1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Stuurwiel vervangen
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 01 maart 2008 11:55 PM

Hallo allemaal

Ik ben mijn stuurwiel aan het vervangen, nu heb ik de accu verwijderd,en het boutje van de stuurstang naar het stuurhuis gelost. Vervolgens wil ik onder de linker veerbol de strop (op de stuurbuis)losmaken, maar dan moet de veerbol eraf.
Nu schijn je die met de hand los te kunnen draaien, maar moet je eerst de hogedrukpomp ontluchten.
Nu is mijn vraag waar zit de ontluchtingsschroef Surprisedops: van die pomp,heeft iemand daar een fototje van?

bvd Peter.

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 02 maart 2008 12:11 AM
  [ # 1 ]

Het is een boutje nummer 12 op de hogedrukregelaar. Die zit ongeveer ter hoogte van de voorkant van het motorblok, links (van de bestuurder uit gezien), en tamelijk diep. Eerst in de laagste stand zetten!

Je zult waarschijnlijk een oliefiltertang o.i.d. nodig hebben om de bol los te krijgen trouwens.

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 02 maart 2008 12:18 AM
  [ # 2 ]
fluidphreak schreef:

Het is een boutje nummer 12 op de hogedrukregelaar. Die zit ongeveer ter hoogte van de voorkant van het motorblok, links (van de bestuurder uit gezien), en tamelijk diep. Eerst in de laagste stand zetten!

Je zult waarschijnlijk een oliefiltertang o.i.d. nodig hebben om de bol los te krijgen trouwens.

De auto staat in de laagste stand, met het stuur op 10 over half 8 en de wielen rechtuit.
Ik heb wel zo’n soort tang, maar zie die 12mm bout niet zitten.
Als je van het olievat een slang terugvolgt,kom je dan de pomp tegen?

Peter.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 02 maart 2008 12:41 AM
  [ # 3 ]

Tijd voor een basiscursus DS….

Citroen!

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 02 maart 2008 12:50 AM
  [ # 4 ]
DriverD schreef:

Tijd voor een basiscursus DS….

Zeker en vast!

maar dat lukt vanavond niet meer.

peter.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 02 maart 2008 12:52 AM
  [ # 5 ]

De hogedrukregelaar, waar de ontlastschroef met sleutelwijdte 12 op zit, bevindt zich links onder tegen het motorblok, boven de voorraadbol.

Citroen!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 02 maart 2008 08:40 AM
  [ # 6 ]
DriverD schreef:

De hogedrukregelaar, waar de ontlastschroef met sleutelwijdte 12 op zit, bevindt zich links onder tegen het motorblok, boven de voorraadbol.

Hoeft er niet uitgedraaid te worden, klein tikkie is genoeg.

Als je het plaatje lang/goed bekijkt, zie je achter de handremtangen een vette oliebol zitten, die zit aan de onderkant tegen de HD-regelaar geschroefd.
Verder zie je houten blokje, dat zit geklemd tijdens deze werkzaamheden onder het terugdrukheveltje (drukt op het beruchte “appeltje”). De stuurbuis zit er nog op, het appeltje kun je zien zitten.

Rob.

knuffel

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 02 maart 2008 10:22 AM
  [ # 7 ]

Het is boutje 9 op de rechter tekening.
Op de linker tekening zit hij onder no 1

Een kwart slag losdraaien is genoeg.

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 02 maart 2008 10:58 AM
  [ # 8 ]

Allemaal superbedankt voor jullie snelle reacties.
ik heb hem gevonden, inderdaad ter hoogte van het appeltje.
en op de tekening te zien moet dit de schroef zijn!

ik ga weer lekker verder.
peter.

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 02 maart 2008 11:36 AM
  [ # 9 ]

Pavang,

Met een werkplaatshandboek zou je heel wat minder tijd kwijt zijn voor dit soort klussen.
Je hebt dan de exacte volgorde van demontage en montage en daarbij behorende foto’s zodat je ook ziet waar alles zit. Ik had dat boek via Chyparse binnen één dag in huis. Kost wat maar dan heb je ook wat.
Voor mij goud waard geweest, dat boek.

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 02 maart 2008 12:04 PM
  [ # 10 ]
ted.kampen schreef:

Pavang,

Met een werkplaatshandboek zou je heel wat minder tijd kwijt zijn voor dit soort klussen.
Je hebt dan de exacte volgorde van demontage en montage en daarbij behorende foto’s zodat je ook ziet waar alles zit. Ik had dat boek via Chyparse binnen één dag in huis. Kost wat maar dan heb je ook wat.
Voor mij goud waard geweest, dat boek.

Dat ga ik ook zeker aanschaffen, maar ik ga nu, niet gehinderd door enige kennis te werk volgens het principe:

“Ervaring is iets wat je pas krijgt vlak nadat je het nodig hebt.” Laughing

peter.

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 02 maart 2008 12:57 PM
  [ # 11 ]

Het volgende probleem doet zich voor, (jullie raden het al)
Die linker bol zit erg vast, nu is het volgens mij een gelaste bol.

kan je deze met een oliefiltertang losdraaien? op het midden van de bol, of ook op het smalle deel onderaan? (links is los?)

Het systeem is nu drukloos, ik hoorde lucht oid ontsnappen toen ik de auto in de laagste stand zette.

peter

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 02 maart 2008 01:43 PM
  [ # 12 ]

Jouw verwijzingen naar “Mijn album” werken niet. Je kan dat voordat je post bekijken met “voorbeeld”.

De bol trek je los met een kettingtang.
Of je slaat met een scherpe schroevendraaier een inkepinkje en dan een tikje met de hamer.
Maar beter is het om ze met de hand los te draaien.
Overigens: ze hoeven alleen met de hand vastgezet te worden.


gelaste bol

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 02 maart 2008 01:57 PM
  [ # 13 ]

@ Pavang: Als je een link gebruikt naar MijnAlbum dan moet je de link naar de kleine foto gebruiken. (is hetzelfde als je door jouw gebruikte link, maar dan zonder het woord ‘Grote’ erin.  Wink

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 02 maart 2008 02:02 PM
  [ # 14 ]

tip:
De auto eerst omhoog laten komen, dan de bol een slag losmaken. anders krijgen de leidingen enorme krachten te verwerken. 
dan druk eraf, en losdraaien.

.komma

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 02 maart 2008 02:06 PM
  [ # 15 ]
Sjaak de Bollenboer schreef:
pavang schreef:
ted.kampen schreef:

Pavang,

Met een werkplaatshandboek zou je heel wat minder tijd kwijt zijn voor dit soort klussen.
Je hebt dan de exacte volgorde van demontage en montage en daarbij behorende foto’s zodat je ook ziet waar alles zit. Ik had dat boek via Chyparse binnen één dag in huis. Kost wat maar dan heb je ook wat.
Voor mij goud waard geweest, dat boek.

Dat ga ik ook zeker aanschaffen, maar ik ga nu, niet gehinderd door enige kennis te werk volgens het principe:

“Ervaring is iets wat je pas krijgt vlak nadat je het nodig hebt.” Laughing

peter.

Ik heb het werkplaatshandboek op cd. Als je wil kan ik een kopietje voor je maken.

Een digitale versie van het handboek is zeer onhandig als je aan het sleutelen bent…..

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook