Ik heb een ZX FURORE 1.4I E2 uit 1993. Ik merkte laatst dat hij een beetje olie lekte dus ben ik even langs de garage gegaan. De koppakking bleek een scheurtje in te zitten. Dit repareren zou €600,- tot €700,- kosten. Nou vind ik dat wat veel, zou dit overal zo veel kosten?
Ik ben zelf niet echt handig met auto’s dus zelf doen ik geen optie.
Wat zal ik doen, kijken of ik hem toch nog ergens kan laten reparen of is hij rijp voor de sloop of iemand nog een andere optie?
Dit is hem trouwens:
******************Update*****************
Geplaatst: 01 Mrt 2008 16:00
[quote data=”” author=“Marinka” date=“1252147597”]Ik heb vandaag een andere ZX gekocht en deze ingeruilt. Ik heb nu een iets luxere versie, ZX 1.6I IMAGE, met stuurbekrachtiging enzo uit 1996 (3 jaar nieuwer dan die andere) en met 1,5 ton op de teller, dat valt dus wel mee. Koste me uiteindelijk 1000,- inclusief die kapotte auto.
De prijs die je noemt verbaast me niets, en is voor een garage (en zeker voor een dealer) niet extreem hoog.
De onderdelen zijn niet erg duur, maar het arbeidsloon maakt dit een dure reparatie.
De kosten van de onderdelen (koppakking, kopbouten, distributieset, enz.) komen grofweg op zo’n 150 euro, eventueel nog zo’n 70 euro extra voor een waterpomp, die vaak uit voorzorg ook vervangen wordt, en de rest is arbeidsloon.
Als je een beunhaas weet te vinden, kun je voor rond de 300 euro waarschijnlijk wel klaar zijn.
Overigens is het lekken van een klein beetje olie via de koppakking een kwaal van alle Citroëns en Peugeots met dit type motor en zolang het lekken niet erger wordt, kan je ZX er wel oud mee worden.
Zolang er niet teveel koffiemelk-kleurige drab onder je olievuldop zit èn er ook geen olielaagje op je koelvloeistof drijft èn je ZX loopt nog goed, kun je gerust met een kleine lekkage blijven doorrijden.
ZX 1.4i Reflex Break 1994
Je ben iets meer aan materiaal kwijt dan 150 + 70, de koelvloeistof, motor-olie+filter komt er nog bij, voor deze dingen rekent een garage woekertarieven. Bij een ZX heb je gelukkig veel ruimte onder de motorkap, dus is het vrij makkelijk te doen.
Klein beetje lekken is naar mijn idee ook gewoon doorrijden. Laten repareren kost een hoop geld en dat is zo een karretje niet meer waard. Gewoon doorrijden en bijvullen.
Tussen de 600 en 800 euro koop je ook een andere heel aardige ZX (tering ik heb zojuist even op marktplaats gekeken maar ze kosten echt niks meer, staat er 1 voor 650 euro met slechts 80k op de teller).
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Ok je koopt een andere auto voor 650, en dan?
Weet je nog niet of je binnen 10000m daar ook niet een lekke kop hebt.
Hoe is de verdere staat van die mooie driedeurs?
Wat heb je al allemaal aan de wagen laten doen?
Met deze auto weet je wat je hebt, repareer die kop zou ik zeggen (laten doen) .
Er is vast wel iemand die je goedkoper helpt.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Kom op, 90% van de 1.4 ZX’en op marktplaats is goedkoper dan 1500 euro. Zo een auto ga je geen dure reparaties aan laten doen. Gewoon in blijven rijden tot hij niet meer door de apk heen komt of hij het niet meer doet. Een klein beetje olie lekkende kop laat je lekker zitten. Je vult af en toe olie bij en houd in de gaten of er geen ssmurrie in de dop komt en dat is alles. Mijn eerste auto die ik ooit had was een opel kadett. Ik heb denk ik wel twee jaar met een lekke kop rond gereden.
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Is inderdaad zo dat je gewoon verder kunt rijden, mijnC15 heb ik enkel gerepareerd omdat ik de oliedruppels bij het parkeren storend vond.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Precies. En jij doet de reparatie zelf. Als je het moet laten doen is het toch altijd een ander verhaal. Ik zou zelf ook even het koppie trekken maar laten doen is toch een aardige sloot geld.
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Bram-id19B schreef:Kom op, 90% van de 1.4 ZX’en op marktplaats is goedkoper dan 1500 euro. Zo een auto ga je geen dure reparaties aan laten doen.
Waarom niet?, de ZX is een degelijke auto, er zijn een hoop zaken waar je je niet druk over hoeft te maken, zoals roest.
Als je een lekke kop fixt kun je er weer jaren mee voorruit, of in iedergeval ruim 100K.
PS: Hier op het forum zijn genoeg mensen die wel een handje kunnen helpen met een lekke kop, ik heb zo heel wat AXen en ZXen van de sloop gered, toch wel zonde als ze zo snel uit het straatbeeld verdwijnen.
paso schreef:Ok je koopt een andere auto voor 650, en dan?
Weet je nog niet of je binnen 10000m daar ook niet een lekke kop hebt.Hoe is de verdere staat van die mooie driedeurs?
Wat heb je al allemaal aan de wagen laten doen?Met deze auto weet je wat je hebt, repareer die kop zou ik zeggen (laten doen) .
Er is vast wel iemand die je goedkoper helpt.
Wat er aan gedaan is afgelopen jaar (20.000km): Draagarmrubbers LV+RV vervangen, benzinepomp vervangen, band vervangen, v-snaar vervangen en verder nog wat dingetjes als kapotte lamp, ruitenwisser en olie verversen enzo.
Bram-id19B schreef:Kom op, 90% van de 1.4 ZX’en op marktplaats is goedkoper dan 1500 euro. Zo een auto ga je geen dure reparaties aan laten doen. Gewoon in blijven rijden tot hij niet meer door de apk heen komt of hij het niet meer doet. Een klein beetje olie lekkende kop laat je lekker zitten. Je vult af en toe olie bij en houd in de gaten of er geen ssmurrie in de dop komt en dat is alles. Mijn eerste auto die ik ooit had was een opel kadett. Ik heb denk ik wel twee jaar met een lekke kop rond gereden.
Geen last van smurrie in de dop, maar wel lastig dat ik overal olie achterlaat op parkeerplaatsen. Gelukkig heb ik zelf geen oprit maar op de net aangelegde van mijn ouders zitten nu wel wat vlekjes
Ik heb vandaag een andere ZX gekocht en deze ingeruilt. Ik heb nu een iets luxere versie, ZX 1.6I IMAGE, met stuurbekrachtiging enzo uit 1996 (3 jaar nieuwer dan die andere) en met 1,5 ton op de teller, dat valt dus wel mee. Koste me uiteindelijk 1000,- inclusief die kapotte auto.
Totaal aantal Berichten: 254
Geregistreerd: 13-01-2008
- Xsara 1.6i coupe automaat
zx
Fotootjes, Marinka?
Liever oud en Frans, dan nieuw en Japans
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Marinka schreef:Ik heb vandaag een andere ZX gekocht en deze ingeruilt. Ik heb nu een iets luxere versie, ZX 1.6I IMAGE, met stuurbekrachtiging enzo uit 1996 (3 jaar nieuwer dan die andere) en met 1,5 ton op de teller, dat valt dus wel mee. Koste me uiteindelijk 1000,- inclusief die kapotte auto.
Nu maar hopen dat deze niet lekt…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Re: zx
25trd schreef:Marinka schreef:Ik heb vandaag een andere ZX gekocht en deze ingeruilt. Ik heb nu een iets luxere versie, ZX 1.6I IMAGE, met stuurbekrachtiging enzo uit 1996 (3 jaar nieuwer dan die andere) en met 1,5 ton op de teller, dat valt dus wel mee. Koste me uiteindelijk 1000,- inclusief die kapotte auto.
Nu maar hopen dat deze niet lekt…
Dat hoop ik ook
captain schreef:Fotootjes, Marinka?
Natuurlijk:
Totaal aantal Berichten: 254
Geregistreerd: 13-01-2008
- Xsara 1.6i coupe automaat
zx
Dank je wel!
Liever oud en Frans, dan nieuw en Japans
gefeliciteerd met de nieuwe auto dan maar, groot gelijk dat je de andere niet hebt gerepareerd, staat niet in verhouding tot de waarde van een 1.4. die zijn er zo afschuwelijk veel