Bx 14RE opknappen (een jaar verder)
Paul Cornelisse
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004

- XM V6 24V Exclusive
Gepost: 26 februari 2008 05:59 PM

Ik ben m’n Bx 14RE uit ‘88 aan het opknappen, heb al een vervangend interieur besteld, ga nu voor zwart met donkergrijs.

Het originele interieur was grijs en ziet er niet meer uit. Dashboard werd ineens bruin, stuurwiel verpulverde onder je handen en de bekleding van de voorstoelen ging kapot.

De wagen had al zeker 5 maanden stilgestaan voordat we haar afgelopen weekeinde startten. In een keer draaien!!

Tijdens het rijden viel he me op dat de wielophanging klappert (alsof de wieldoppen loszitten. Ik heb dit wel vaker bij andere Bx’en gehoord in het voorbijgaan maar nog nooit bij de mijne. Waarschijnlijk is dit al eens eerder in het forum behandeld maar ik kan de topic niet vinden.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 26 februari 2008 06:11 PM
  [ # 1 ]

Het kan natuurlijk diverse oorzaken hebben, maar ik gok op de reactiestangen. Check ook dit topic.

Profiel  
 
Paul Cornelisse
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004

- XM V6 24V Exclusive
Gepost: 26 februari 2008 06:14 PM
  [ # 2 ]

Bedankt Patje,

Binnenkort maar eens even naar kijken dan.

Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Profiel  
 
b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 18-10-2007

Gepost: 26 februari 2008 07:36 PM
  [ # 3 ]

de wieldoppen kunnen inderdaad behoorlijk klapperen, het kan dan zijn dat het ijzerdraad wat in de wieldop zit niet helemaal goed zit dit draad moet er voor zorgen dat de dop goed in velg klemt.

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 28 februari 2008 09:59 PM
  [ # 4 ]
b.rozema schreef:

de wieldoppen kunnen inderdaad behoorlijk klapperen, het kan dan zijn dat het ijzerdraad wat in de wieldop zit niet helemaal goed zit dit draad moet er voor zorgen dat de dop goed in velg klemt.

weer wat geleerd Laughing  Cool

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 28 februari 2008 11:34 PM
  [ # 5 ]
b.rozema schreef:

de wieldoppen kunnen inderdaad behoorlijk klapperen, het kan dan zijn dat het ijzerdraad wat in de wieldop zit niet helemaal goed zit dit draad moet er voor zorgen dat de dop goed in velg klemt.

Volgens mij klemmen de wieldoppen van een ‘88-er BX 14 op de wielbouten.
Dit heb ik bij mijn eerste BX ook gehad (klapperen0 en door tussen wiel en wieldop een sponsje te plaatsen was het probleem opgelost. De doppen bleven toen behoorlijk goed op hun plaats zitten.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
Paul Cornelisse
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004

- XM V6 24V Exclusive
Gepost: 28 februari 2008 11:40 PM
  [ # 6 ]

Kijk, daar leren we weer wat van. Dat sponsje ga ik van’t weekend gelijk eens proberen. Ik had ook al het idee dat het meeste geluid afkomstig is van de wieldoppen. Tock hoor ik ook af en toe een kloppend geluid vanuit de voorzijde van de auto. Vooral bij verkeersdrempels.
Misschien toch de silentcups (of heeft een BX die niet?) Rolling Eyes

Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 28 februari 2008 11:41 PM
  [ # 7 ]
Profiel  
 
Paul Cornelisse
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004

- XM V6 24V Exclusive
Gepost: 28 februari 2008 11:43 PM
  [ # 8 ]

En waar zitten die dan? Op dezelfde plek als de silentcups van de Xm?

Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 29 februari 2008 12:06 AM
  [ # 9 ]
Paul Cornelisse schreef:

Kijk, daar leren we weer wat van. Dat sponsje ga ik van’t weekend gelijk eens proberen. Ik had ook al het idee dat het meeste geluid afkomstig is van de wieldoppen. Tock hoor ik ook af en toe een kloppend geluid vanuit de voorzijde van de auto. Vooral bij verkeersdrempels.
Misschien toch de silentcups (of heeft een BX die niet?) Rolling Eyes

Hoogstwaarschijnlijk zijn dat de reactiestangetjes. Dit zijn de verbindingen tussen de wieldraagarm en de stabilisatorstang.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
Paul Cornelisse
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004

- XM V6 24V Exclusive
Gepost: 29 februari 2008 12:09 AM
  [ # 10 ]

Kuch….Foto? Plaatje? Surprisedops:

Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 29 februari 2008 12:10 AM
  [ # 11 ]

Mijn BX bonkte heel erg bij verkeersdrempels.
Dat was toen opgelost door de silent-blocs te vervangen.

Heb er nog wel een paar los liggen, dus als iemand daar een fototje van wil???  Laughing

Ze zitten trouwens onder aan de draagarm Wink
Daar bij die grote lange bout, waarmee je draagarm aan je subframe zit.

Profiel  
 
Paul Cornelisse
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004

- XM V6 24V Exclusive
Gepost: 29 februari 2008 03:39 PM
  [ # 12 ]

OK, de silentblocs dus, dan ga ik daar ook eens naar kijken.
Vandaag weer een stukje met haar gereden en ik moet zeggen dat het toch wel wat heeft hoor, rijden met een “klassieker”. Ze veert ook weer goed.

Ik heb inmiddels ook al een compleet interieur of de kop getikt, van een 1.9 TGI uit ‘92. Dus compleet met alle plastic delen, hoedenplank, tapijt handgreepjes, dash, schakelaars, middenconsole enz. Dat gaan we in de komende maanden inbouwen. Dan is ze niet origineel meer maar dat maakt me niet zoveel uit. Als het er maar weer mooi uitziet.

Ik ben alleen nog op zoek naar de metalen strip die rechts voorop de bumper zit (of hoort te zitten) die heeft een of andere b*kk*nl*l erafgejat.
Zal ook wel een verzamelaar geweest zijn.
Dus als iemand dat dingetje nog heeft liggen? Ik hou me aanbevolen.

Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Profiel  
 
Paul Cornelisse
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004

- XM V6 24V Exclusive
Gepost: 08 juni 2009 02:57 PM
  [ # 13 ]

Zo, weer een jaar verder. Net is ze opnieuw gekeurd voor de APK. Gelijk goed natuurlijk. Inmiddels zijn we erachter war het gebonk heeft veroorzaakt. Er zit ruimte op de silentblocs. Bij de Citroengarage hier in Dordrecht zeidenze dat de rubbers nog wel geleverd kunnen worden. Maar nou vraag ik me af; kun je die dingen er zelf een beetje makkelijk inpersen? Komt nogal nauw geloof ik en ik heb geen zin om 90 euri door te spoelen.

Of zit er iemand in de buurt van Dordrecht die dit varkentje al een gewassen heeft?

Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook