Zoals vele xm rijders weten sneuvelen van tijd tot tijd de raammechanismen van de Xm .
Naar mijn weten is oorzaak nummer 1 het feit dat de kabel breekt in het mechanisme . Dit komt doordat deze door roestvorming uiteindelijk de geest geeft .
Nu heb ik wel eens ergens gelezen dat je de kabel zou kunnnen vervangen voor een rvs handremkabel die op fietsen gebruikt worden .
Mijn vraag is wie kan me vertellen wat voor een kabel ik daar voor nodig heb ( lengte etc ) ?
Zijn er mensen op het forum die uit eigen ervaring weten hoe je dit moet vervangen .
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën
Beste mark,
bespaar je de moeiste en haal van de sloop (Franse auto’s zit bij jou in de buurt) een type 1 raammechanisme. Die zijn een stuk robuuster en vervangen is een klusje van niks. Bij een sloper tik je de ruit in, bij je eigen auto doe je eerst je ruit naar beneden, haalt m daar van de pin, schuift m weer omhoog en plakt m vast aan de deur. Dan zijn het welgetelt 5 boutjes die eruit moeten en kalar ben je.
Minder werk dan de kabel ansich vervangen, want ook daarvoor moet het mechanisme eruit.
Als je meer info wilt, geef maar een seintje.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Past een serie 1 mechanisme in een serie 2? Zit die extra balk dan niet in de weg?
Animal triste post coitum
getuige mijn 4 elektrische ramen past dat…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Het verschil tussen type 1 en type2 raammechanismes is
bij type 1 de kabel rvs en bij type2 staal
het is een veel voorkomend ongemak evenals dat de portieren bij type2 eerder roesten dan bij type 1 en altijd onder in de hoek
en inderdaad vervang de raammechanismes door type1 van de sloop ofzo dat is het simpelste
succes
Citroen c32 Hilton XLS
Precies,
dus korte handelding om de oude te verwijderen;
- haal de bekleding eraf
- laat het raam zakken tot iets boven het eind
- het raam zit vast op een verticale glijstang op een treintje, haal daarvan de plastic borgring voorzichtig los
- duw het raam van de pal van het treintje
- duw het raam omhoog en plak het vast aan de deur
- trek de stekker uit de motor
- schroef boven en onder de bouten van de verticale glijstang los
- schroef dan de 3 bouten van de motor los
- kantel de glijstang zodat deze uit het gat in de deur kan
- trek de motor eruit. Ze zitten aan elkaar vast door de kabel die flexibel is, dus het kan even stuntelen zijn.
Bij terugzetten niet vergeten eerst de motor erin, dan pas de stang, anders past hetniet.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
In dat geval ik heb nog wel een mechanisme voor je liggen in de loods, Mark. Trek maar uit 1 van die V6 portieren.
Animal triste post coitum
Patser.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
raammechanisme
Hallo, heb hetzelfde probleem met bestuurdersraam, maar is met 2+2 knopjes. Kan je daar ook een serie 1 mechaniek voor gebruiken?
Uitleg om de mechaniek eruit te halen lijkt mij simpel maar als je het raam niet meer kan laten zakken ,wat dan?
Alain
Het raam laten zakken is niet persé nodig. Als je het raammotortje en de glijstang (?) losschroeft en de stang losduwt en opzij kun je de ruit ook al wat naar beneden duwen…
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Malle Pietje ,
Dat serie 1 in serie twee past dat is goed nieuws !
Serge van je aanbod wil ik wel gebruik maken , ik
zie je a.s. zondag .
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Hallo, heb hetzelfde probleem met bestuurdersraam, maar is met 2+2 knopjes. Kan je daar ook een serie 1 mechaniek voor gebruiken?
Uitleg om de mechaniek eruit te halen lijkt mij simpel maar als je het raam niet meer kan laten zakken ,wat dan?
Alain
Bij een type 2 is het mechanisme van de bestuurdersportier NIET hetzelfde als die van een type 1. Het lijkt wel op elkaar maar de stekker is bij een type 2 anders en heeft ook echt meer aansluitingen (ik vermoed i.v.m. de klembeveiliging).
Groeten Gijs.
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!
Nou, dan zeker een type 3, want mijn type 2 heb ik rondom voorzien van 4 type 1 raammechanismen, getuige Arjan die ze me geleverd heeft.
Zonder stekkerproblemen, zonder gedoe met overzetten.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
En ik heb vorige week uit een type 2 deur een type 1 raambedieningsmechaniek getrokken…
Groet, Arjan
PS Frank ik wel best getuigen!
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
XMTurboCT schreef:En ik heb vorige week uit een type 2 deur een type 1 raambedieningsmechaniek getrokken…
Groet, ArjanPS Frank ik wel best getuigen!
Ik ben er klaar voor
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ik ook!
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!