CEE-IKS schreef:Toch vind ik het een vreemd verhaal.
bedankt voor je reactie.
“Je geeft aan dat je startmotor minder snel draait dan wanneer je er startkabels aanhangt. Dit is toch duidelijk een stroom-probleem.
“Op LPG heeft je motor een iets sterkere vonk nodig om aan te kunnen slaan, of beter gezegd een goede vonk. Als je accu het moeilijk heeft dan is ook je vonk minder goed.”Klopt: ik heb mijn tweede accu geinstaleerd. Zinds dien draait de startmotor veel sneller, en heb de laatste dagen minder problemen met starten (op lpg trouwens). Het weer is ook warmer
“Je geeft aan dat je al 135.000 kilometers gereden hebt. Is dat met dezelfde verdamper? Een verdamper gaat ongeveer een jaar of 4-5 mee, en ongeveer 100.000-150.000 kilometer.”
ik heb mijn verdamper al een keer vervangen. Ik heb de wagen gekocht met 68,000 kilometers. Dus eigenlijk zoo’n 67,000 op lpg, en ik schat de helft ongeveer op de tweede verdamper. Ik heb de drainage plug eraf gehaald en een paar dikke druppels olie kwamen eruit. Mischien niet een slecht idee om de membraan is schoon te maken.
“Als de motor goed loopt, ook op benzine zou ik niet meteen aan een valse lucht probleem denken. Wel is het zo dat je altijd eerst beter kunt zorgen dat de auto op Benzine goed loopt voordat je een LPG probleem kunt opsporen.”
hij loopt goed op benzine. Als ik in een file zit in de stad, dan krijg ik het gehink op lpg met optrekken. Als ik overschakel naar benzine heb ik geen probleem. Ik heb de timing geavanceerd een klein tikkeltje op lpg, shijnt te helpen maar gisteren merkte ik weer, nog niet helemaal opgelost.
“Mocht je overigens overwegen om je verdamper te vervangen, dan kan ik je van harte een Vialle F-type verdamper aanbevelen.”lijkt me interesant
nogmaals dank.
HansHans Staartjes
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Controleer ook nog maar eens heel erg goed of je vonkjes wel sterk genoeg zijn. In het algemeen heeft LPG een wat hogere ontsteekspanning dan benzine. Na enige tijd wordt de bobine warm, waardoor ook de inwendige weerstand toeneemt. Gevolg: iets minder vonk. Bij stationair rijden verergert dit, o.a. omdat de bobine meer tijd krigt om te verzadigen. Dat is overigens bij een 123 minder van toepassing omdat daar een variabele contacthoek in zit.
Hoe dan ook, nieuwe bougies (met iets grotere electrodeafstand), nieuwe kabels als je niet héél zeker weet dat deze goed zijn, en evt zelfs een nieuwe bobine, kunnen je auto zomaar veranderen van bokkerijder tot naaimachine.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé