Ik heb van Xsara coupe een regelaar meegekregen om eens uit elkaar te halene n helemaal schoon te maken.
Dara ben ik nu een behoorlijk end mee, maar voor 1 ding heb ik ff een vraagje.
er zit duidelijk zichtbaar een kogel in die met geen mogelijkheid in beweging te krijgen is. Aan de andere kant zit een soort borgspiesje.
Is dat spul eruit te krijgen? of moet ik dat echt laten zitten?
Dat wat ik tot nu toe los heb gehaald gaf aan dat het best zinvol is. De hoeveelheid troep die eruit kwam was behoorlijk. Ik stond overigens wel raar te kijken. er zit ook een of ander plastic schoepje (?) in.
Ik heb ehlaas ff geen digicam bij dehand dus ook geen foto’s. maar wellicht is er iemand die zoiets al een sheeft gedaan en snapt wat ik bedoel
er zit duidelijk zichtbaar een kogel in die met geen mogelijkheid in beweging te krijgen is
Die kogel moet iig wel vrij kunnen bewegen. Deze regelt de dwarsstabiliteit.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Ik heb het idee dat er idd een veer van binneuit tegen de kogeldrukt.
Hoeveel druk zou je erop moeten zetten om de kogel een klein beetje te kunnen bewegen?
Ik heb er nu terwijl die unit in de bankschroef zat wat op gedrukt maar bewegen deed dat ding voor geen milimeter.
aan de andere kant zit idd die splitpen als een soort borg. HEEEEEl voorzichtig die pen er uit gehaald. Voorzichtig omdat ik een beetje verwachte dat dat wat erachter zit er dan uit zou komen.
Helemaal nopes, dat zit ook vast. Dat verbaasde me iig want als het vast zit hoeft die borgpen ook niet… toch ? of werken hie rkrachten die je niet zo ff als mens erop kunt zetten
moet ik gewoon meer spinazie eten ???
Hoeveel druk zou je erop moeten zetten om de kogel een klein beetje te kunnen bewegen?
Die kogel moet vrij heen en weer kunnen rollen. Indien je brute krachten moet gaan gebruiken om hem los te krijgen is er wel iets heel erg niet in orde. Ik zou die regelaar maar direkt naar Xsara terugsturen of met toestemming op de schroothoop gooien en een ander studieobject ergens halen
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
godgloeiende gleuflampen!
en ik maar denken dat ik zinvol en nuttig mijn zondag aan het besteden was.
Die kogel ziet er wel, en dat verbaasde me ook, wat aangeslagen uit kwa kleur.
JH, weet jij wat ik bedoel met dat borgpennetje ? klopt het dat als alles in orde zou zijn dat er zou uit zou moeten komen?
Wat me wel verbaast is dat marco aangaf dat de xm waar deze uitkomt heel soepel veerde… ik geloof hem wel, maar dan snap ik dit niet.
Wat is dat preci9es voor unit gompy? De debietregelaar bij de drukbol, de hoogteregelaar bij de voorste hA bol?
Niet weggooien hoor, gewoon lostikken ergens mee, daarna schoon maken. Zo’n dingetje is in de loop der tijd vast gaan zitten en moet je echt even lostikken.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
JH, weet jij wat ik bedoel met dat borgpennetje ? klopt het dat als alles in orde zou zijn dat er zou uit zou moeten komen?
Sorry, Gompy, zelf heb ik nog niet zo’n regelaar gedemonteerd, dus met 100% zekerheid kan ik je vraag niet beantwoorden.
Wat ik wel zeker weet, en dat heb ik al eerder gezegd, is dat de kogel vrij moet kunnen bewegen. Zou die dat niet kunnen, dan functioneert de regeling voor het stabiel houden van de auto in bochten niet. Dit heeft verder niets te maken met hard of zacht.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Ikgooi niks weg, Ook al zou de boel kapot zijn, het is een prima leerobject.
Het is dat ding waar de voorste electroklep inzit. Die klep heb ik ook en daar staat iid keurig bij wat de puls en de min is.
om dat te testen heb ik toch die 9 volt batterij nodig? de plus op de plus en de min op de min ?en dan moet het gaan tikken , toch ?
De kogel krijg ik wel los
Gompy, het eerder genoemde PDF document is 2.4 MB. Als je wilt kan ik het sturen naar je prive email adres. Is heel erg leerzaam ook en een must-have, vind ik
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
kom maar op
ik zal overigens voor de beeldvorming de boel ff netjes in volgorde leggen van demontage al sik de digicam weer heb.
altijd leuk om te weten hoe iets nu daadwerkelijk in elkaar zit en dan zijn foot’s makkelijker dan de gewone tekeningen.
gompy58 schreef:kom maar op
ik zal overigens voor de beeldvorming de boel ff netjes in volgorde leggen van demontage al sik de digicam weer heb.
altijd leuk om te weten hoe iets nu daadwerkelijk in elkaar zit en dan zijn foot’s makkelijker dan de gewone tekeningen.
PDF gestuurd
Veel reakties zijn er hier nog niet op je verwoede pogingen om de waarheid te ontdekken, maar ik zie met belangstelling uit naar je bevindingen in de beloofde foto’s.
Ik heb ergens al eens foto’s gezien van een gedemonteerde regelaar, maar heb die helaas niet meer kunnen terugvinden. Vreemd, mijn fout dan ook, maar ik sla praktisch alles op mijn hard disk op wat ik maar vinden kan in documentatie mbt de XM.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Oh, Gompy, ik vraag me af, vind je het niet een beetje riskant zo je email adres openbaar te maken? Geen problemen met spam?
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
ik haal ‘m idd wel ff weg, als jij dat ook ff doet in je quote
ik heb je overigens ff een meeltje gestuurd.