Ik heb ook zo’n 83 graden thermostaat
Jos van der Voort
Nog een laatste vraagje
ik heb na het spoelen van het systeem, de thermostaat geplaatst (89C variant), en een testrit gedaan op water (na fatsoenlijk ontluchten natuurlijk). Nu zie ik op de temperatuur meter dat hij een fractie warmer loopt, stond hij normaal op 90, tikt hij nu de bovenstreep van de 90graden aan. Komt dit omdat ik nu nog op water reed (daar koelvloeistof een hogere warmtecappaciteit heeft?), of omdat de nieuwe thermostaat beter werkt
edit:
bij het vullen en warmlopen van de motor (met water) stroomde deze eerst over (net onder 90) en liep het expansievat ineens leeg na het openen van de thermostaat. Is dit normaal gedrag??
je gaat toch niet testen met gewoon water???/
ooit van een snelkookpan gehoord?
dat is koken onder druk zodat je het kookpunt verlaagt…
bij genoeg druk gaat water al koken bij 60 graden ipv 100…..
Ik wilde testen of het systeem naar behoren werkte (zonde als ik een lek had ergens, en alle vloestof moet er weer af), wat het ook deed. Alleen de werktemperatuur was iets omhoog gegaan, vanwege de nieuwe 89graden thermostaat. Ik heb gelezen dat een 89graden thermostaat bij 101(?) helemaal open staat. Dat zou dus de ietwat verhoogde werktemperatuur kunnen verklaren denk ik, aangezien de oude thermostaat een grotere opening had bij dezelfde temperatuur doordat er een stuk plastic miste uit de binnenste pakking.
dat is koken onder druk zodat je het kookpunt verlaagt…
bij genoeg druk gaat water al koken bij 60 graden ipv 100…..
dit is een beetje tegenstrijdig idd bij een hogere druk, gaat het kookpunt omhoog, dus zou dit van 100 naar bv 120 moeten gaan en dus niet andersom
edit:
ja je hebt gelijk, tegenstrijdig idd, had al zo’n vermoeden toen ik het intikte..
maar feit blijft, niet gaan doen met water he…