Jaaaah, daar is Dirk weer!!!!

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
DriverD schreef:Volgens mij schiet het goed op hoor!
Ben niet zo’n geduldig type, wil dat motortje nu eens horen draaien !
Vanmorgen de laatste veer in de handremtang gezet, poelie vastgezet, de oliepomp aangespannen, grote waterslang aan waterpomp wil niet goed vast, slangklem te vernieuwen dus, stofhoezen aandrijfassen weer vastgezet op de tripoidehuizen, luchtfilterhuis erop, rechtse veerbol ook, koelslangen naar verdamper op maat gemaakt enz.
Verder ook het stuurhuis teruggezet, zonder richthulpmiddel:
Bij demontage had ik de maat genomen van de afstand tussen linker afsluitdop en zadel, precies de buitenmaat van ringsleutel 9 in dit geval.
De wielwaal moer maak ik niet los, alleen de zadeltjes, de bout door de stuurbuis en de aansluiting voor de oliedruk, en de armen naar de hulpstuurhuizen.
Bij montage plaats ik eerst het stuurhuis globaal in de zadels, dan schuif ik het stuurhuis in de vertanding van de stuurbuis en steek de bout erdoor.
Dan de LHM-leiding aansluiten, nog niet helemaal vast.
Dan het rechtse zadel erop, losjes om de goede plaatsing links-rechts te verkrijgen, te meten aan de linkse kant.
Armen op de hulpstuurhuizen links en rechts.
Dan het linkse zadel erop, tegelijk druk zetten om de veer in/om de stuurbuis samen te drukken.
Ik laat de wielen vrij hangen en draai het stuur af en toe tijdens het vastzetten van het linkse zadel.
Tenslotte het rechts zadel vast en de LHM-leiding ook. Bout door stuurbuis vast.
En dan de hulparmen vastzetten, vast is vast.
Appeltje kwam precies uit, maar is nog af te stellen tijdens/na proefrit.
Uit te zoeken:
Ben nu overgestapt van tweetrapscarburateur naar solex enkeltrap.
De aansluiting van het gaspedaal is anders, of lijkt anders. Ook de chokekabel zit aan de andere kant, da’s simpel opgelost,
maar met dat gaspedaal tob ik nog, het lijkt of het steuntje aan het schutbord helemaal niet op de goede plaats zit.
Zijn er hier andere modellen van??
Ik weet dat er twee types zijn met verschillende diameter, maar geheel afwijkend model ook?
Wie weet dit zo uit het hoofd?
Inderdaad, de gasstanghoudersteun voor een kleine solex is verschillend van die voor een grote solex- of weber carburateur. De vorm is anders.

repelsteeltje schreef:Inderdaad, de gasstanghoudersteun voor een kleine solex is verschillend van die voor een grote solex- of weber carburateur. De vorm is anders.
Ok, dus de gasstang blijft, de steun moet vervangen worden.
k Ga op zoek, bedankt!
het citroen onderdelennummer dat je moet hebben is: DV 142-52 A
voor de grotere carburateurs: DX 142-52

repelsteeltje schreef:het citroen onderdelennummer dat je moet hebben is: DV 142-52 A
voor de grotere carburateurs: DX 142-52
Ongelofelijk, bedankt voor deze snelle service, thnx!!
O ja, aanvullend, inmiddels zit dynamo, waterslangen, radiateur, kilometertellerkabel en accusteun, accu en overige bedrading er weer op.
Alleen de gaspedaalsteun dus nog niet…
t Testdraaien staat voor de deur, wordt vervolgd!
Heb inmiddels onderdelenboek uitgespit: het beugeltje met rubber en koperen busje is hetzelfde, rubber is trouwens verrot. Maar ik moet een ander verbindingsstuk hebben van carburateur naar schutbord, dan heb ik ook geen last meer van de draden op de verdeelkap
Kon het laatste exemplaar bij Sanders bemachtigen, YES!

Maandagmorgen, het vervolg:
met het andere gasstangetje verbinding tussen gaspedaal en carburateur hersteld.
Het pedaal steekt nu alleen nog veel te hoog naar binnen, afstellen dus…
De beide stangetjes, dus.
De bovenste is DV, de onderste is DX.
Koelvloeistof afgevuld, oliepeil ok, accupool vast, starten…
YES, direct aanslaan op LPG!
Na poosje draaien en roken van vet dat van het uitlaatspruitstuk verdampte bleek helaas waterlekkage langs de as van de waterpomp
Nu moet dus de boel toch weer los (was ingecalculeerd risico) om de pomp te vervangen, dan gaat er ook nieuwe thermostaat in de slang.
Ik zet de oude pomp over met nieuwe pakking, droog als ik het boekje volg…
Het waterpomphuis nog even goed inspecteren, er moet natuurlijk wel sensor voor temperatuur meter op zitten, anders zet ik het huis ook over van het oude blok.
Al met al best tevreden met het geluidje, de oliedruk komt er later pas op, als het water- en brandstofgedeelte naar mijn zin zijn.
Wordt vervolgd…
Nb: (later toegevoegd): watertemp meter zit op waterpomphuis, dus ok, maar de sensor voor het lampje??

Totaal aantal Berichten: 10298
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Blijft een mooi project, en leuk dat je het zo uitvoerig beschrijft, zodat we er allemaal iets van kunnen leren!
Citroen!

DriverD schreef:Blijft een mooi project, en leuk dat je het zo uitvoerig beschrijft, zodat we er allemaal iets van kunnen leren!
Vind het pc-werk ook wel leerzaam, foto-tjes plaatsen lukt nu ook al!
Nu moet ik papieren pakking hebben voor de waterpomp, die is al van het DY3-blok af. Slechts een tapeind kwam mee.
Worden hier in Oss niet los verkocht, maar ze zeggen dat ik er elk soort papier voor kan gebruiken, klopt dat?
Als de dikte beetje overeenkomt tenminste.
Verder kan ik de sensor voor te hoge watertemperatuur op het DV-blok niet vinden, da’s toch raar?
Kom ik vanavond nog wel uit….

Totaal aantal Berichten: 10298
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De papieren pakking moet niet te dun zijn, hoewel sommigen hem gewoon weglaten en vloeibare pakking gebruiken (raad ik niet aan).
Citroen!

Totaal aantal Berichten: 817
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
DriverD schreef:bogaard77 schreef:ik was al een plaatje aan het zoeken.. nog niet gevonden.
Deze misschien:
Hoe werkt die tang? Kabel door de veer, veer in de tang, kabel inhaken, tang los?

Zo uit het plaatje te zien zijn de bekken voorzien van kommetje, zodat de veer niet wegschiet als je de tang samenknijpt. Lijkt me wel handig, maar je hebt het zooo weinig nodig. Je bent beter af met wartelsleutel!

Totaal aantal Berichten: 817
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
vlietmansje schreef:Zo uit het plaatje te zien zijn de bekken voorzien van kommetje, zodat de veer niet wegschiet als je de tang samenknijpt. Lijkt me wel handig, maar je hebt het zooo weinig nodig. Je bent beter af met wartelsleutel!
Ik denk ook niet dat ik dat stuk gereedschap vaak zou gebruiken. Is tenminste niet te hopen
Wartelsleutel? Bedoel je zo’n wielewaal voor de stuurbuis? Die sleutel voor de stuurbuis heb ik zelf gemaakt: In een RVS ronde staaf een sleufje te slijpen en vervolgens de zijkanten van die sleuf dicht te lassen. Aan de andere kant een staafje er haaks op gelast (handvat). Voor de prijs niet echt nuttig om het zelf te maken, maar ik vond het gewoon leuk.

Wartelsleutel is soort ringsleutel met opengezaagd deel dat over de LHM-leiding past; zo heb je veel meer grip om de wartel los te draaien en niet te vernielen bij het los- en vastdraaien.

vlietmansje schreef:DriverD schreef:Blijft een mooi project, en leuk dat je het zo uitvoerig beschrijft, zodat we er allemaal iets van kunnen leren!
Nu moet ik papieren pakking hebben voor de waterpomp, die is al van het DY3-blok af. Slechts een tapeind kwam mee.
Worden hier in Oss niet los verkocht, maar ze zeggen dat ik er elk soort papier voor kan gebruiken, klopt dat?
Als de dikte beetje overeenkomt tenminste.
Verder kan ik de sensor voor te hoge watertemperatuur op het DV-blok niet vinden, da’s toch raar?
Kom ik vanavond nog wel uit….
Heb nu papieren pakking op een meter breed, 0.4mm dik.
Is dit de juiste dikte :
Oja, de sensor voor het temperatuurlampje zit niet op dit DV-blok, dus langer zoeken is niet nodig, bedankt Pierre