Hoe kun je meten of je dynamo wel of niet werkt of kun je dat op een andere manier zien?
mvg ard
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
NEE!! ja meet de laadSPANNING! als de dynamo gaar is kan de laadSTROOM wel eens heel laag zijn bij een redelijke laad spanning…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Voor de duidelijkheid, spanning meet je over de + en -, stroom meet je tussen de + en de -. Voor de stroom moet je het circuit dus onderbreken en de meter er tussen plaatsen.
Doe je dat niet, dan blaas je je (goedkope en dus zonder beveiliging) multimeter op.
wat heb ik vandaag gemeten: normaal alles uit accu 12V, Motor loopt ruim 14V. Daarnaast hebben we ook lekspanning gemeten was 0.
Wat is nu het probleem na een aantal keren starten en korte stukken rijden is de accu leeg . Ik heb al een andere accu gekocht (dacht dat ie kapot was) maar de nieuwe heeft het zelfde dus dacht ik nu aan de dynamo maar die lijkt het ook goed te doen. Nu hoorde ik dat ik de D+ (of zoiets)van de dynamo moest laten nakijken, weten jullie wat er mee bedoeld word?
P.S Het is begonnen na vervanging van waterpomp met distributie riem.
mvg ard
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De D+ is de uitgang van de Dynamo. Als er een diode stuk is kan je via D+ naar aarde een aardige lekSTROOM hebben.
Meet ook eens STROOM tussen de +pool en de terminal als je die van de accu los hebt! (contact uit)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
manic schreef:
P.S Het is begonnen na vervanging van waterpomp met distributie riem.
mvg ard
Staat de dynamosnaar wel op goed op spanning? Verder zijn er bedrijven die een dynamo kostenloos (althans hier) testen.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Als je wilt onderzoeken of je dynamo kapot is kan je met je lege accu de auto starten met een starthulp.
Als je de starthulp los hebt moet je de auto stationair laten draaien. Slaat ie binnen een paar minuutjes af, dan is je dynamo gaar.
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ree schreef:Als je wilt onderzoeken of je dynamo kapot is kan je met je lege accu de auto starten met een starthulp.
Als je de starthulp los hebt moet je de auto stationair laten draaien. Slaat ie binnen een paar minuutjes af, dan is je dynamo gaar.
Groet,
Ree
Maar als je auto niet afslaat betekent dat nog niet dat je dynamo in top conditie is…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Klopt. Je bewijst dat je dynamo minder vermogen levert dan dat het kost om je vonkjes te maken. Als je je radio hard aanzet en je koplampen erbij gaat het allemaal wat sneller.
Als je meer wilt weten heb je meer nodig dan een eenvoudig multimetertje.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi