Hoi Joris,
Tsja, als ie over de rand valt, dan gaat dat enorm rammelen….
Net de auto weer gestart…. er lag een volleybal klem onder de dame….
Starteng aat goed, maar het is duidelijk, er doet 1 cilinder niet mee deze keer.
Gevolg is dat het staionaire toerental met gas op de plank niet boven ik meen 2000 rpm komt… Ja, half-automaat, dus die zal nooit hoog in die toeren willen gaan, maaar ik merk dat er gene power is. Nadeel daarvan, het inschakelen van een versnelling levert afslaan op. Het toerental komt dan niet hoog genoeg, omdat er 1 cilinder niet meedoet. Dat trekt het systeem niet zeg maar.
Tijd om snel aan de slag te gaan derhalve….
Rijden op 3 cilinders doet de dame wel tegen heug en meug…..
Bedankt voor het meedenken, eens kijken wanneer ik aan de slag kan gaan…
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Is er niet! Wel tussen voet op en voet van de rem!
Voet op rem: toerental daalt: koppeling wordt ontkoppeld zodat je kan schakelen.
Voet van de rem toerental stijgt iets zodat (mits in de versnelling gezet)de auto gaat kruipen. De koppeling hangt op het aangrijpingspunt.
Dit wordt hydraulisch gestuurd. Op LPG is het soms niet werkbaar aangesloten….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Met de bak in de versnelling en ontkoppeld moet er wel flink wat meer massa in de motor meedraaien en dit kost energie…....dus toerental in de versnelling=lager als in de vrij.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
GW-tje schreef:Met de bak in de versnelling en ontkoppeld moet er wel flink wat meer massa in de motor meedraaien en dit kost energie…....dus toerental in de versnelling=lager als in de vrij.
Wat dan?
Juist niet!! In zn vrij en gekoppeld draait de kopp. plaat mee en daardoor de centrale as in de bak.
Ontkoppelt draait die as in de bak na een poosje niet meer en na inschakelen meteen niet meer.
Er draait dus MINDER! RARA politiepet?
In de motor blijft alles bij het oude…
Wel duw je een druklager tegen de drukgroep en zal de koppelingsplaat altijd een beetje slip ervaren…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
En, aangezien het hier om een half automaat gaat, ben ik gewend (net als met eneg ewone automaat) om eerst de remknop in te drukken, en daarna pas de eerste of achteruit-versnelling in te schakelen.
Bij het afstellen van de half-automaat kun je dit soort instellingen regelen. Maar goed, het spul in nu ingeregeld op 4 cilinders, en als er 1 minder meedoet, heb je te weinig vermogen, en de motor slaat af.
Net zolang totdat nummertje 4 mee doet…. Of de boel zo lekker warm is, dat het allemaal beter loopt, want dat maakt ook wel uit.
Goed, ik zal binnekort de boel openmaken, ringetjes plaatsen, en eens kijken of het dan beter is.
Nalopen al het stekkerwerk is ook wel aan te bevelen op dat moment….
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er zal wel 1 cylinderschacht vol olie staan en niet meedoen..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoi Joris,
Dat kan heel goed, vraag is dan welke… Op dit moment verdenk ik nummertje 4 daar weer van…. Daarnet liep de motor weer als een zonnetje… na aandrukken alle stekkertjes (waar ik dan bijkan, nr 3 en 4 hebben lastig bereikbare injectoren).
Maar boven de 2000 toerne komt de motor stationair ff niet, en inschakelen en wegrijden is verhouding 1 op 1…..
Afijn, ik weet waar ik het moet gaan zoeken, dus als ik tijd heb eerst nog even alle bougies er één voor één uit halen ter controle, en dan het kleppendekseltje eens lichten.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Wat betreft schakelen, de dame staat in de garage, neus vooruit.
Voet op de rem, dan naar 1 en door naar AR.
Ik weet niet wat het effect gaat worden als ik geen voet op de rem hou, en direct de versnelling kies. Ik vrees alleen wel dat het syteem hier niet op gebouwd is…..
Net als wegrijden op straat, als ik weg kan voet op de rem, in z’n 1, voet van de rem en als er beweging in komt gas erbij. Zonder gas erbij rolt de dame ook heus wel, maar dan blijft de snelheid beperkt. Wat dat betreft rijd thet net als een gewone ouderwetse automaat, die hebben een “kruip"stand, waardoor je zonder gas te geven altijd rolt.
Alleen is de werking van zo’n automaat niet te vergelijken met de half-automaat van de DS.
Tijdens het rijden gisteren is het me weer opgevallen met hoeveel gemak je schakelt met zo’n half automaat, even gas lichten, pookje op schuiven, en weer gas erbij…. Heerlijk.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het syteem is er op gebouwd dat de selecteur net voor en net na ( maar dat weet ik niet zeker) het schakel moment de bak ontkoppelt. Dus van 1 naar 2 hoef je niet te remmen.
vanauit stilstand naar 1 zonder remmen geeft een dreun(tje) op de bak en koppeling.. Daarom is ook beperkt dat je stationair niet boven de 2000 rpm gas kan geven!! Straks komt een idioot op het idee om hem in zn 1 te zetten!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Sjaak de Bollenboer schreef:superpetur schreef:En, aangezien het hier om een half automaat gaat, ben ik gewend (net als met eneg ewone automaat) om eerst de remknop in te drukken, en daarna pas de eerste of achteruit-versnelling in te schakelen.
Moet je die dan altijd intrappen als je schakelt tussen z’n vrij, achteruit en 1?
Ja! RTFM.
Zo, tussen de buien door, de hele boel onder de motorkap opengegooid, om het kleppendeksel eraf te kunnen wurmen. Wat een gepiel!
Goed, in alle bougieschachten staat een laagje olie. De isolatorpijpjes zien er nog wel droog uit, maar voelen gladjes aan.
Na verwijderen van kleppendeksel gezien dat alle bougieschachtrubbers vol met olie zitten, er ligt een behoorlijke sloot op allemaal. binnekantkleppendeksel, op de plekken waar de rubbers zouden moeten afsluiten een dun laagje olie, binnen kant van de gaten waar de bougieschachten doorheen steken ook vol met olie.
Naar mijn idee hebben die afichtrubbers een hoop gedaan, maar net niet genoeg afdichten zoals zou moeten…..
Nu maar ff of naar de lokale hubo’s enzo om eens te kijken of zij metalen ringen hebben met de juiste binnendiameter maar een grotere dikte als de huidige, om het verschil op te kunnen vullen. En anders maar even ringetje op ringetje…..
mochten zij ze niet hebben, dan maar ff naar den specialist….
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Lijkt me sterk dat HUBO die heeft!
Citroen!
Inderdaad…
En de garage om de hoek niet…..
Maar…... de handelsonderneming had wel mooie metalen ringetjes. Met een wat te grote binnediameter, maar als ik ze als opvulringetje gebruik tussen de dikke passende ringen en de rubber ringen, zou het goed moeten zijn. Alleen…... jammer dat ze die niet hadden in de dikte van 1 mm…. Ik heb er nu 8 met een dikte van 0,3, dus die gaan erin, dan rijden en maar eens zien of het voldoende geweest is.
Overgins, die koperen ringen onder de boutjes om het kleppendeksel vast te zetten, moeten die ook nog vervangen worden door nieuwe exemplaren? Daar lees ik niks over, maar als ze dexelfde funcite hebben als de koperen ring onder de carterplug dan kan ik het antwoord al wel raden…...
ik ga sleutelen!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Hoi Peter,
Nieuwe bougieschachtrubbers willen vaak ook helpen. Eigenlijk moet je inderdaad die koperen ringetjes altijd vervangen, maar het is niet zo heel belangrijk. Staar je niet te blind op die olie daar, ik had dat ook altijd een beetje en daar liep de motor niet minder om!
Zo, deze klus lijkt geklaard…..
Ha…...
Natuurlijk is het terugplaatsen van zo’n kleppendeksel in een IE wederom net ff anders, maar na 3x zat ie goed. In de lengte past het niet, er zitten weer allerlei slangen in de weg (kachel).
Vervolgens, toen het kleppendeksel goed zat, eens alle boegies eruit getrokken. 4, 3, en 1 allen goed geoliëd…. bij twee zat er gewoon een druppel tussen de elektrodes…...
Alle bougies dus schoongemaakt, herplaatst, kabels goed aangesloten, lekker stevig zeg maar, en de rest van de kleine injectie dingen (kenners weten het al) vastgezet. Alles goed gecontroleerd op valse lucht, stekkers nagelopen, nog even een foto bekeken ivm vacuüm sensor, en vervolgens sleuteltje omdraaien en wachten….. totdat de dame met een mooie plof aansloeg, en vervolgens heel rustig op toeren kwam.
Tijdje laten draaien, ontluchten en vervolgens oprit even op af.
Als een tierelier. Straks even controleren van de hydrauliek die los geweest is, en dan maar ff blokske om
Tsja, blindstaren op olie in bougieschachten…..
Ik heb vorig jaar nieuwe afdichtrubbers met een nieuw kleppendeksel rubber erop gezet. En sindsdien is het gelazer min of meer begonnen van het lopen op 2,3 poten….. En met een nieuwe 1-2-3, nieuwe bougiekabels zal ik niet zo gauw de ontsteking verdenken… Gezien de viezigheid op het kleppendeksel, naar mijn idee een kwestie van onvoldoende afdichting met vervelende gevolgen.
Echter, een discussie op dit punt mag van mij best, daar kunnen we alleen maar van leren.
Wat betreft deze klus, de tijd zal leren of het echt goed gedaan/gegaan is, na eens tukje toeren weet ik meer, kan ik de bougies controleren en het kleppendeksel op viezigheid, daarvoor is het nu nog te vroeg.
Ik ga nu lekker opruimen…... ook zal zo’n hobby…
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!