wat zx14 zegt werkt prima hoor.
Zo heb ik het destijds ook een keer gedaan. Auto boven een rioolput zetten, De kvs aftappen en die netjes op vangen en dan de tuinslang erin.
minuutje of 10 laten spoelen en stoppen als overal netjes schoon water uitkomt. Ik heb ‘m daarna overigens wel 2 keer met kvs doorgespoeld.
Dus 2 keer vullen & ontluchten enz. Toen een blokje om gereden en weer geleegt en met verse kvs gevuld. Dat spul is niet zo duur en op die manier wist ik zeker dat echt al het water eruit was.
tikje overdreven zeg ik nu, maar ach…
Worrum schreef:edit: ik las net ergens anders dat het ook handig kan zijn om de thermostaat te verwijderen, en dan het hele circuit door te spoelen met de tuinslang (aangezien met koude motor de thermostaat dicht zit, en je het interne circuit slecht kan doorspoelen) Heeft t nadelen om het thermostaathuis te openen (bv ivm pakkingen e.d.)?
Dat is inderdaad wel handig, zo doe ik het ook altijd tijdens een koppakkingwissel, want dan is er een hoop troep in het koelsysteem gaan zitten. Ik draai wel de aftapkraan open en giet het warme water er heel snel in, zodat je een snelle doorstroming krijgt die alles meeneemt. Naspoelen en extra verversen achteraf kan ook, zelf doe ik altijd alles eruit blazen met perslucht. Alles dicht, behalve de aftapkraan en 1 ontluchtingspunt, via dat punt perslucht erin blazen, je zult verstelt staan van de zooi die er nog uit komt. Let wel op dat met deze methode de maximale voorschreven hoeveelheid koelvloeistof erin gaat, omdat je ook echt alles eruit blaast.
Edit: Thermostaat zit inderdaad met een pakking in het thermostaathuis, pakking is niet zo duur bij de dealer. Het is beter om de thermostaat gewoon te vervangen als je deze er toch uit haalt en de boel aftapt. Als je een thermostaat bij de automaterialenzaak koopt, dan zit er een zooitje pakkingen bij, effe vergelijken met de oude voor het juiste type.
Ik wilde dit klusje eigenlijk morgen gaan uitvoeren… dus dan kan ik zo 123 geen nieuwe thermostaat/pakking kopen… is het mogelijk het geheel netjes uit elkaar te halen zodat het weer her te gebruiken is?
edit:
ZX1.4i schreef:Let wel op dat met deze methode de maximale voorschreven hoeveelheid koelvloeistof erin gaat, omdat je ook echt alles eruit blaast.
Hoeveel is dit precies? aangezien ik 10L op voorraad heb nu
Geen idee, ligt eraan hoe vast en hoe lang die pakking er al inzit, je kan geluk hebben, maar ook pech en zit de pakking zo vast dat je deze kapot trekt.
10L is voldoende voor je motor.
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Als je toch bezig bent zou ik inderdaad de thermostaat vervangen deze kost ongeveer 14 euro bij de automaterialen zaak, de pakking die het hele zaakje afdicht zal waarschijnlijk wel uitgedroogt zijn en je kunt niet voor die 14 euro weer ellende hebben als op korte termijn de thermostaat het begeeft.
Want na thermostaat wissel zul je weer moeten ontluchten en bijvullen.
succes.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Hoe kan ik testen of de waterpomp stuk is… ik heb net bij het hervullen met water, met onluchtingsventielen open (water spoot eruit) een raar geluid gehoord… en toen was de waterdruk eraf….
tsja hoe test je dat…
Motor laten draaien en dan voelen of er druk op de slangen komt en ze warm worden.
Heb je - als je voor de auto staat - soms lekkage aan de linkeronderkant van het blok? (aan de passagierskant dus)?
Daar zit de waterpomp. Als hij kapot is dan pompt hij minder of helemaal niet meer.
Jos van der Voort
Daar zit de waterpomp. Als hij kapot is dan pompt hij minder of helemaal niet meer.
Ja dat snap ik maar hoe kan je t t makkelijkste zien… en ik kon geen lekkage ontdekken (maar dat is lastig zien als ik zo’n waterzooi heb gemaakt )
ik zal even de situatie uitleggen…want ik heb nog meer lopen doen met de auto…
Ik heb het systeem eerst geprobeerd te spoelen met water MET thermostaat… dat ging dus voor geen meter. Toen heb ik thermostaathuis opengemaakt -> thermostaat eruit -> alles weer dicht en rondgespoeld.. er kwam toen nog gigantisch veel roestwater uit. Ik zag ook dat er een stukje kapot was van de thermostaat, en dat deze dus dringend aan vervanging nodig was. ik heb toen dus besloten het systeem in elkaar te zetten zonder thermostaat en (tijdelijk) het systeem af te vullen met water. toen merkte ik dus dat de druk niet superhoog was (ervoor spoot die een cm of 10 uit de slang bij het schutbord (warmwaterslang)) maar nu ik net naar huis reed (zonder thermostaat) bleef de kachel wel warmte afgeven en bleef de temperatuur laag (mede door ontbreken van thermostaat), daarom heb ik nu de indruk dat de pomp wel werkt aangezien ik anders met deze rit allang een oververhitte auto had moeten hebben (lijkt me). Dus morgen maar even langs brezan voor een thermostaat, t geheel monteren met thermostaat.. nog even doorspoelen.. leeg lopen.. en weer afvullen met koelvloeistof lijkt me het klusje geklaard.. of iemand moet nog andere ideeen hebben
k zal zo nog even een foto bijvoegen van de thermostaat…....
(edit:
foto1
foto2
Zie bij foto 2 ook het ringetje waar een gedeelte uitgesprongen is. Ik vermoedde namelijk al dat hij water “lekte” aangezien t vrij lang duurt om m op temperatuur te rijden.)
owja en dat geluid wat ik hoorde.. is volgens mij kokend water wat op het blok terrecht was gekomen.. want erna heb ik t niet meer gehoord
Worrum schreef:Ja dat snap ik maar hoe kan je t t makkelijkste zien… en ik kon geen lekkage ontdekken (maar dat is lastig zien als ik zo’n waterzooi heb gemaakt )
Er is daar niet echt een methode voor, D-riem kappen verwijderen en zelf inspecteren of deze lekt, zoutvormige aanslag is gekristalliseerd kvs, dus lekkage. In de regel word de pomp bij de D-riem wissel vervangen omdat de boel dan toch open ligt, mensen die goedkoop uit willen zijn laten de pomp meestal zitten.
PS: Je thermostaat ziet er niet uit, als ik jouw was zou ik er een nieuwe inzetten.
Ik heb de mijne voor minder vervangen…. Wat ziet dat ding eruit zeg!
Jos van der Voort
K ga gelijk morgen een nieuwe halen, nog voorkeur voor welk type (ik rij voornamelijk korte ritjes). Enne ZX-Enschede: Je had die zooi es moeten zien die er uit kwam niet normaal vies dat het was.
Ik heb me ook wel laten vertellen om een hand soda opgelost in warm water door een verse lading koelwater te mengen en daar een paar dagen mee te rijden. Dat zou alle vet, olie en andere bagger moeten oplossen.
Dan spoelen met schoon water en dan verse KVS erin.
Ik heb dat zelf nooit gedaan. Indertijd nieuwe KVS erin, paar dagen rijden, spoelen en weer nieuwe KVS erin. Die van de Action is 1,29 per liter dus voor 7,5 liter ben je een eurotientje kwijt.
ZX1.4i adviseert meestal een bepaald type met een lagere werktemperatuur. Ben even kwijt welke maar als je op thermostaat zoekt in dit forum kom je hem vast wel tegen.
Jos
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:ZX1.4i adviseert meestal een bepaald type met een lagere werktemperatuur. Ben even kwijt welke maar als je op thermostaat zoekt in dit forum kom je hem vast wel tegen.
Dat advies is voor een 1.1 of 1.4i TU motor, daar adviseer ik een 83 graden ipv de voorgeschreven 89 graden thermostaat, omdat de radiator vrij klein is.
Ik heb even op Masterbase gekeken voor jouw 1.6i XU motor, daar zie ik dat je keuze heb uit 89 of 83, nou heeft de 1.6 XU wel een grotere radiator, 89 graden kan, maar persoonlijk zou ik kiezen voor 83 graden, dan heb je wat meer “reserve” op een warme dag in de file. Het merk maakt niet uit, origineel verkoopt Citroen het merk “Vernet”, de meeste automaterialenzaken verkopen ook dit merk.
ik kijk net op de onderkant van de thermostaat, en daar staat 89, dus zal dat de 89graden variant wel zijn… zomers nooit last mee in files, op het soms aanslaan van de koelvin na, maar dat lijkt me normaal. Temp komt nooit boven de 100 in de file