AFgelopen maandag heb ik de LHM en de stabilisatorstangen vervangen en de motor van nieuwe olie, filter en bougies voorzien.
Geen lawaai meer van de versleten stabilisatorstangen en het remmen gaat stukken beter, voorheen trilde de remmerij namelijk, dat is nu niet meer zo. De remnippels voor waren slecht los te krijgen, maar toch lukte het nog alhoewel ik ze van te voren het ingespoten met kruipolie.
Nu had ik nog enkele vragen.
1. Hoeveel olie gaat er in deze motor? Ik heb meer dan 5 liter er in gegooit; het peil staat nu tussen de streepjes. Maar nog zeurt het lichtje van de oliepeil om meer (die gaat knipperen).
2. De koude start gaat lastig en moeizaam en ze startte niet meer zo snel als eerder. Ik ben opzoek gegaan naar lekke slangetjes maar kon niets vinden. Daarom trok ik een vacuumslang onder op de carburateur, onder de kleppendeksel als je voor de voorbumper staat, en toen ik daar mijn vinger op legde liep de auto stukken beter. Enkele foto’s:
Het slangetje (niet zichtbaar door de koelwaterslang) op de voet van de carburateur.
De slang gaat naar de verdeler
Zodra ik mijn vinger op het slangetje leg dan loopt de bx soepeler. De slang links gaat naar de ecometer.
Wat doet deze precies en hoe kan het dat de motor daardoor mooier gaat lopen?
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Volgens mijn gegevens zou er (met filter) 4,5 liter olie in moeten.
garagestmarien schreef:Volgens mijn gegevens zou er (met filter) 4,5 liter olie in moeten.
Klopt, versnellingsbak draait ook mee op die olie
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Sjonge, wat apart ja.. Maargoed, ik zal het in de gaten houden. Iemand die wat over de carburateur-slang weet?
trouwens, ik ontdekte ook dat de carterpakking een beetje olie door laat. Is dit nog op te vangen bijvoorbeeld met vloeibare pakking?
Dat slangetje zit bij mij ook zo.
Misschien dat je er maar een nieuwe op moet zetten, want zo te zien is die al een keer gerepareerde met een koppelstukje
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
BasisBIX schreef:Dat slangetje zit bij mij ook zo.
Misschien dat je er maar een nieuwe op moet zetten, want zo te zien is die al een keer gerepareerde met een koppelstukje
Die vaccuumslangetjes worden slecht op leeftijd en daar loopt ie niet beter van. Vervangen door nieuwe slang is geen slecht idee.
Er gaat idd 4.5 olie in. Net als bij de Visa 1.1 en 1.4.
Die motoren zweten wel vaker wat olie. Dan zijn ze nattig aan de onderkant, maar echt wezenlijk lekken doet t niet.
mpostma schreef:Die motoren zweten wel vaker wat olie. Dan zijn ze nattig aan de onderkant, maar echt wezenlijk lekken doet t niet.
Ahum….
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Sjah, alleen bij lang stationair lopen vallen er druppeltjes op de grond en anders niet.
Maar door een vinger op dat slangetje te leggen loopt de motor beter. Ik kan wellicht het slangetje in de ingang op de carburateur afdoppen en kijken wat er gebeurd.
En zulke slangetjes, waar kun je dat weg halen?
Dit vond ik ergens:
De werking is gebaseerd op het terugkoppelen van de stand van de stabilisatorstang (draaiing van de stabilisatorstang is evenredig met de wagenhoogte) naar de hoogteregelaar. Dit terugkoppelen gaat mechanisch met stangetjes.
Welk onderdeel van de stabilisatorstang wordt daarmee bedoeld, waar ook wel speling op is te vinden? Mijn vraag daarna is wat een versleten stabilisatorstang voor een invloed heeft op de hoogteregelaar?
Je bedoelt waarschijnlijk dat je de reactiestangetjes tussen stabilisatorstang en wieldraagarmen hebt vervangen.
Stabilsisatorstang is licht gebogen stang die horizontaal over het subframe loopt. De speling zit meestal op de reactiestangetjes. Beetje speling heeft echt geen of weinig invloed op de hoogteregeling.