Losse stabilisatorstang (LV)
xm
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 27 februari 2008 11:55 AM

Enige tijd geleden maakte de auto aan de voorkant een krakend geluid. Bij v.d. Laan konden ze toen niets vinden, en plotsenling was het geluid ook weer verdwenen.
In eerste instantie dus blij dat het gekraak over was, maar toch benieuwd wat hiervan de oorzaak was. Nu ben ik zelf eens onder de auto gaan kijken en wat blijkt, de stabilisatorstang (links voor ) hangt er los bij. Dit zal de oorzaak van het verdwenen geluid moeten zijn.
Nu heb ik mijn vraagbaak even geraadpleegd, maar hier wordt over de stablisatorstang achter gesproken.
Is deze stang bij bijv. Breezan te verkrijgen? En is dit thuis voor de deur te vervangen, of moet dit op een brug gebeuren?
Ik meen ook dat ik hier al eens heb gelezen dat de stabilisatorstang iets met de hoogteregeling te maken heeft. De wagen zakt namelijk vrij snel naar beneden zodra het contact uit gaat.

MVG.
Hugo

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 27 februari 2008 12:00 PM
  [ # 1 ]

een verticale stabi stang zorgt er mede voor dat de carroserie in bochten niet teveel helt aan de voorkant.  met het inzakken heeft het volgens mij niets te maken.

je kunt ze gewoon voor de deur vervangen hoor. Ff opkrikken en eronder schroeven. Best eis wel het L+R gelijktijdig te doen.

Profiel  
 
xm
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 27 februari 2008 12:26 PM
  [ # 2 ]

Ik zal bij Breezan ff informeren of zij deze op voorraad hebben.

Waar zou dat snelle inzakken dan aan kunnen liggen?

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 27 februari 2008 12:30 PM
  [ # 3 ]

Nieuwe reactie/ stabilisatorstangen kostten mij 41 euro per stuk bij de Brezan, eronder zetten is feitelijk heel simpel, maar houdt er rekening mee dat de torsiestang de stang fors omhoog drukt. Je kunt dus het beste zorgen dat je met zn tweeen bent, de ene drukt met een goeie koevoet de torsiestang naar beneden en de ander vervangt de stang.

Wijst zich wel redelijk vanzelf, ik was per kant 20 minuten bezig, met de volgende dag forse spierpijn in de schouders en rug (maar dat ligt aan mijn persoonlijke conditie Wink ).

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 27 februari 2008 12:32 PM
  [ # 4 ]

als je met een garage krik de voorste wieltje van de grond gooit lukt het ook zonder koevoet.
Cool

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 27 februari 2008 12:40 PM
  [ # 5 ]

Nou, de torsiestang drukt de draagarm omhoog, als je de reactiestang eruit wilt halen moet je eerst die paar cm ruimte creeeren, dus de draagarm omlaag duwen en daarmee dus de torsiestang naar beneden duwen. Dat krijg je zonder flinke staaf niet voor elkaar.

Tenzij ik iets compleet verkeerd heb gedaan,...  Confused

Oh, maar ik zie trouwens geen enkele logische link tussen snel inzakken en een reactiestang. Daarvoor zou ik toch eens de voorraadbol laten controleren.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
xm
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 27 februari 2008 09:27 PM
  [ # 6 ]

Nou, de stang zit er op. Very Happy
Zonder de adviezen op het forum en de koevoet was het me niet gelukt.
De oude stang verwijderen was nog het meeste werk. Deze was door de klap die hij ooit gemaakt heeft verbogen. Hier moest uiteindelijk een ijzerzaag de oplossing bieden.
Het was inderdaad ff duwen met de koevoet om de nieuwe stang op zijn plek te krijgen.
Trouwens, bij Breezan was de stang €49,50 dus dat was nog te overzien.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 28 februari 2008 02:13 PM
  [ # 7 ]

Fijn! Hopelijk lost het een probleem op, anders weet je dat je daar geen last meer van zult hebben. Heb je overigens 1 kant gedaan, of direct beide?

Fijn ook om te weten dat ik meer korting krijg bij de Brezan… Wink

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 29 februari 2008 11:38 AM
  [ # 8 ]

Zijn de reactiestang, hulpstabilisatorstang, en de verticale stabilisatorstang allemaal andere namen voor hetzelfde? En is dit dan de verantwoordelijke voor het plokke plok geluid bij een drempel?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 29 februari 2008 11:50 AM
  [ # 9 ]

In feite wel.

je hebt eerst de draagarm, waar de fusee inzit en je wiel aan hangt,
daarnaast en overheen zit de torsiestang, die alles naar boven drukt tegen de richting van de veerpoot in.

Dan heb je tussen de veerpoot en de torsiestang een verticaal dun stangetje lopen, degene die jij hebt vervangen, da’s de reactiestang.

Ook genoemd, pokkepokkestang, klotekutstang, verticaalstangetjedatherriemaakt-stang, ishetmisschiendehulpstabilisatorstang-stang en latenwehopendathetdiestangwas-stang.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 29 februari 2008 12:00 PM
  [ # 10 ]

Als je nou voortaan gewoon de voorkan op bokken zet (wel zo veilig ook als je onder de wagen moet sleutelen) dan heb je ook geen koevoet nodig..

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 29 februari 2008 12:05 PM
  [ # 11 ]
mpostma schreef:

Als je nou voortaan gewoon de voorkan op bokken zet (wel zo veilig ook als je onder de wagen moet sleutelen) dan heb je ook geen koevoet nodig..

dat bedoelde ik !

Dan hangen de wieltjes spanningsloos in de lucht en draai je ze er zo uit…

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 29 februari 2008 02:02 PM
  [ # 12 ]

Nou, dan heb ik echt iets verkeerds gedaan want ik werk nooit zonder bokken onder de auto en die heeft dus gewoon lekker met de wieltjes in de lucht gehangen. Ik begrijp ook niet hoe jullie de torsiestang kunnen ontlasten door de auto op bokken te zetten?

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 29 februari 2008 03:09 PM
  [ # 13 ]
malle pietje schreef:

Nou, dan heb ik echt iets verkeerds gedaan want ik werk nooit zonder bokken onder de auto en die heeft dus gewoon lekker met de wieltjes in de lucht gehangen. Ik begrijp ook niet hoe jullie de torsiestang kunnen ontlasten door de auto op bokken te zetten?

Als de vering drukloos is, kan het wellicht nog zijn dat je een der beide wielen wat omhoog moet doen om em erin te krijgen. Met de koevoet werken is een alternatief natuurlijk.

Nou moet ik wel bekennen dat ik geen XM specifieke sleutelervaring heb in dit geval. Wel BX specifiek en dat is hetzelfde principe. Met de wielen allebei in de laagste stand was het altijd een koud kunstje om de stabistokjes weer op hun plek te krijgen.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 29 februari 2008 03:17 PM
  [ # 14 ]

Nou, geloof me als ik zeg dat de wagen natuurlijk op bokjes stond. De auto stond in de hoogste stand volgens mij, dat zou nog kunnen tegenwerken.

In ieder geval drukt de veerpoot naar beneden en de torsie omhoog, om de 4 centimeter ruimte ongeveer vrij te maken moet je toch echt de torsiestang en draagarm scheiden.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 29 februari 2008 03:26 PM
  [ # 15 ]
malle pietje schreef:

De auto stond in de hoogste stand volgens mij, dat zou nog kunnen tegenwerken.

Dan is dit het probleem. Je MOET de vering in de laagste stand zetten zodat ie drukloos wordt.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook