1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
LPG inbouw bij 2.0 C.T. 1997 verstandig?
Magic-Mike
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 10-05-2006

- XM Turbo Musketier
- GS/GSA Pallas
- C4 (2004-heden) Coupe 2.0 HDI FAP VTS
Gepost: 24 februari 2008 04:25 PM

Als trotse XM bezitter heb ik gistern een 2e XM gekocht.

het beterft hier om een XM 2.0 C.T. break automaat uit 1997.

aangezine dat ook deze auto hem stevig lust ben im mischien van plan om er een G3 installatie in te laten leggen. ik ga er vanuit dat ik deze auto nog minimaal 5jaar hou.

Nu is mijn vraag: Kan deze motor tegen LPG???

mijn andere xm rijd ook op LPG en nooit problemen mee (2.0L 16V uit 1994)

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 28 februari 2008 12:18 AM
  [ # 1 ]

Mike, hij kan wel op gas, ik heb zelf een ct uit 2000 met een prins lpi-systeem. Je moet er wel rekening mee houden dat je, in tegenstelling tot een 16-klepper, de kleppen (op tijd) moet stellen. Je moet er inderdaad wel een aantal kilometers mee rijden om hem terug te verdienen.
Met vriendelijke groet, Manus.

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 28 februari 2008 12:53 AM
  [ # 2 ]

Je moet er inderdaad wel een aantal kilometers mee rijden om hem terug te verdienen.

Ik heb eens uitgerekend dat mijn V6 automaat de gasinstallatie na 20.000 km terugverdiend heeft. Da’s een half jaartje rijden dus.

Volgens mij kunnen die blokken er prima tegen. Belangrijkste is dat je een goede gasboer zoekt, waar je zeker van weet dat ‘t netjes ingebouwd wordt. Er zijn eigenlijk 2 smaken installaties: Vialle LPI (met een pomp in de tank) en Prins VSI (met een verdamper). Prins schijnt makkelijker te tweaken te zijn voor de gasboer, Vialle is meer een massaproduct dat voor een bepaalde motor “kant en klaar” is.

Edit: ik zie dat je in Oisterwijk woont. In dat geval kan ik mijn gasspecialist aanbevelen: Jos van Dartel in Den Bosch. (http://www.josvandartel.nl).

Profiel  
 
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 28 februari 2008 03:38 PM
  [ # 3 ]

Hoi,

Ook ik heb net als Harm sinds 2 jaar een Prins VSI G3 systeem, ingebouwd door Van Dartel in Den Bosch.
Ik heb daar inmiddels al meer dan 40.000km mee gereden naar volle tevredenheid, voor zover mij bekend zou dit voor een turbo C.T. ook goed mogelijk zijn maar vraag het eens aan Van Dartel, die geeft je zeker een eerlijk antwoord (hij levert liever niet als het problemen geeft Smile )

Groeten Gijs.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 28 februari 2008 03:43 PM
  [ # 4 ]

Is er G3 goedkeuring voor een TCT?

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 28 februari 2008 04:08 PM
  [ # 5 ]
T(h)ijs schreef:

Is er G3 goedkeuring voor een TCT?

Volgens mij niet….

Das het rotte. Ik hoop dat ik ongelijk heb maar technisch schijnt G3 geen probleem te zijn. Belasting technisch wel en dus betaal je de maximale mep…

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 28 februari 2008 07:13 PM
  [ # 6 ]

Een prins vsi heeft een g3 goedkeuring. In 20.000 km je instalatie terug verdienen vind ik wel hééél erg optimistisch. Op een turbo kan geen verdamper, vandaar dat je aan een duurdere instalatie vast zit.
Met vriendelijke groet, Manus.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 28 februari 2008 07:35 PM
  [ # 7 ]
gompy58 schreef:
T(h)ijs schreef:

Is er G3 goedkeuring voor een TCT?

Volgens mij niet….

Das het rotte. Ik hoop dat ik ongelijk heb maar technisch schijnt G3 geen probleem te zijn. Belasting technisch wel en dus betaal je de maximale mep…

Er rijdt anders wel een Xantia Turbo CT Activa rond met G3 installatie.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 28 februari 2008 08:19 PM
  [ # 8 ]

zoals je zegt, een Xantia….

Het gaat erom of een XM een offieciele type goedkeuring met G3 heeft vwb de belastingen…

wat kost zo’n dure gas installatie eigelijk??

Als je een beetje km’s maakt ben je er volgens mij heel rap uit.
Ik heb een zitten rekenen voor een 16v met wegenbelasting utrecht en zou na 1o maanden kiet spelen…

Over 2 dagen heb ik de auto een jaar en zit nu op 1 tank na op de 40k….

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 februari 2008 08:36 PM
  [ # 9 ]

Ook een TurboCT kun je als G3 krijgen. Er zijn meerdere turbo’s van een G3 systeem voorzien. De regels voor het verkrijgen van een G3 goedkeuring zijn vorig jaar ook soepeler geworden. Nu is het in principe mogelijk om voor alle auto’s vanaf 1995 een G3 goedkeuring te krijgen.

Reken voor jouw CT op een bedrag tussen de 1800 en 2300 euro.
Tipje: Bel of mail eens met Revanti LPG in Eindhoven. Ik heb daar mijn Bmw laten voorzien van een Lpg installatie met dampgas injectie. Dat systeem is van Vialle en is ook geschikt voor auto’s met turbo. Kostte voor mijn 6 cilinder bmw maar 1900 euro!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 28 februari 2008 08:44 PM
  [ # 10 ]

waar is die goedkeuring dan van afhankelijk ???

Als je kijkt voor de tariven van de wegenbelasting en kiest voor gas, gaan ze erdan van uit dat je een G3 bedoeld?

als ik het zo lees, kun je voor een xm uit 7/94 het dus wel schudden voor een G3.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 februari 2008 08:57 PM
  [ # 11 ]
gompy58 schreef:

waar is die goedkeuring dan van afhankelijk ???

Als je kijkt voor de tariven van de wegenbelasting en kiest voor gas, gaan ze erdan van uit dat je een G3 bedoeld?

als ik het zo lees, kun je voor een xm uit 7/94 het dus wel schudden voor een G3.

Ik heb geen idee. Volgens mij kun je een 94’er ook als G3 krijgen, als ie maar conform de euro3 norm aan de emissieeisen voldoet.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 28 februari 2008 09:52 PM
  [ # 12 ]
gompy58 schreef:

als ik het zo lees, kun je voor een xm uit 7/94 het dus wel schudden voor een G3.

Chevron hier op het forum heeft zijn 93er anders ook op G3

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 28 februari 2008 10:58 PM
  [ # 13 ]
mpostma schreef:
gompy58 schreef:

als ik het zo lees, kun je voor een xm uit 7/94 het dus wel schudden voor een G3.

Chevron hier op het forum heeft zijn 93er anders ook op G3

ik doel op de fiscale G3 qualificatie. Technisch is het iodd ws geen probleem.

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 28 februari 2008 11:33 PM
  [ # 14 ]

In 20.000 km je instalatie terug verdienen vind ik wel hééél erg optimistisch

Ik heb ‘t toch echt uitgerekend. Bij een verbruik van 1 op 8 op benzine gaat het best wel hard…

@gompy:

G3 is een soort milieucode, de motor bepaalt of het in de basis kan of niet. Het fijne weet ik er niet van, maar jij ook niet, dus roep ‘t dan niet zo hard Wink

Profiel  
 
christiaanjanssen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 04-04-2007

Gepost: 11 maart 2008 01:21 AM
  [ # 15 ]

XM TCT op lpg

Ik heb een 1999 TCT automaat met een Vialle LPG installatie.
Na 9 maanden zeuren bij de inbouwer en Vialle heeft men de juiste onderdelen gevonden om deze goed te laten werken. Ik vind dat dat te lang heeft geduurd, maar het werkt uiteindelijk.

Ik zou vooral zoeken naar een inbouwstation met ervaring met een citroen tct aangezien de turbo voor extra aandacht vraagt.
verbruik tussen 1:7 en 1:8

en voor het echte werk: een 1980 Spartan; niks hydrovering, stuurbekrachtiging, airco. Gewoon hard werken en ook genieten!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook