1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Allochteun’s BX Deauville U9 1992.
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 16 februari 2008 08:47 PM

Beste mensen,

Heb sinds juni vorig jaar een Citroën BX Deauville U9 (1.4).
Toen gekocht voor een leuk prijsje en voor de rest nog altijd een zeer nette BX, met 110.000 km op de teller. Tot nu toe alleen wat voorzorgs reparaties aan uitgevoerd (Distributieriem vervangen, bekabeling en de electra i.v.m. kortsluiting.

Nu is helaas de vering aan de voorzijde niet meer wat het hoort te zijn. M.a.w., hij zit zo vast als een huis.

Het motorblok en dergelijke krijg ik allemaal wel gemaakt als er iets mee mis is, de (overigens geniaal rijdende) ophanging van een BX is me volledig vreemd. Ik hoop dat iemand hier een vermoeden heeft welke onderdelen nu kapot zijn. Of het bijvoorbeeld de veerbollen zijn, de hoogteregelaar of wat dan ook.

-Rijdend heeft de auto aan de voorzijde niet of nauwelijks vering.
-Bij stilstand zakt de auto achter netjes naar beneden, de voorzijde zakt niet of nauwelijks.
-Handmatig is de auto echter wel in hoogte verstelbaar, zo gaat ie netjes op de grond liggen als hij in de laagste stand wordt gezet en gaat ie keurig hoog op zijn pootjes staan als hem dat gevraagd wordt.

Heb de lokale garagehouder al ingeschakeld, maar die wist het niet te vertellen. Hij kon pas zeggen wat er mis was als hij aan het sleutelen ging en “Dan zou ik wel merken wat het zou gaan kosten”. Nu heb ik in die optie weinig zin…

Ik hoor het graag, alvast bedankt!

Groeten,
Teun

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 16 februari 2008 08:57 PM
  [ # 1 ]

Als de BX verder goed omhoog komt maar niet veert zoals het hoort moet je de veerbollen vervangen.

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 16 februari 2008 09:18 PM
  [ # 2 ]

Heb de lokale garagehouder al ingeschakeld, maar die wist het niet te vertellen. Hij kon pas zeggen wat er mis was als hij aan het sleutelen ging en “Dan zou ik wel merken wat het zou gaan kosten”. Nu heb ik in die optie weinig zin…

Da’s natuurlijk nooit slim, een BX bij een lokale prutser brengen die er niks van snapt… als je ‘t uitbesteedt, doe dat dan bij een specialist.

Begin inderdaad maar eens met het vervangen van de voorveerbollen, LHM verversen en systeem spoelen. Het ding zal wel nooit onderhoud hebben gehad, dus je hebt kans dat ie achter ook niet veert zoals het hoort

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 16 februari 2008 09:26 PM
  [ # 3 ]

Als de veerbollen niet helpen zijn beslist de veerpoten aan vervanging toe.

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 16 februari 2008 10:34 PM
  [ # 4 ]

Als de veerpoten vast zouden zitten dan zou de auto helemaal niet omhoog of omlaag kunnen, dus ik denk dat je er met de bollen wel bent.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 17 februari 2008 12:08 AM
  [ # 5 ]

Voorste hoogteregelaar kan ook vuil zijn. Mijn Deauville heeft dat euvel ook af en toe. Even met het handje een standje hoger zetten en dan in de rijstand. BX veert verder prima. Ik laat het bij de volgende beurt/APK meteen meenemen.

EDIT: ik lees niet goed; de Biks zakt aan de voorzijde niet, maar veert gewoon slecht. Inderdaad waarschijnlijk bollen dus Wink

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 17 februari 2008 12:13 AM
  [ # 6 ]

Inderdaad waarschijnlijk bollen dus

...maar de staat van onderhoud zal wel zo slecht zijn dat LHM verversen en spoelen ook geen kwaad kan

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 17 februari 2008 12:15 AM
  [ # 7 ]

Ja, dat ook Wink

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 17 februari 2008 04:59 AM
  [ # 8 ]

Kijk mensen, hier kan ik wat mee Smile

Had al wel het vermoeden dat dit het euvel zou zijn, maar even navragen kan nooit kwaad natuurlijk!

Het onderhoud is verder opzich niet slecht geweest heb ik het idee. Mensen waar ik hem van gekocht heb hadden haar al die jaren (1e eigenaar) netjes bij de dealer laten onderhouden en bv. de hele uitlaat zat er nog geen 3 maanden op.
Het enige probleem was dat er zo’n 5000 km per jaar mee gereden werd en hij verder stond weg te schralen in de garage.

Heb al een mooie handleiding gevonden voor de veerbollen, dus dat gaat helemaal goed komen. Komend weekeind eens bij mijn ouders langs gaan (daar staat een mooie brug in de garage) en 2 bolletjes regelen en dan kan ik weer met meer dan 5km p/u over de drempels Wink

Profiel  
 
Jdt
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 819
Geregistreerd: 20-04-2005

Gepost: 17 februari 2008 10:52 AM
  [ # 9 ]

voor de voorkant heb je geen brug nodig:

bx in de laagste stand zetten, met een filtertang de veerbollen losdraaien, nieuwe erop draaien (hand vast). klaar Wink

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 24 februari 2008 02:18 AM
  [ # 10 ]

Komt weer zo’n domme vraag Surprisedops:

Veerbol BX break NT achter BX40RA          
Veerbol BX break OT achter BX40RB          
Veerbol BX OT achter BX40RX          
Veerbol BX NT achter BX40RZ          
Veerbol BX sport achter BX40SX          
Veerbol BX OT voor BX55FA          
Veerbol BX NT voor BX55FC          
Veerbol BX break NT voor BX55FE          
Veerbol BX GTI OT / TD voor BX55FT          
Veerbol BX sport voor BX55SA          
Veerbol BX berline voor comfort BXVACOMF

Ik kan kiezen uit dit lijstje ( ze konden mijn bolletjes niet op kenteken selecteren of zoiets )
Kan er aardig wat wegstrepen, maar dan houd ik dit nog over waar ik tussen twijfel…
         
Veerbol BX OT voor BX55FA          
Veerbol BX NT voor BX55FC                          
Veerbol BX berline voor comfort BXVACOMF

Het gaat dus om een Deauville 1.4 U9 uit 1992

Ik dacht zo, der is hier vast wel even die mij dat precies kan vertellen Smile

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 24 februari 2008 02:21 AM
  [ # 11 ]

o krijg nou het heen en weer…

Notabene mijn vriendin komt hier met een erg geniale ingeving die wel eens zou kunnen kloppen…

Veerbol BX OT voor BX55FA
Veerbol BX NT voor BX55FC
Veerbol BX berline voor comfort BXVACOMF

OT: Oud Type
NT: Nieuw Type
Comfort extra luxe of zo?

Profiel  
 
OscarTZDTurbo
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 378
Geregistreerd: 21-06-2006

Gepost: 24 februari 2008 02:30 AM
  [ # 12 ]

comfort is slapper geveerd, nog meer deinen zeg maar. Sommigen vinden dat fijn, aan jou de keuze. Dat NT OT verhaal klopt Wink

Citroën D Special 1970

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 24 februari 2008 02:44 AM
  [ # 13 ]

Damned… Verslagen door het vrouwtje :p

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 28 februari 2008 11:20 PM
  [ # 14 ]

waarom eigenlijk er voetstoots vanuit gaan dat zo’n auto “nooit onderhoud heeft gehad”? Komt natuurlijk best voor, maar blijft een vrij loze slag in de lucht…

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 28 februari 2008 11:30 PM
  [ # 15 ]

waarom eigenlijk er voetstoots vanuit gaan dat zo’n auto “nooit onderhoud heeft gehad”? Komt natuurlijk best voor, maar blijft een vrij loze slag in de lucht…

Omdat dat bijna altijd zo is. Een BX wordt bijna nooit in goede staat van onderhoud verkocht, omdat ‘t een wegwerpauto is. Hetzelfde zie je ook al bij Xantia’s en XM’s

Profiel  
 
 
1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook