3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Kompleet vervangen kvs/reinigen koelsysteem
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 03 maart 2008 09:11 AM
  [ # 31 ]

Ik heb ook zo’n 83 graden thermostaat

Jos van der Voort

Profiel  
 
Worrum
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 22-08-2007

- ZX avoriaz 1,6 i
Gepost: 03 maart 2008 05:22 PM
  [ # 32 ]

Nog een laatste vraagje Razz

ik heb na het spoelen van het systeem, de thermostaat geplaatst (89C variant), en een testrit gedaan op water (na fatsoenlijk ontluchten natuurlijk). Nu zie ik op de temperatuur meter dat hij een fractie warmer loopt, stond hij normaal op 90, tikt hij nu de bovenstreep van de 90graden aan. Komt dit omdat ik nu nog op water reed (daar koelvloeistof een hogere warmtecappaciteit heeft?), of omdat de nieuwe thermostaat beter werkt Razz

edit:
bij het vullen en warmlopen van de motor (met water) stroomde deze eerst over (net onder 90) en liep het expansievat ineens leeg na het openen van de thermostaat. Is dit normaal gedrag??

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 03 maart 2008 10:31 PM
  [ # 33 ]

je gaat toch niet testen met gewoon water???/

ooit van een snelkookpan gehoord?
dat is koken onder druk zodat je het kookpunt verlaagt…
bij genoeg druk gaat water al koken bij 60 graden ipv 100….. Rolling Eyes

Profiel  
 
Worrum
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 22-08-2007

- ZX avoriaz 1,6 i
Gepost: 03 maart 2008 10:42 PM
  [ # 34 ]

Ik wilde testen of het systeem naar behoren werkte (zonde als ik een lek had ergens, en alle vloestof moet er weer af), wat het ook deed. Alleen de werktemperatuur was iets omhoog gegaan, vanwege de nieuwe 89graden thermostaat. Ik heb gelezen dat een 89graden thermostaat bij 101(?) helemaal open staat. Dat zou dus de ietwat verhoogde werktemperatuur kunnen verklaren denk ik, aangezien de oude thermostaat een grotere opening had bij dezelfde temperatuur doordat er een stuk plastic miste uit de binnenste pakking.

dat is koken onder druk zodat je het kookpunt verlaagt…
bij genoeg druk gaat water al koken bij 60 graden ipv 100….. Rolling Eyes

dit is een beetje tegenstrijdig Razz idd bij een hogere druk, gaat het kookpunt omhoog, dus zou dit van 100 naar bv 120 moeten gaan en dus niet andersom

edit:

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 06 maart 2008 05:44 PM
  [ # 35 ]

ja je hebt gelijk, tegenstrijdig idd, had al zo’n vermoeden toen ik het intikte..

maar feit blijft, niet gaan doen met water he…

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook