig om een krik onder de auto te zetten 2 ofzo of gewoon assteunen mocht je auto al ineens inzakken.