14 van de 39
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende >  Laatste »
   
Doe het zelf; uitlezen en resetten ECU, vering, ABS etc
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 03 maart 2008 04:40 PM
  [ # 196 ]

Nee hoor, mijn insteek is nog steeds om het hydractieve gebeuren in originele staat werkend te krijgen!  Cool

Profiel  
 
Henri1959
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 19-02-2008

Gepost: 03 maart 2008 04:51 PM
  [ # 197 ]

leeg

Profiel  
 
Henri1959
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 19-02-2008

Gepost: 03 maart 2008 04:51 PM
  [ # 198 ]

leeg2

Profiel  
 
Henri1959
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 19-02-2008

Gepost: 03 maart 2008 04:51 PM
  [ # 199 ]

Citroën XM 1990-1998 12. Hydraulisch systeem 12.5 Storingsdiagnose hydractieve vering

De elektronische regeleenheid van de hydractieve vering is uitgerust met een storingsgeheugen. Let op! De elektronische regeleenheid is voorzien van twee 15-polige stekers (wit en zwart) die onderling niet verwisseld mogen worden. Markeer de stekers voordat u ze losneemt. Uitlezen van het storingsgeheugen is alleen mogelijk met de speciale Citroën testkasten 26A of de ELIT-testkast. Een aantal storingen zijn te lokaliseren door gebruik te maken van een universeelmeter. Andere dan de hier beschreven controles zijn zonder gebruik te maken van de speciale meetapparatuur niet mogelijk.

Let op! Ondanks eenzelfde referentienummer (VALEO) kunnen de regeleenheden van de XM en de XANTIA niet onderling verwisseld worden. De inwendige parameters wijken van elkaar af.

Tabel 12.1: Defectcodes hydractief veersysteem

Code Regelkring of onderdeel
21 Manocontact remmen
22 Gaspedaal potentiometer
23 Stuurwielsensor
24 Ontstekingssensor
25 Sensor van de carrosserie uitslag
31 Voorste elektroklep van de vering
32 Achterste elektroklep van de vering
53 Voeding van de regeleenheid
54 Elektronische regeleenheid


Controle manocontact bij storingscode 21


- Zet het contact uit en trek de beide stekers van de regeleenheid.
- Sluit een ohmmeter aan over de aansluitingen 11 van de zwarte steker en 8 van de witte steker.
- Start de motor. Rempedaal niet ingetrapt: u dient 0 ohm te meten. Rempedaal ingetrapt: u dient een oneindige weerstand te meten.
- Zet het contact af en sluit de stekers weer aan.
- Zet een voltmeter over de aansluitingen 11 (+) van de zwarte steker en 8 (-) van de witte steker. Start de motor en trap het rempedaal in. U dient 5 volt te meten. Zet het contact af.
- Zet een voltmeter over de aansluitingen 11 (+) van de zwarte steker en 15 (-) van de witte steker. Start de motor en trap het rempedaal in. U dient 5 volt te meten.


Controle gaspedaal potentiometer bij storingscode 22


- Zet het contact uit en trek de beide stekers van de regeleenheid.
- Sluit een ohmmeter aan over de aansluitingen 3 en 12 van de zwarte steker. U dient circa 5000 ohm te meten.
- Sluit een ohmmeter aan over de aansluitingen 4 en 12 van de zwarte steker. U dient bij gaspedaal in ruststand circa 3000 ohm te meten. Bij het gasgeven dient de weerstand op te lopen tot circa 5000 ohm.
- Zet het contact af en sluit de stekers weer aan.
- Zet een voltmeter over de aansluitingen 4 (+) van de zwarte steker en 8 (-) van de witte steker. Zet het contact aan. U dient bij het gaspedaal in ruststand 1,3 volt te meten en bij de stand volgas circa 3,2 volt.


Controle stuurwielsensor bij storingcode 23


- Zet het contact af en sluit een voltmeter aan over de aansluitingen 10 (+) van de zwarte steker en 13 (-) van de witte steker.
- Zet het contact aan. U dient circa 5 volt te meten.
- Zet de voltmeter over de aansluitingen 15 (+) van de zwarte steker en 13 (-) van de witte steker. Zet het contact aan en draai het stuurwiel langzaam rond. U dient een piek van 0,12 volt te meten.
- Zet de voltmeter over de aansluitingen 9 (+) van de zwarte steker en 13 (-) van de witte steker. Zet het contact aan en draai het stuurwiel langzaam rond. U dient een uitslag te krijgen van ±10 volt.


Controle ontstekingssensor bij storingscode 24


- Sluit een voltmeter aan over de aansluitingen 11 en 8 van de witte steker.
- Schakel de voltmeter in de stand DC (gelijkspanning) en maak een proefrit. Lees tijdens het rijden de spanning af. U dient circa 6-7 volt te meten.
- Schakel de voltmeter om naar AC (wisselspanning en lees tijdens het rijden de spanning af. U dient circa 7,2 volt te meten.


Controle van de sensor van de carrosserie-uitslag bij storingscode 25


- Zet de voltmeter over de aansluitingen 13 (+) van de zwarte steker en 8 (-) van de witte steker. Start de motor en laat de wagenhoogte variëren bij draaiende motor.
- U dient een spanning te meten van 0,1 volt en vervolgens van 5,5 volt.
- Herhaal deze meting voor de aansluitingen 14 (+) van de zwarte steker en 8 (-) van de witte steker.


Controle van de voorste elektroklep van de vering bij storingscode 31


- Zet het contact uit en trek de beide stekers van de regeleenheid.
- Sluit een ohmmeter aan over de aansluitingen 1 en 8 van de witte steker. U dient circa 6 ohm te meten.
- Zet het contact af en sluit de stekers weer aan.
- Zet een voltmeter over de aansluitingen 1 (+) en 8 (-) van de witte steker. Start de motor. U dient circa 2,6 volt te meten.


Controle van de achterste elektroklep van de vering bij storingscode 32


- Zet het contact uit en trek de beide stekers van de regeleenheid.
- Sluit een ohmmeter aan over de aansluitingen 2 en 8 van de witte steker. U dient circa 6 ohm te meten.
- Zet het contact af en sluit de stekers weer aan.
- Zet een voltmeter over de aansluitingen 2 (+) en 8 (-) van de witte steker. Start de motor. U dient circa 2,6 volt te meten.


Controle voedingsspanning van de elektronische regeleenheid bij storingscode 53
Let op! Controleer vooraf de staat van zekering 34 in de voedingskast.


- Zet de voltmeter over de aansluitingen 1 (+) van de zwarte steker en 8 (-) van de witte steker. Zet het contact aan.
- Herhaal de meting voor de aansluitingen 2 (+) van de zwarte steker en 15 (-) van de witte steker.
- U dient in beide gevallen circa accuspanning te meten. Zo niet: controleer de kabels op kortsluiting en of onderbreking. Controleer de massa-aansluiting in de bak van de regeleenheid en de massa-aansluiting van het laadcircuit.

 

zo das deel een als je wat verder zoekt vind je de lexia en die werkt met een aantal protocolen
als vervangeing van de lexia
http://www.bosch-kts200.com/nl/nl/index.htm
die als je protocolen op zoekt ook met de knipper codes kan om gaan

je zou dus inprisiepe met een obd uitlezer die het zelfde protocol heeft deze aperaten uit moeten kunnen lezen

op de k hoog en de k laag lijn die zig ops de psa 30 conecktor bevinden
het voornaamste verscchil tussen de lexia en uninerseel zit hem er in dat de lexia met citroen software werkt en volgens zeggen alles kan met de auto en dat die met de 30 pens conecktor werkt als je op het net zoekt naar de psa 30 psa2 citroen (psa is ook een ziekte) zal je een aantal sites vinden waar onder deze http://www.ozenelektronik.com/downs/oe90c2620.pdf
deze lijst geeft weer welke conektor werkt men gebruikt daar een twepolige bosch lever ook een 30 pent maar daar woord door midel van door verbindingen de juiste lijn aan gesproken

als je nog meer wil weten behalve welke interfase werkt en software stel je vragen ik hoop met een dag of 14 het zo ver voor mekaar tehebben dat ik mijn berlingotje ook uit kan lezen
ps als er onder julie een programeur bevind die even tuweel in de buurt van leystad samen wil werken aan het op lossen van dit raadsel zou dat fijn zijn

met dank aan paul cornelise voor zijn luisterend oor ik maak hier waar schijnlijk ook nog een wiki van als ik alles werkend krijg

voor wie wil http://www.diagnosestation.nl/product_info.php?cPath=26&products_id=28&osCsid=c906533d45292c590adeb7e00bb58e15
als je de afbeelding bekijkt zie je rechts onder een kabeltje ik heb de goede man even gebeld blijkt dat het de kabel is voor citroen

weer een aan vuling en die is dat ik als het goed is binnnen kort ook een stekker heb van sub d of obd naar de citroen psa 30

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 03 maart 2008 05:20 PM
  [ # 200 ]

3 x is scheepsrecht.  Smile

Profiel  
 
Henri1959
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 19-02-2008

Gepost: 03 maart 2008 05:24 PM
  [ # 201 ]

iets teveel op het knop je gedruk laat de laaste maar staan
ivm met het laaste stuk wat is toe gevoegt

Profiel  
 
V6
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 17-09-2007

Gepost: 04 maart 2008 12:49 AM
  [ # 202 ]
Henri1959 schreef:

Citroën XM 1990-1998 12. Hydraulisch systeem 12.5 Storingsdiagnose hydractieve vering

....
voor wie wil http://link.marktplaats.nl/152568657
als je de afbeelding bekijkt zie je rechts onder een kabeltje ik heb de goede man even gebeld blijkt dat het de kabel is voor citroen

Henry, de advertentie is al weg.

misschien dat je het plaatje van de 30 polige diagnosestekker compleet kunt maken??

A 1= Constante stroomverzorging
A 2= + door contactslot geschakeld
A 3= - of Massa

B 1= min Bovenste dodepunt Diesel
B 2= afscherming
B 3= plus Bovenste dodepunt Diesel

C 1= motordiag c (K-aansluiting ISO bus)
C 2= motordiag a (L-aansluiting ISO bus)
C 3= motordiag b uitgang blinkkodes

D 1= Koelventilator
D 2= Gordelspanner

E 2= Hydra actief vering
E 3= Anti Blokkeer systeem (E1 is foutief)

F 1= Airconditioner

H 1= Supervergrendeling

I 1= Achteruitkijkspiegel verstelling
I 2= Alarm
I 3= Startblokkering

J = wordt niet gebruikt

(kan over Lexia 2 beschikken)

Profiel  
 
Paul Cornelisse
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004

- XM V6 24V Exclusive
Gepost: 04 maart 2008 12:43 PM
  [ # 203 ]

Mannenbroeders, dit begint erop te lijken.

@V6, gelden deze gegevens ook voor de latere types? Dus met de nieuwe computers?

@Henri, jongen, waar haal je het toch vandaan? Geweldig.

Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Profiel  
 
Henri1959
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 19-02-2008

Gepost: 04 maart 2008 02:30 PM
  [ # 204 ]

ik neem aan van wel dit geld tot en met model jaar 1998 daar na woorden er geen technise veraderingen aan geven in de gevens die ik heb maar als je aan geeft welke ecu je er in hebt zitten kijk ik even of die oevr een komt

Profiel  
 
V6
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 17-09-2007

Gepost: 04 maart 2008 08:45 PM
  [ # 205 ]
Paul Cornelisse schreef:

Mannenbroeders, dit begint erop te lijken.

@V6, gelden deze gegevens ook voor de latere types? Dus met de nieuwe computers?

Ja. De bruine 30 polige diagnose aansluiting begint linksboven te tellen met A1.

Profiel  
 
Henri1959
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 19-02-2008

Gepost: 04 maart 2008 08:47 PM
  [ # 206 ]

helemaal waar ik ben nu op zoek naar een geschikte uit lezer nieuws volgt stekkker heb ik waar schijnlijk al weet ik volgende week

Profiel  
 
V6
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 17-09-2007

Gepost: 04 maart 2008 09:30 PM
  [ # 207 ]

Beste Henri,

Dit is alles wat ik heb. Op het forum kun je zien dat de telling linksboven begint, en dat is A1. Elke computer heeft dus zijn uitgang.

Je ziet ook dat de de penbezetting 1, 2, 3 horizontaal is. Dus A1 is linksboven, A2 midden boven, en A3 rechtsboven.

Profiel  
 
Henri1959
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 19-02-2008

Gepost: 04 maart 2008 09:36 PM
  [ # 208 ]

das heel mooi dat zou beteken dat een multiplex diagnose niet kan en nodig op de oudere types

alleen de uit lees soft whare is dan nog een punt dus als iman het aperaat van deze heren heeft of wil kopen
http://www.diagnosestation.nl/product_info.php?cPath=26&products_id=28&osCsid=82c811dd28405b5b7f2dcd47e82b824e

schroef hem even open kijk welke chips er in zitten en zet het op het forum ps de software ook graag dan weten we alles wat nodig is om alle oudere citroens uit telezen en somige zelfs te herprogrameren

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 04 maart 2008 10:19 PM
  [ # 209 ]

Ik ben de draad even een beetje kwijt. Begrijp ik het goed dat met al deze nieuwe informatie Henry gaat proberen die Bosch uitlezer na te maken? En mocht dat lukken, je niet alleen kunt uitlezen en resetten maar ook kunt (her)programmeren?

Ik hoop dat daar een betaalbaar en makkelijk hanteerbaar iets uitkomt zodat ook de nieuwe typen uitleesbaar worden.

Voor alle oudere types verandert er voorlopig dus nog niets.

En zoals het er nu op lijkt zal mijn uitleeskastje niet aan te passen zijn om de nieuwere types uit te lezen?  Sad

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Henri1959
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 19-02-2008

Gepost: 04 maart 2008 11:37 PM
  [ # 210 ]

je bent niet de draat kwijd maar ik gaat niks na bouwen
er zijn er zat die dat hebben gedaan als je op zoek gaat en leest over de citroen gebruikte systemen zou je zien dat men tot 2002 gebruikt maakt van de 30 poligen diagnose aan sluiten
na 2002 van obd 2
en met de eerste c5 is men over gegaan op een gemultiplexte can
de test kast zo als ik die noem kan volgens mij voor alle citroen woorden gebruikt met de hun geleverde software
het geen mij net even teduur is om dat men op ebay uit bv china een dergelijk apperaat heeft voor 50 uri luek al die kabels er bij maar voor namelijk dingen die bij mij op de plank gaan liggen en daar licht al zat zooi stof te vangen
o ja en de dmv led uit gelezen computers werkt deze op losing ook bij en niet alle ecu kan men herprogrameren als er al iets kan in het bv bij een c5 een trek haak inlever of sluetels
voor het herprogrameren van de diesel in spuiters ik heb daar geen verstand van en wil het ook niet hebben ik weet wel dat somige ecu voor benzienen de ondstekings vervroeging kan woorden gewijzicht wat echter het probleem is is de software

Profiel  
 
 
14 van de 39
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook