Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Hoevaak ga je 290 gebruiken?
En wil je wel 290 met een CX?
Het enige voordeel wat ik bij die lange bak kan voorstellen is dat je minder toeren maakt op normale snelheden wat dus stiller en zuiniger zou moeten zijn.
240 moet toch wel genoeg zijn?
Dan heb je in elk geval meer kans dat niemand je bijhoud met tussenacceleraties
En de meeste houden het rond de 220 a 240 toch wel voor gezien denk ik zo.
Goed blijft in elk geval mooi project
Oh en wil je wel met een net nieuwe motor in je auto direct zo’n lange rit maken, of heb je dan liever je oude vertouwde blok?
Arjan Verkade schreef:Hoevaak ga je 290 gebruiken?
En wil je wel 290 met een CX?
Het enige voordeel wat ik bij die lange bak kan voorstellen is dat je minder toeren maakt op normale snelheden wat dus stiller en zuiniger zou moeten zijn.240 moet toch wel genoeg zijn?
Dan heb je in elk geval meer kans dat niemand je bijhoud met tussenacceleraties
En de meeste houden het rond de 220 a 240 toch wel voor gezien denk ik zo.Goed blijft in elk geval mooi project
Oh en wil je wel met een net nieuwe motor in je auto direct zo’n lange rit maken, of heb je dan liever je oude vertouwde blok?
Idd. Ik zou me er vooral op concentreren dat je koppelcurve gunstig is bij snelheden die je regelmatig rijdt.
Als je door een te lange bak terug moet schakelen om bij 120 een fatsoenlijke acceleratie te krijgen, zou ik het niet prettig vinden.
Hoeveel toeren kan die motor straks maken? Stel dat dit 6000 is, dan maakt ie 2482 tpm bij 120. Mocht je al maximale turboboost hebben bij dat toerental, dan zal het wel gaan werken. Maar stel dat het toerental nog wat hoger is, dan komt het denk ik wat gunstiger uit. Eigenlijk wil je met dit soort snelheden wel een 6-bak hebben.
Wel leuk. 2480 tpm bij 120 kmh is nog net wat korter dan mijn bak
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Antwoorden, in willekeurige volgorde.
- Uiteraard wil ik 290 met een CX. Dat lijkt me uitermate logisch. Welk weldenkend mens wil nou niet 290 met een CX. Het lijkt me eigenlijk ook wel fijn als ie kan vliegen.
- 240 als top is een beetje veel van het goeie. Dan krijg je een soort rally bak. 7 sec. naar de 160 km/h. drie straten lang erg leuk, daarna gaat het vervelen. Compressie en turbo blijven dezelfde verhoudingen hebben verder porten en flowen, dus ik verwacht dat ie alleen maar rijdbaarder wordt, maar met meer turbodruk, zal ik denk ik best wat minder toeren bij 120 mogen hebben. Het is immers nu al zo, dat als je bij 120 ervandoor wilt dat je naar z’n 4 moet schakelen. Maar, ik overweeg ook wel om gewoon bij de gti t2 verhoudingen te blijven. Dan heb ik bij 1.97 omtrek banden 44,1km/1krpm, oftewel bij 6k toeren een top van 264,4km/h, en genoeg vermogen om daar best rap te zijn. De bak korter maken zie ik iig niet echt zitten, maar hoeveel toeren ik mag verwachten met die lichtere zuigers en hoeveel vermogen bij wel toerental wordt wel bepalend.
- Nieuwe motor en lange rit lijkt me juist heerlijk. Als ie ermee ophoudt bel ik John wel, dan mag hij me slepen naar Villalunga .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik neem aan, dat je ook nog wel eens file moet rijden met die auto. Dat is ook een belangrijk aspect in de keuze, lijkt me.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja het is mijn dagelijkse auto en eigenlijk was ik van plan dat zo te houden, ook al heb ie straks 400pk. Maar ja, als de compressie en de turbo hetzelfde blijven, wat het plan is geloof ik dan zal de low end wel redelijk hetzelfde blijven tenzij John hele wilde dingen gaat doen met de nokkenas. In ieder geval is de 1 korter maken niet echt wat ik in gedachten had. En file rijden is toch echt bijna allemaal in z’n 1 op mijn trajecten.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Wat jij wilt is natuurlijk iets wat je moet bespreken, maar die conversatie is druk gaande, geloof ik.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja klopt. Niet dat het heel moeilijk is hoor. Meer toeren dan nu bij 120 vind ik niet ideaal, ik denk dat daar dan automatisch een tamelijk hoge topsnelheid uitkomt. Allemaal best wat mij betreft.
We komen er wel. Ik maak me meer zorgen om de snelheid van mijn diverse blokken richting werkbank…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik heb trouwens de OZ superturismo’s zonder band even naast mijn 1e LM velgen experiment de Mille Miglia SpiderPlus dingen gehouden (ook zonder band), en het blijkt dat die superturismo’s idd een mm of 5 breder zijn dan de mille miglia’s. Het is weer een beetje jammer dat 7J dus niet 7J is. Die paar mm zorgt er dus voor dat de mille miglia’s zelfs met 225’s er op niet aanlopen en de OZ’s met 205’s er op wel. Zucht.
Ik ben er nog steeds niet uit of ik nou die Superturismo’s af ga laten draaien. Ik denk dat het met een ET verhoging van 3mm wel gaat passen, maar ik ga het toch nog maar een keer aan de auto opmeten om de afstand tot het subframe veilig te stellen. Het zou aanzienlijk eenvoudiger zijn als die Superturismo’s gewoon 6.5J waren. waarom al die stomme aftermarket velgen nou zo enorm breed moeten zijn, ik weet het niet.
16x6.5J 5x98 ET40 Turbo velg replica’s… dat is eigenlijk wat er moet komen. Liefst van koolstofvezel, maar dan leg ik de lat wel weer erg hoog.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
sans-pareil schreef:Dan heb ik bij 1.97 omtrek banden 44,1km/1krpm,
Rond de 2700 tpm bij 120 is zeker voor een benzinemotor nog aardig relaxed en dan heb je net wat meer vermogen beschikbaar dan wanneer je 2480 toeren zou draaien.
Volgens mij gaat het wel een leuk orgel worden met al die modificaties.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja daar ben ik ook wel tevreden mee. Max koppel is nu op 3250 toeren, maar dat is enigszins kunstmatig gedaan met een soort primitief controlled torque systeem op de gti t2. John vertelt mij dat nieuw max koppel rond de 5000rpm zal zitten. Nu zal het max koppel ook dramatisch hoger zijn dan nu, dus ik denk niet dat dat tot problemen rond 3250rpm zal leiden… Ik ben wel nog enigszins benieuwd waar dat max vermogen er dan uit zal komen, maar dat zal wel rond de 6500-6750rpm zijn ofzo, als ik het huidige verschil max koppel/max vermogen als een indicatie neem.. rond dat gebied ergens iig.
Zo even uit mijn hoofd denkend…. inhoud is 2.5 liter, 6750x/min = 16875 liter… alleen hoeveel gram lucht kan daar in, dat is afhankelijk van druklading en temperatuur. Max boost wordt zo +1.2 bar, dus dan wordt er in principe 16875 liter bij 2.2 bar absoluut, wat 1341 mol is. Dat is 38.8kg lucht per minuut, in principe genoeg voor 2.8kg benzine bij een beetje rijk tov ideale stoichiometrie, bij 100% VE. Laten we zeggen een VE van 75% bij max koppel en 45% bij max vermogen, dus 1.3kg brandstof, wat zich vertaalt in +/- 1780cc (727kg/m3) of ongeveer 447cc benzine per injector, want een noodzaak geeft voor injectoren van +/- 560cc injectoren bij 80% duty cycle wat wel ongeveer in de lijn der verwachting is voor 400pk, en dan klopt de toerental schatting ook aardig. Dit alles gaat er vanuit dat de lucht die de cylinders bereikt rond de 60 graden celsius is. Maar ja met de modificaties van John zal de VE wel wat beter zijn dan 45%, en de luchttemp zal wel wat hoger zijn dan 60 graden, na door de turbo mangel gehaald te worden.
Dit alles ervanuitgaande mijn pogingen om autodidact vermogens berekeningen uit te voeren in de verste verte een beetje kloppen. Als dat zo is zal er ergens rond 6750rpm voldoende lucht aangevoerd worden voor 400pk. Maar ja, bovenstaande is eerlijk gezegd de eerste keer dat ik zoiets zelf heb trachten te berekenen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Denk dat die top van 260 idd een mooie middenweg is, dan kan je nog net die begrenzde Duitsers voorbij
Wat is het max toerental van de standaard T2 motor, toch maar iets van 5500 ofzo?
Nu ga je richting de 7000 begrijp ik?
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik weet eigenlijk niet zo uit mijn hoofd waar de toerental begrenzer zijn ding doet op de standaard T2, maar naar de 5500rpm trap je hem op zich zo, en 6000rpm raak je in z’n een ook nog wel eens aan. Met die lichtere zuigers en beter motormanagement moet er wel een en ander mogelijk zijn.
Ik weet nog niet of ik het vliegwiel nog lichter wil maken, zou op zich wel moeten kunnen met lichtere zuigers… maar ja, dat gaat ook wel wat ten koste van koppel. Ik denk dat ik daarin gewoon het advies van John op ga volgen, die heeft er nogal wat meer ervaring mee dan ik.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Maarreh….. Gaat het nu ECHT gebeuren dan? Want laten we wel wezen:
Drie jaar en 77 forumpagina’s verder is het nog steeds gewoon een T2 met dikke wielen. Of nie?
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dan heb je vast niet alles gelezen…
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Inderdaad, de zuigers en veren worden nu gemaakt.