Onderhoud verricht en nog enkele vragen
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 28 februari 2008 07:37 PM

AFgelopen maandag heb ik de LHM en de stabilisatorstangen vervangen en de motor van nieuwe olie, filter en bougies voorzien.

Geen lawaai meer van de versleten stabilisatorstangen en het remmen gaat stukken beter, voorheen trilde de remmerij namelijk, dat is nu niet meer zo. De remnippels voor waren slecht los te krijgen, maar toch lukte het nog alhoewel ik ze van te voren het ingespoten met kruipolie.

Nu had ik nog enkele vragen.
1. Hoeveel olie gaat er in deze motor? Ik heb meer dan 5 liter er in gegooit; het peil staat nu tussen de streepjes. Maar nog zeurt het lichtje van de oliepeil om meer (die gaat knipperen).

2. De koude start gaat lastig en moeizaam en ze startte niet meer zo snel als eerder. Ik ben opzoek gegaan naar lekke slangetjes maar kon niets vinden. Daarom trok ik een vacuumslang onder op de carburateur, onder de kleppendeksel als je voor de voorbumper staat, en toen ik daar mijn vinger op legde liep de auto stukken beter. Enkele foto’s:

Het slangetje (niet zichtbaar door de koelwaterslang) op de voet van de carburateur.

De slang gaat naar de verdeler

Zodra ik mijn vinger op het slangetje leg dan loopt de bx soepeler. De slang links gaat naar de ecometer.

Wat doet deze precies en hoe kan het dat de motor daardoor mooier gaat lopen?

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 28 februari 2008 07:47 PM
  [ # 1 ]

Volgens mijn gegevens zou er (met filter) 4,5 liter olie in moeten.  Shocked

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 28 februari 2008 07:57 PM
  [ # 2 ]
garagestmarien schreef:

Volgens mijn gegevens zou er (met filter) 4,5 liter olie in moeten.  Shocked

Klopt, versnellingsbak draait ook mee op die olie Wink

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 28 februari 2008 08:04 PM
  [ # 3 ]

Sjonge, wat apart ja.. Maargoed, ik zal het in de gaten houden. Iemand die wat over de carburateur-slang weet?

trouwens, ik ontdekte ook dat de carterpakking een beetje olie door laat. Is dit nog op te vangen bijvoorbeeld met vloeibare pakking?

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 28 februari 2008 08:08 PM
  [ # 4 ]

Dat slangetje zit bij mij ook zo.  Cool

Misschien dat je er maar een nieuwe op moet zetten, want zo te zien is die al een keer gerepareerde met een koppelstukje Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 28 februari 2008 08:37 PM
  [ # 5 ]
BasisBIX schreef:

Dat slangetje zit bij mij ook zo.  Cool

Misschien dat je er maar een nieuwe op moet zetten, want zo te zien is die al een keer gerepareerde met een koppelstukje Wink

Die vaccuumslangetjes worden slecht op leeftijd en daar loopt ie niet beter van. Vervangen door nieuwe slang is geen slecht idee.

Er gaat idd 4.5 olie in. Net als bij de Visa 1.1 en 1.4.

Die motoren zweten wel vaker wat olie. Dan zijn ze nattig aan de onderkant, maar echt wezenlijk lekken doet t niet.

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 28 februari 2008 08:39 PM
  [ # 6 ]
mpostma schreef:

Die motoren zweten wel vaker wat olie. Dan zijn ze nattig aan de onderkant, maar echt wezenlijk lekken doet t niet.

Ahum….

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 28 februari 2008 08:44 PM
  [ # 7 ]

Sjah, alleen bij lang stationair lopen vallen er druppeltjes op de grond en anders niet.

Maar door een vinger op dat slangetje te leggen loopt de motor beter. Ik kan wellicht het slangetje in de ingang op de carburateur afdoppen en kijken wat er gebeurd.

En zulke slangetjes, waar kun je dat weg halen?

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 28 februari 2008 09:38 PM
  [ # 8 ]

Dit vond ik ergens:

De werking is gebaseerd op het terugkoppelen van de stand van de stabilisatorstang (draaiing van de stabilisatorstang is evenredig met de wagenhoogte) naar de hoogteregelaar. Dit terugkoppelen gaat mechanisch met stangetjes.

Welk onderdeel van de stabilisatorstang wordt daarmee bedoeld, waar ook wel speling op is te vinden? Mijn vraag daarna is wat een versleten stabilisatorstang voor een invloed heeft op de hoogteregelaar?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 28 februari 2008 09:54 PM
  [ # 9 ]

Je bedoelt waarschijnlijk dat je de reactiestangetjes tussen stabilisatorstang en wieldraagarmen hebt vervangen.

Stabilsisatorstang is licht gebogen stang die horizontaal over het subframe loopt. De speling zit meestal op de reactiestangetjes. Beetje speling heeft echt geen of weinig invloed op de hoogteregeling.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook