Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
CLL Martin schreef:Maar zijn XAssen beter dat XZX? Die XZX zijn wel een stuk goedkoper…
op de achterwielen merk je het verschil nauwelijks. de XAs is de band die er origineel onder zat.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Misschien handig alles eens op te sommen voor in de tip lijst… Als ik zo terug lees veel dezelfde vragen!
Vul aan en/of verbeter, want voor de oude types weet ik het niet en ik zal er zeker wel hier en daar naast zitten, maar als het helemaal compleet is ff in de tiplijst zetten?
DS 19 / 20 / 21 na 1964
Voor Michelin XAs 180/15
Achter Michelin XAs 165/15
Wat ook goed kan achter is Michelin XZX 165/15
Voor 2,2 bar, achter 1,9 bar
DS 23 en 21/23 injecties
Voor en achter Michelin XVS 185/15
Voor 2,2 bar, achter 1,9 bar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
CLL Martin schreef:Misschien handig alles eens op te sommen voor in de tip lijst… Als ik zo terug lees veel dezelfde vragen!
Vul aan en/of verbeter, want voor de oude types weet ik het niet en ik zal er zeker wel hier en daar naast zitten, maar als het helemaal compleet is ff in de tiplijst zetten?
DS 19 / 20 / 21 na 1964Voor Michelin XAs 180/15
Achter Michelin XAs 165/15
Wat ook goed kan achter is Michelin XZX 165/15Voor 2,2 bar, achter 1,9 bar
DS 23 en 21/23 injecties
Voor en achter Michelin XVS 185/15
Voor 2,2 bar, achter 1,9 bar
Klopt niet helemaal, ik zal citeren uit het werkplaatshandboek:
Voorbanden:
Alle typen D behalve D.IE alle typen:
DY-DT-DV-DL-DX-DJ-Break alle typen-DP:
tot 10/1968: 180 x 380 XAs
na 10/1968: 180 HR 380 XAs
D.IE alle typen:
na 10/1968: 185 HR 380 XAs
Achterbanden:
Alle typen D behalve D.IE alle typen en break alle typen:
tot 10/1968: 155x380 XAs
DY-DT-DV-DL:
na 10/1968: 155 HR 380 XAs
DX-DJ-DP:
na 10/1968: 165 HR 380 XAs
Break:
voor 10/1968: 180x380 XAs
na 10/1968: 180 HR 380 XAs
D.IE alle typen:
na 10/1968: 185 HR 380 XAs
Bandenspanning:
Tot 10/1968:
180 x 380 XAs berline: v:1,9 a:1,7
180 x 380 XAs break: v:1,9 a:2,1
155 x 380 XAs berline: a: 1,9
Na 10/1968:
185 HR 380 XAs I.E.: v:2,1 a:1,8
180 HR 380 XAs berline: v:2
180 HR 380 XAs break: v:2 a:2,2
165 HR 380 XAs berline: a:2
155 HR 380 XAs berline: a:2
Oudere types met centrale wielmoer hebben andere maten: misschien kan iemand dit aanvullen?
Pfiew! en nu een kop koffie!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
165-15 XZX achter kan prima op een DS, vind ik. Wel ff op de leeftijd van de band letten natuurlijk. Xas is nog mooier (en beter, en duurder) dan XZX.
Citroen!
Nou nou, ID Super (?), informatie van Ted Kampen totaal onnuttig? Niet iedereen heeft de werkplaatshandboeken in de kast staan of is lid van de DS Club hoor. Juist prima info voor dit forum.
En (toch) nog even over de banden; de ëxperts"waren er vanaf het begin al over eens, maar hebben zeker niet iedereen overtuigd. Maar goed, “discussie gesloten"is misschien wel terecht. Iedereen heeft inmiddels uitgebreid zijn zegje kunnen doen.
En ok, respect voor de overtuigende experts, bij deze.
DS Ambulance (rondom Firestones, Michelins ook op de fiets)
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
DS Am(b)rulance schreef:Niet iedereen heeft de werkplaatshandboeken in de kast staan of is lid van de DS Club hoor.
Het eerste is niet nodig, je kunt de pdf-files op vele plaatsen van het internet downloaden. Dus als ze bij jou niet in de kast staan, is je dat vergeven…....
Dat je geen lid bent van de ID/DS club wordt je geenszins vergeven!
Het is erg belangrijk voor onze voitures en het behoud daarvan ons te verenigen en die vereniging in leven te houden!
PS. dit is GEEN uitlokking voor een discussie…....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Ik heb het er alleen op gezet omdat dit forum ook een bron van informatie is voor vele aspirant en beginnende DS rijders die nog geen werkplaatshandboek hebben. Het is wel makkelijk om op het world wide web altijd en overal dit soort praktische informatie beschikbaar te hebben. Dus zou niet misstaan in tiplijst.
Uiteindelijk zou iedere DS rijder/sleutelaar een werkplaatshandboek moeten kopen. Gewoon omdat je met deze handleiding op de juiste manier de klussen aan je dame kunt uitvoeren. Is bijvoorbeeld van oneindig meer waarde dan “de originele…..” van J. de Lange.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
GW-tje schreef:
PS. dit is GEEN uitlokking voor een discussie…....
Hoezo? Dit forum is er toch juist voor om te discussiëren?
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
ANWB heeft momenteel actuele test van 195/65-15 banden…
Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Ik heb die werkplaatshandboeken.
Maar een net overzicht van welke banden, maten en op hoeveel druk je ze zet is gewoon super handig, ik zit eerder op dit forum dan dat ik naar de werkplaats in roosendaal moet gaan rijden om die boeken te raadplegen.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ted.kampen schreef:GW-tje schreef:
PS. dit is GEEN uitlokking voor een discussie…....
Hoezo? Dit forum is er toch juist voor om te discussiëren?
Jawel maar we gaan de wel-of-niet-club-lid-worden-discussie niet opnieuw voeren!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
bogaard77 schreef:ted.kampen schreef:GW-tje schreef:
PS. dit is GEEN uitlokking voor een discussie…....
Hoezo? Dit forum is er toch juist voor om te discussiëren?
Jawel maar we gaan de wel-of-niet-club-lid-worden-discussie niet opnieuw voeren!
Ok, dan ga ik gewoon verder met de discussie over banden.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
ID Super schreef:
De experts hebben als roependen in de woestijn gefungeerd met hun adoratie voor het originaal.
Volgens mij blijft het misverstand bestaan dat de keuze voor Michelin XAs gebaseerd zou zijn op originaliteit. Als je de discussies goed leest dan zijn er wel degelijk steekhoudender argumenten op tafel gelegd:
- de DS is ontwikkeld op Michelin banden en de ervaring leert dat deze inderdaad het fijnste en veiligste rijden (lees reacties van mensen die daadwerkelijk ervaring hebben met Michelins t.o.v. andere banden)
- testen wijzen uit dat de Michelins een betere performance hebben
- dezelfde mensen zeggen dat het bij de achterbanden niet zo nauw komt en dat andere banden het ook goed doen (zijn dus geen originaliteits freaks)
- met een zeer defensief rijgedrag en met acceptatie van minder comfort/slechter rijgedrag voldoen banden als Vredesteins/Kumho, etc. ook wel
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
ted.kampen schreef:
- de DS is ontwikkeld op Michelin banden
Ik ben zelf werktuigbouwkundig constructeur….....leer mij nou hoe je een stuk mechaniek inricht en ontwerpt naar de rubbers als banden…..het is allemaal zo ongrijpbaar als de pest. Je kunt alleen je stuurgeometrie aanpassen, maar dat heeft weer niets met het rubber en de afrolkwaliteiten etc. te maken. Michelin en Citroën komt gewoon uit de tijd dat Citroën in handen was van de familie Michelin. De rest is erin geslopen en zit tussen de oren….....Michelin maakt gewoon strontfijne en goede banden en iets anders onder een Citroën willen we domweg niet….....dat dan weer wel
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
GW-tje schreef:ted.kampen schreef:
- de DS is ontwikkeld op Michelin banden
Ik ben zelf werktuigbouwkundig constructeur….....leer mij nou hoe je een stuk mechaniek inricht en ontwerpt naar de rubbers als banden…..het is allemaal zo ongrijpbaar als de pest. Je kunt alleen je stuurgeometrie aanpassen, maar dat heeft weer niets met het rubber en de afrolkwaliteiten etc. te maken. Michelin en Citroën komt gewoon uit de tijd dat Citroën in handen was van de familie Michelin. De rest is erin geslopen en zit tussen de oren….....Michelin maakt gewoon strontfijne en goede banden en iets anders onder een Citroën willen we domweg niet….....dat dan weer wel
Ik ben het met je eens: het theoretisch ontwerpen van mechaniek naar rubbers, etc. lijkt mij inderdaad zeer lastig.
Wat ik bedoel is dat tijdens de vele proefritten met prototypen steeds Michelin banden zijn gebruikt. Tijdens dit soort proefritten is de auto met trial and error oftewel empirisch beter gemaakt. Dus er is heus niet “theoretisch onderbouwd” ontwikkeld op Michelin banden.
De ontwikkeling van banden ging trouwens ook na de introductie van de DS door:
De DS was niet altijd uitgerust met XAs-en. Tot 1 sept 1964 hadden ze “X” banden. Daarna kwam 1 jaar lang de XA-2 band die slecht voldeed (dus weer trial and error) waarna de XAs band werd geïntroduceerd. De XVS is nooit origineel op de DS geleverd.