






















Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ja, weet ik,maar de 30 pins connector is niet meer op de manier(met ‘t kastje) uit te lezen.
Maar ik heb mij geaboneerd bij planète citroën in Frankrijk,en krijg nu de kans om technische documentatie in te kijken,en er staat ook iets bij geloof ik voor de 2de reeks 30pin’s connector’s?
Ik hou julie op de hoogte.
De type 2’s hebben allemaal de 30 pins connector en zijn ook me thet kastje uit te lezen, behalve vanaf 1997, dan werkt de ecu met andere methoden.
Ben wel benieuwd of je via die technische ingang nieuwe info kunt vinde!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Met dat nieuwe protocol, bedoel je dan met het testkastje schema, of met een ander systeem?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Bon! Wat weet ik meer: alle TEVES computers zijn niet uit te lezen met het kastje met de led en weerstand van 680 Ohm’s. De rest wel!
Maar je moet de +12V en de -12V ook aftakken op de 30 pin’s stekker en de diagnose draad op de desbetreffende uit te lezen pin zetten.
Dus het systeem met sigarettenaansteker is niet goed voor Phase II modellen. Je moet aan die 3 draden klemmetjes solderen of op nijpen die net op de pinnetjes passen. Ook eerst met een voltmeter kijken welke de +12V permanent en de massa op de stekker zijn,want de schema’s kloppen niet altijd. De rest,is gekend!
eens de 3 pinnen aangesloten op de 30pins stekker,contact aan en knopje indrukken enz…
Het verschil zit hem dikwijls in de pinnen A1 en A3 welke + en - zijn op de 30 pins,daarom eerst uitmeten met een multimeter.
Let wel,ik herhaal: TEVES brol,is niet uit te lezen.Daar komt het protocol verschil!!
Dan moet je eerst eens uitleggen wat je verstaat onder phase II modellen, want volgens mij heb ik dat, 2.1 uit 1995, en daar kan ik gewoon met het kastje en de sigarettenaansteker de computers uitlezen uit de 30 pins connector.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Tja! er zijn er hier die dat de phase III noemen dus vannaf 97!
De info die ik vergaard heb,is gedaan bij een Franse XM 2.1TD van 98.
Maar let wel geen teves computers,die werken niet met het kastje,want die werken volgens een ander protocol.En daar weten ze in Frankrijk ook geen raad mee,als zijnde een foutcode lezer te kopen,die dat protocol ondersteund.









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Wacht ff, is die Teves computer dezelfde als de H5enz. computer die er bij mij inzit?
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Paul Cornelisse schreef:Wacht ff, is die Teves computer dezelfde als de H5enz. computer die er bij mij inzit?
Zou ik maar ff naar kijken!das het merk,TEVES dus die kan je vergeten met het kastje.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Jammer dus, dat het nieuwe kastje niet werkt op de XM na 97!
Paul, waar zit die 15 polige connector?
Blooper, heb jij het over de veercomputer of over het motormanagement?
doe het zelf; uitlezen en resetten van computers
Ik heb een ct uit 2000 met een Valeo H5 83B2G veercomputer. Valeo is dus het merk, volgens mij. Dus er zou toch nog een optie zijn? Zoniet, is het dan niet een optie om bij de sloop een computer op te halen en er in te zetten, die wel uit te lezen is? En welke zou dit dan moeten zijn? Of is dit weer een brug te ver? Ik hobbel al weer lang zat. Met vriendelijke groet, Manus.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
De nieuwere veercomputers zijn wel backwards compatible, m.a.w. je kan een oudere door een nieuwere vervangen. Tenminste dat is het verhaal in de XM historie.
Maar andersom, nieuw door oud vervangen, dat gaat niet.
par eXeMple! schreef:
Maar andersom, nieuw door oud vervangen, dat gaat niet.
wrom nie ?









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
@ Par eXeMple!
De stekker zit tegen de voorzijde van de doos waarin de computers zitten aangeschroefd.
Je ziet ‘m zo zitten.
Ik heb geloof ik wel eens een draadje gezien waarin de H5 computer werd vervangen door eentje van de oudere series. Je mist dan wel een paar features van je hydractive maar het zou wel werken.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Paul Cornelisse schreef:@ Par eXeMple!
Ik heb geloof ik wel eens een draadje gezien waarin de H5 computer werd vervangen door eentje van de oudere series. Je mist dan wel een paar features van je hydractive maar het zou wel werken.
Mooi. Dus nu zijn jullie zover om je veercomputer die je niet kan uitlezen/resetten, te vervangen voor een ouder type warbij dat wel kan, maar waarbij dat wellicht niet (meer) nodig is ??
Tis wel een manier om die storingen eruit te krijgen iig…