Natuurlijk, ik had de dealer kunnen bellen, maar dit is makkelijker en leuker:
Bij welke km-stand moet ik de distributieriem van mijn Xsara (benzine, bouwjaar 2000) vervangen?.
Ik meen dat ik 120.000 km gelezen heb. Maar ik heb ook gehoord dat ze dit interval hebben verlaagd (na problemen?) naar 100.000 km. 120.000 vind ik sowieso al erg veel. Vroeger was het steevast 100.000 km en andere merken hebben dit zelfs verlaagd. Bij de toyota van mijn vriendin bijv. naar 60.000 km. Kijk, zo kan ik ook het betrouwbaarste merk worden
Ik zit op 99.000 km, dus het zal binnenkort wel tijd zijn.
Iemand tips? Ben niet van plan om het zelf of bij de dealer te laten doen. Nee, er gaat niets boven de dorpsgarage. Kan ik nog vragen naar een soort garantie of hoe gaat dit in zijn werk?
Interval voor distributieriem van jouw xsara benzine is gewoon 120.000 km.
Als je 120.000 al veel vind, moet je nooit een HDI kopen, want die zitten op 160.000 en de nieuwste 1.4 HDI al op 240.000 km .
120.000 km, tenzij je “in zware omstandigheden” rijdt. Veel stadsverkeer, veel files, les/politieauto, altijd zwaar beladen enz. Dan moet ‘ie meen ik om de 60.000 km vervangen (ander onderhoud zoals olie verversen enz dient dan ook vaker te gebeuren - het hele verhaal staat ergens in je onderhoudsboekje). Ik geloof nooit dat er iemand is die dat ook werkelijk doet maar volgens mij heeft ieder merk zo’n soort aanbeveling.
Om je een voorbeeld te geven: bij een vorige werkgever reden er een aantal (niet Citroën) servicebussen rond, altijd afgeladen tot ongeveer het maximale gewicht met gereedschap. Kilometerstanden allemaal ongeveer gelijk (zelfde bouwjaar, zelfde ritten). Allemaal netjes dealer onderhouden en beurten op tijd gehad volgens het “normale” schema. Nog voordat de km. stand waarbij de distributieriem vervangen moest worden, zijn er 3 in elkaar gelopen vanwege de riem… Hadden zij het “zwaar gebruik” schema gevolgd, had er niets gebeurd. Een 4e blok kon worden gered. Bij regulier onderhoud werd er iets ontdekt en moest de kop eraf. Distributieriem (of ketting was het geloof ik) tegelijkertijd maar vervangen omdat alles dan toch open ligt. De garage (op de hoogte van de akkefietjes met de andere busjes) heeft even de speling/rek gemeten van de ketting. Deze was aanzienlijk buiten de normale bedrijfstolerantiewaarden, terwijl de km. stand voor vervanging nog redelijk ver weg was…
Dus als jij de historie van je auto kent- niets aan de hand, gewoon op de 120.000 km laten vervangen, gelijk met je normale onderhoud. Echt goedkoop is het niet dus als je het kan combineren met andere dingen moet je dat doen. Heb je echter reden om te geloven dat het wel ‘s mis zou kunnen gaan omdat je auto toch wel vaak stevig belast is of was, dan zou ik hem preventief laten vervangen. Nieuw blok kost meer dan vervangen van een riem. Volgens mij is het dan ook handig om je waterpomp te laten doen, anders krijg je dat die over een x-aantal kilometers ook kaduuk is en moet weer heel de zooi uit elkaar.
Vroem
Re: Interval distributie riem vervangen?
reneke schreef:Iemand tips? Ben niet van plan om het zelf of bij de dealer te laten doen. Nee, er gaat niets boven de dorpsgarage. Kan ik nog vragen naar een soort garantie of hoe gaat dit in zijn werk?
Ik zou het bij een Citroen-Specialist laten doen, ik weet niet of die dorpsgarage zo een spannings-meter heeft om de riem op de juiste spanning te zetten of dat hij dat doet met een natte vinger :
Je kan hem gerust vervangen als hij knapt hoor…
Kan je meteen de kop eraf halen, kleppen vervangen,
zuigers vervangen.
Soms heb je dan mazzel en flikkert alles onderin je motor dus dan kan hij ook meteen effe aan de onderkant open en je bent weer een partijtje euro,s kwijt! het ruimt dus lekker op!
Als je dit alles niet wilt, vervang hem dan van tevoren!
Haha,
De tussenstand, tot dusverre, van onze forumexperts:
ZX-Cruiser: zsm (=max 100.000)
Blade_: 120.000
Vroem: 120.000
René van Maren: elke 10.000 km. (kost een paar centen, rij je wel op zeker)
Miscchien dat ik ga toch eens de dealer ga bellen. Tot die tijd hou ik het op 120.000 km.
Nee hoor 100.000 is vroeg genoeg ik heb het na 4 jaar en 60.000km gedaan
Ik doe het altijd op 100.000 km, nog nooit problemen gehad (CX, Xantia, BX, C15, GSA, Saxo, Micra)
Wat ik trouwens niet goed begrijp is de speling ivm belasting. Als je de motor meer belast door veel gewicht te sleuren of veel bergen te doen… waarom belast je de riem dan meer?! Doet toch niets anders dan de nokkenas op het juiste ritme laten draaien?!
Trouwens: voor campers raden ze aan de riem elke 3 - 4 jaar te vervangen, ongeacht de km-stand. Dit omdat deze wagens soms lang doen om aan de 100.000 te komen. Ook hier zet ik vraagtekens bij.
Iemand een verklaring?
Dieter
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
lang niet alle auto’s hebben binnen 3 a 4 jaar 100.000
zelf zit ik tegen de 54.000 km en me auto is net 4 jaartjes geworden
Dieter schreef:Als je de motor meer belast door veel gewicht te sleuren of veel bergen te doen… waarom belast je de riem dan meer?! Doet toch niets anders dan de nokkenas op het juiste ritme laten draaien?!
Leuk dat je dit aanhaalt. Hier heb ik ook al vaker over gepiekerd en denk dat je gelijk hebt. Kan me alleen iets voorstellen van hogere slijtage bij hoge toerentallen. Daarom vind ik het ook gek dat ze een kleiner interval voorschrijven bij intensief gebruik.
Kan iemand ons verlichten?
Dieter schreef:Ik doe het altijd op 100.000 km, nog nooit problemen gehad (CX, Xantia, BX, C15, GSA, Saxo, Micra)
Wat ik trouwens niet goed begrijp is de speling ivm belasting. Als je de motor meer belast door veel gewicht te sleuren of veel bergen te doen… waarom belast je de riem dan meer?! Doet toch niets anders dan de nokkenas op het juiste ritme laten draaien?!Trouwens: voor campers raden ze aan de riem elke 3 - 4 jaar te vervangen, ongeacht de km-stand. Dit omdat deze wagens soms lang doen om aan de 100.000 te komen. Ook hier zet ik vraagtekens bij.
Iemand een verklaring?
Dieter
een hogere belasting op de riem heb je door de hogere drukken in de cilinder.door de bergen en of aanhanger.
echter is die extra belasting minimaal.
wel is het zwaar voor een riem als je veel met wisselende toeren rijd.
en dan bedoel ik dus de vroem vroem vrijloop gasjongens..
ff planken en dan gas los, op het moment dat je het gas los laat veranderd de kracht van richting op de riem.
en dat is dus een klap op de tandjes,, doe dat veel en met grof bruut geweld, en je hamert er tanden uit,, en hopla weer een kop kaduuk.
ook het lage toeren rijden is een ietwat hogere belasting, echter is het minder belastend dan het hoge toeren gas los verhaal.
maar je kan het zien als, iets uit stilstand op gang helpen kost veel kracht, zo dus ook met een lage snelheid het ding op gang houden, als je er flink de gang in hebt, rolt het spul lichter.
maar het is de massatraagheid die ontstaat bij het gaslos laten die weer de meeste kracht vergt van de riem.
vuistregel voor het spannen van de riem, hij moet strak zitten zodat je hem zowel links als rechtsom, van horizontaal naar vertikaal kan kantelen.
een te losse riem zall vrij snel kapot gaan doordat hij op de omkeerpunten van de krachten, hefigere klappen krijgt vanwege de vrijeslag die dan ontstaat.
ook bestaat bij losse riemen de kans dat de motor in cadans geraakt en bij exacte continu toerentallen gaat bokken.
greets van wupke:die revisiemonteur is , en bakken en blokken voor zn hobby fixed.
René van Maren schreef:Soms heb je dan mazzel en flikkert alles onderin je motor dus dan kan hij ook meteen effe aan de onderkant open en je bent weer een partijtje euro,s kwijt! het ruimt dus lekker op!
Het saldo op je bank/spaarrekening ruimt op bedoel je
Juist
Toen ik m’n Xsara kocht stond er 130.000 op de teller en was de distributieriem nog niet vervangen. Ik heb met de verkoper naast wat kleinigheden afgesproken dat de riem vervangen zou worden, en dat is ook gebeurd, ik kreeg zelfs de oude riem er nog bij! Maar eigenlijk heeft die riem dus 10.000 km te lang gezeten.
Ik denk dat ik ‘m nu maar iets eerder vervang voor de zekerheid, bij 200.000 ofzo!
Bij m’n vorige auto, een Opel Astra 1.6, was de vervangingstermijn eerst 120.000 km en dat is later door Opel teruggebracht op 60.000 km! Toch te veel gebroken riemen zeker!
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
turbomckwek schreef:Toen ik m’n Xsara kocht stond er 130.000 op de teller en was de distributieriem nog niet vervangen. Ik heb met de verkoper naast wat kleinigheden afgesproken dat de riem vervangen zou worden, en dat is ook gebeurd, ik kreeg zelfs de oude riem er nog bij! Maar eigenlijk heeft die riem dus 10.000 km te lang gezeten.
Ik denk dat ik ‘m nu maar iets eerder vervang voor de zekerheid, bij 200.000 ofzo!
Bij m’n vorige auto, een Opel Astra 1.6, was de vervangingstermijn eerst 120.000 km en dat is later door Opel teruggebracht op 60.000 km! Toch te veel gebroken riemen zeker!
60.000
das wel een erg groot verschil…