Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
pavang schreef:Het volgende probleem doet zich voor, (jullie raden het al)
Die linker bol zit erg vast, nu is het volgens mij een gelaste bol.
kan je deze met een oliefiltertang losdraaien? op het midden van de bol, of ook op het smalle deel onderaan? (links is los?)
Het systeem is nu drukloos, ik hoorde lucht oid ontsnappen toen ik de auto in de laagste stand zette.
peter
Service…
Het is normale, rechtse draad, dus tegen de wijzers van de klok = losdraaien
Het smalle deel onderaan is tussenstuk ivm beperkte ruimte, zit er gewoon tussen en komt meestal met de bol mee. Bij vervanging van de bol zet je het tussenstuk over.
Verder kun ook zelf een hulpmiddeltje maken om de bol los te draaien mbv plankje en stukje bandijzer.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Dirkman schreef:tip:
De auto eerst omhoog laten komen, dan de bol een slag losmaken. anders krijgen de leidingen enorme krachten te verwerken.
dan druk eraf, en losdraaien.
Ik dacht dat het vooraan wel zonder druk mocht; alleen achteraan onder druk losdraaien. Of heb ik het mis?
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
ted.kampen schreef:Een digitale versie van het handboek is zeer onhandig als je aan het sleutelen bent…..
Gewoon van het betreffende projekt even wat afdrukjes maken en heerlijk sleutelen. De afdrukken kun je naar hartelust met je vette vingers bekijken.
Ideaal en je verprutst geen dure documentatie…...ik ga vanavond weer eens een verse link naar de werkplaatsboeken opzoeken, ik zie dat er erg veel mensen zonder zitten…....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Sjaak de Bollenboer schreef:pavang schreef:ted.kampen schreef:Pavang,
Met een werkplaatshandboek zou je heel wat minder tijd kwijt zijn voor dit soort klussen.
Je hebt dan de exacte volgorde van demontage en montage en daarbij behorende foto’s zodat je ook ziet waar alles zit. Ik had dat boek via Chyparse binnen één dag in huis. Kost wat maar dan heb je ook wat.
Voor mij goud waard geweest, dat boek.Dat ga ik ook zeker aanschaffen, maar ik ga nu, niet gehinderd door enige kennis te werk volgens het principe:
“Ervaring is iets wat je pas krijgt vlak nadat je het nodig hebt.”
peter.
Ik heb het werkplaatshandboek op cd. Als je wil kan ik een kopietje voor je maken.
Dat lijkt mij erg makkelijk, zijn deze in het nederlands?
Ik heb nl al wel een engelse versie via een link te pakken gekregen.
De klus is trouwens zo goed als geklaard, ik moet nog even de veer terug opspannen, de accu terugplaatsen ,en de diverse kabeltjes weer terug hangen.
Dan kijk ik tegen een nieuw fris stuur aan, het ziet er nu al geweldig uit.
Bedankt voor het aanbod!
peter.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
vlietmansje schreef:pavang schreef:Het volgende probleem doet zich voor, (jullie raden het al)
Die linker bol zit erg vast, nu is het volgens mij een gelaste bol.
kan je deze met een oliefiltertang losdraaien? op het midden van de bol, of ook op het smalle deel onderaan? (links is los?)
Het systeem is nu drukloos, ik hoorde lucht oid ontsnappen toen ik de auto in de laagste stand zette.
peter
Service…Het is normale, rechtse draad, dus tegen de wijzers van de klok = losdraaien
Het smalle deel onderaan is tussenstuk ivm beperkte ruimte, zit er gewoon tussen en komt meestal met de bol mee. Bij vervanging van de bol zet je het tussenstuk over.
Verder kun ook zelf een hulpmiddeltje maken om de bol los te draaien mbv plankje en stukje bandijzer.
Ik heb het voor elkaar gekregen met een oliefiltertang (Met zo’n ketting)
hij ging er vrij gemakkelijk af, de rest ging met de hand.
bedankt voor de tip.(en voor de doorlinks)
peter.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
GW-tje schreef:ted.kampen schreef:Een digitale versie van het handboek is zeer onhandig als je aan het sleutelen bent…..
Gewoon van het betreffende projekt even wat afdrukjes maken en heerlijk sleutelen. De afdrukken kun je naar hartelust met je vette vingers bekijken.
Ideaal en je verprutst geen dure documentatie…...ik ga vanavond weer eens een verse link naar de werkplaatsboeken opzoeken, ik zie dat er erg veel mensen zonder zitten…....
inderdaad zie foto
peter
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Hoera!!!
De klus is geklaard.
Ik heb zondagavond de boel weer terug gemonteerd,en had vanmiddag de tijd om de DS even te starten en te kijken hoe het stuur het hield.
Nou geweldig! ,geen verschil met voor de stuurwissel, wat een voldoening zo’n klus als het gelukt is.
zie hier het resultaat:
Ik heb ook alles schoon gemaakt en gepoetst zoals je ziet.
Peter
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Welkom in de wereld van DS-specialisten
Goed gedaan!
Leuk he zo zelf sleutelen.
Maar als mede newbie met DS’en wil ik je een belangrijke tip geven.
Op jouw foto zie ik dat je veerbol eraf is. Ik hoop niet dat je zo gesleuteld hebt. Ik heb weinig tot geen ervaring, maar heb heel veel gelezen over het hydraulisch susteem. En wat je niet wilt hebben is dat daar vuil in komt. Dus voortaan afschermen. Zo kan er allemaal rotzooi in vallen.
Succes verder met je DS.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
held.
.komma
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Wolfman schreef:Goed gedaan!
Leuk he zo zelf sleutelen.Maar als mede newbie met DS’en wil ik je een belangrijke tip geven.
Op jouw foto zie ik dat je veerbol eraf is. Ik hoop niet dat je zo gesleuteld hebt. Ik heb weinig tot geen ervaring, maar heb heel veel gelezen over het hydraulisch susteem. En wat je niet wilt hebben is dat daar vuil in komt. Dus voortaan afschermen. Zo kan er allemaal rotzooi in vallen.Succes verder met je DS.
Jij wilt toch niet beweren dat er van een Ds wel eens rotzooi afvalt!!
Nee hoor ik had er een doekje overheen gelegd, maar dat even verwijderd voor de foto.
Groeten en succes met je project.
Peter.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Dirkman schreef:held.
zo voelt het wel een beetje na zo’n operatie.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Ziet er goed uit! Zelf doen geeft zoveel meer voldoening dan laten doen!
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
GW-tje schreef:ted.kampen schreef:Een digitale versie van het handboek is zeer onhandig als je aan het sleutelen bent…..
Gewoon van het betreffende projekt even wat afdrukjes maken en heerlijk sleutelen. De afdrukken kun je naar hartelust met je vette vingers bekijken.
Ideaal en je verprutst geen dure documentatie…...ik ga vanavond weer eens een verse link naar de werkplaatsboeken opzoeken, ik zie dat er erg veel mensen zonder zitten…....
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Efkes aanvullende vraag…
Ik heb nu ook een keer stuurhuis vervangen volgens het boekje. No problema
Alle eerdere keren op de gok gedaan, ging ook goed, trouwens.
Maar bij het vastzetten van de spoorstangen op de hulpstuurhuizen blijkt dat je het stuurwiel precies een hele slag moet draaien om in de rechtuitstand te komen :
Wat is de diepere gedachte bij het montage-voorschrift, weet iemand dat?