Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Zoals de titel al zegt, ben ik al een poos van plan om een schaalmodel van mij een andere kleur te geven. Dat geel bevalt me totaal niet, en dat er stickertjes met La Poste op zitten, erger ik me al helemaal groen en geel aan!
Het betreft een Citroën BX Break.
Ik wil hem deze kleur geven:
of
Maar nu mijn vraag. Hoe pak ik dit aan? Wat voor verf/spuit gebruik ik etc? Wie kan mij dit uitleggen?
M.v.g. Timo.
Misschien vinden sommige mensen dit zonde, maar ik vind alles mooier dan dat oerlelijke geel! ops:
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Het is zeer wel mogelijk wat je wilt (voorbehoud: dit specifieke model heb ik nooit onder handen genomen)
Om te beginnen moet je het model demonteren. Bodemplaat losschroeven, dan valt er al veel los. Dan hebben die Chinezen de gewoonte om lampjes en spiegels en zo vast te smelten. De klodders plastic aan de binnenkant van dergelijke onderdelen moet je wegsnijden met een scherp hobbymes (denk erom: als je klaar bent is het de bedoeling nog steeds 10 vingers te hebben).
Alles wat van plastic is moet eraf. Want: om de gele verf te strippen moet je het model een tijdje onderdompelen in verfafbijt. Ik kwak meestal een heel model in een blik afbijt. Even in de gaten houden hoe het gaat, meestal is een uurtje (op kamertemperatuur) voldoende.
Daarna: model goed schoonmaken. Je kunt nu de gelegenheid te baat nemen om gietranden die onder de verf niet zichtbaar waren, weg te schuren.
Ik zet een model altijd op een standaard: een blok hout met een aluminiumstrip waarop het model wordt vastgeschroefd, gebruikmakend van een van de schroefjes uit de bodemplaat. Je kunt zo het model vasthouden zonder het aan te raken, als je begrijpt wat ik bedoel.
Eerst moet het model in de primer gezet worden. Koop een bus van Motip, kost 6 a 7 euro, verkrijgbaar bij de automaterialenhandel (bv Halfords). Je kunt een kartonnen doos nemen, die op de kant zetten en daarin je model plaatsen. Je hebt zo enige bescherming tegen de elementen. Temperatuur is belangrijk bij het spuiten, hoe hoger hoe beter. Stof is funest. Een speciale spuitcabine is natuurlijk ideaal. Spuit buiten op een warme windstille dag, adem de verf niet in, gebruik een spuitmasker.
Als de primer droog is, kunt je de boel inspecteren en eventuele stofjes wegschuren, met heeeeeeeeeeeel fijn schuurpapier. Dan kan de kleurlak erover, gewoon autolak van Motip (of Duplicolor). In de verfwinkel ligt een boek van Motip waarin je het kleurnummer van de echte auto kunt opzoeken. De kleuren waaruit jij gaat kiezen zijn metallic kleuren, dus daar moet een laag blanke lak over. Je hebt dus 3 bussen nodig, da’s al gauw 25-30 euro.Maar je bent er nog niet. Je hebt nog busjes Humbrol (of Revell) nodig, te koop bij Volp in de Krommestraat (je weet wel). Satijnzwart (# 85) voor de raamrubbers en dakstijlen, stootrubbers etc, zilver (# 11) (voor de spiegels, sleutelgat) oranje (# 18 ), misschien nog wat kleurtjes voor het interieur (want als je toch bezig bent, doe het dan goed).
Zo, kun je hier wat mee? Anders mail gerust….. citroenmodelcars apenstaart gmail punt com
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Zo, dit is hardstikke duidelijk!
Alleen één stukje:
Dan hebben die Chinezen de gewoonte om lampjes en spiegels en zo vast te smelten. De klodders plastic aan de binnenkant van dergelijke onderdelen moet je wegsnijden met een scherp hobbymes (denk erom: als je klaar bent is het de bedoeling nog steeds 10 vingers te hebben).
Zoals je op de onderstaande foto kunt zien, zijn de achter lichten met een pinnetje in de auto gestoken, en daar is een kloddertje lijm over heen gegoten. Als ik het goed begrijp, moet ik dat ‘pinnetje’ dus wegsnijden met een hobbymes?
Ook die plastic ruitjes. Zitten met een pinnetje aan het dak gedrukt, maar ook nog onder het plastic met lijm aan het dak gelijmt. Hoe kan ik die weg krijgen dan? Ik zelf zat te denken aan föhnen, zodat de lijm van zelf los laat. Maar wordt dat wel warm genoeg?
Verder heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg! Maar het is meer werk dan ik eigenlijk verwacht had, ook wordt de prijs van het spuiten bijna al het dubbele van de aankoop van dit model. Want ik ben zo rond de 40 ~ 50 euro kwijt.. Nog maar even over nadenken! Want ik wil het wel heel graag doen! Lijkt me ook leuk om te doen.
Ook heb ik eerst een proefmodel, 1:43 Ford Sierra (Wat moet ik ermee? ops: ) om te kijken hoe het gaat, dan beslis ik op ik het op deze mooie BX break zal doen.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Ik heb anders nog 2 knalrode bx-breaks 1 op 43 liggen, nieuw in de verpakking… kosten 20 euro p.s. (kan je er nog eens eentje stuk maken )
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Die rode vind ik echt prachtig! Maar die zijn nergens te vinden, dus toen van ellende ( ) maar een gele gekocht.
Nee, valt best mee. Eerst vond ik dat geel niet storend, maar die stickertjes van La poste stoorde me al wel. Stickertjes kreeg ik er niet af, dus toen dacht ik, Hmm, mischien een ander kleurte geven, en dan gelijk een kleurtje wat ik mooi vindt. En zo kwam het plan naar boven.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Zo te zien zijn er 4 losse ruitjes. Ik zou met een kleine schroevendraaier of het hobbymes door de opening van de voordeur proberen het plastic los te wrikken, te beginnen met de voorruit. Heel voorzichtig, da’s duidelijk. Volgens mij moet dat wel los springen.
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Wat ga je met de velgen doen?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Grappig dat je dat vraagt..
Ik heb er over lopen denken om er TZx doppen van te maken.. ops:
Maar geen idee hoe ik dat voor elkaar moet krijgen! Dus dat heb ik maar van me afgeschroven, en besloten om die gewoon zo te houden.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Altijd leuk modelbouw! Ik ben zeer actief binnen de modelbouw, maar dan vooral met treintjes en landschappen en dergelijke in schaal 1:87. Maar dat betekend niet dat ik je niet kan helpen!
Je hebt het erover dat het spuiten erg duur gaat worden. Dit hoeft helemaal niet, je kan bij elke modelbouwzaak een spuitbus halen, deze zijn een paar euro. Aangezien ik zelf vaak dingen spuit (ik heb een hekel aan die plastic look van bepaalde modellen) heb ik een airbrush met compressor zodat je alleen zo’n suf potje verf van 1 euro ofso hoeft te kopen. Als je dan de kale kap hebt (dus zonder ramen en lampen) kan je hem zo spuiten, eventueel kleine onderdeeltjes ff afplakken met tape… kost vaak eventjes tijd om dit netjes te doen, maar het loont zeker!
Over de wieldoppen… ach, het is niet zo moeilijk als het lijkt! Je kan in elke fatsoenlijke modelbouwzaak wel zogenaamd styreen of polystyreen kopen, van onder andere 0,5; 0,75; 1 mm dik… dit is makkelijk te bewerken met een afbreek mesje. Hiervan heb je zeker die wieldoppen die jij graag wil in een handomdraai gemaakt. Nog even een kleurtje geven et voila, klaar is Timo
Als je het graag wil kan ik wel eens langs hopsen als ik in de buurt ben… sleur ik mn airbrush mee en wat zooi zodat ik je wat op weg kan helpen met modelbouw… want volgens mij ben je bestwel talentvol wat dat betreft, als ik zo de fotos zie van wat je zoal al hebt staan.
Maar goed als je nog vragen hebt, dan zeg je het maar!
Groetjes, Rik.
Ik gebruik ook meestal de autolak van Motip. Zo kan je hem de juiste kleur geven zoals de echte (ik zou trouwens gaan voor het grijs van de 2e foto).
Een spuitbus kost hier in België een euro of 10, maar daar kan je al een boel modellen mee spuiten.
Ik heb momenteel al zo’n 2 dozen staan met spuitbussen. Ik denk er wel aan om te beginnen airbrushen.
Mijn eerste modellen heb ik ook gespoten in een doos (zoals Rob voorstelde). Momenteel heb ik een ‘heuse spuitcabine’ , zijnde: een oude magnetron (met draaischijf). Met de deur toe kan er dus geen stof aan en met die draaischijf kan je het model makkelijk keren om te spuiten (ik zet het wel nog altijd op een blokje zodat het makelijker op te pakken is als de lak nog niet droog is). Ben welnog op zoek naar een oude stofzuiger om evt stof dat in de ‘spuitcabine’ komt tijdens het spuiten en de spuitdampen af te zuigen .
Een vriend van mij gebruikt hetzelfde systeem, alleen gebruit hij een oud nachtkastje dat is dicht gekit met silicone. Hij heeft er ook een draaiplaat in voorzien.
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Wat eem tips allemaal!
Maar ik ben er echt nog niet uit of ik het nou doe, en zo ja, hoe.
De uitleg van Robb en RikvdS zijn heel duidelijk, maar maar die van Robb een hoop geld, en veel werk. En dat heb ik er ook weer niet voor over.. En dan maar hopen dat het goed gaat. Anders kan ik het modelletje uitzwaaien, en dat wil ik niet! Twijfels..
Stefaan en RikvdS, hebben jullie misschien wat foto’s bij de hand van jullie overgespoten modellen? Ik wil wel is weten hoe het er bij jullie uit ziet?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Naja, fotos kan ik wel laten zien, maar dat zijn niet echt autos oid… Ik ben bezig met een AK 400 in schaal 1:24… maar die is nog niet spuitklaar
Maar als je erg benieuwd ben kan ik je wel wat andere zooi laten zien (gebouwtjes, treintjes en dat soort shizzle… maar dat doe ik dan wel via PB omdat het anders hopeloos off topic zou zijn )
overigens is het leuke van metaal dat als je een spuit-fout maakt je het ding ook gewoon in de thinner kan gooien… dan is de verf er weer af en kan je weer opnieuw beginnen! Moet je overigens niet met plastic proberen, want dan kan je het plastic eruit lepelen, en in tegenstelling tot wat ik dacht kan het ook niet met giethars, dat gaat ook raar doen…
@ RikvdS: als ik niet tevreden ben over mijn spuitkunsten - en dat gebeurt redelijk vaak - gooi ik mijn resin modellen gewoon in de thinner….
Sterker nog, het eerste wat ik met een resin kit doe, is ‘m in de thinner gooien. Dat doe ik om resterende silicone, dat in de mal gebruikt wordt, te verwijderen. Silicone geeft van die putjes in de verf.
@ Stefaan5098: ik heb ook een soort spuitcabine gebouwd; ‘t is gewoon een multiplex doos geworden met te openen plexiglazen voor- en bovenkant.
Achterin heb ik een oude computerventilator (niet uit een PC, maar uit een grote IBM 3380 diskdrive, diameter 20 cm) gemonteerd en daaraan een flexibele plastic slang (type afzuigkap) vastgemaakt. Voor de ventilator zit een stukje afzuigkapfilter. Zolderraam open, slang naar buiten en spuiten maar.
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Enkele foto’s:
2CV’s van Heller in 1/43:
Nog 1/43 van Heller
Geprobeerd om een 2PK roestig te maken
Tractions van Heller in 1/43
Een Xsara WRC van Heller in 1/24: straatversie
Zelfde bouwdoos maar dan origineel, met entourage van Fujimi (denk ik):
Dit waren allemaal bouwdozen, zal nog eens zoeken naar foto’s van verbouwde Die Cast modellen.
Of je hebt dit al gezien:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=187782
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
robb schreef:@ RikvdS: als ik niet tevreden ben over mijn spuitkunsten - en dat gebeurt redelijk vaak - gooi ik mijn resin modellen gewoon in de thinner….
Sterker nog, het eerste wat ik met een resin kit doe, is ‘m in de thinner gooien. Dat doe ik om resterende silicone, dat in de mal gebruikt wordt, te verwijderen. Silicone geeft van die putjes in de verf.
Naja, ik weet zeker dat waar ik mee werkt Resin was… maarja, misschien wist het dat zelf nog niet dan
In ieder geval wil je niet weten hoe ik mijn kapje uit de thinner haalde… het was niet zoals bij plastic dat het praktisch vloeibaar was, maar hij was wel verfrommeld en gebarsten. Daarom hou ik dus maar aan dat alleen metaal in de thinner kan
@ Robb: Da’s ook een goed idee voorde afzuiging. Ik ken wel iemand die computers uit elkaar haalt, daar zou ik mss ook wel wat vinden .
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95