Ik vermoed dat het zo moet omdat het (mogelijk) schadelijk is voor je BSI. Misschien dat bijvoorbeeld Dennis (vd Ven) hier meer uitleg over kan geven. Er lopen ook datasignalen door die kabel. Zo goed als alle elektronische functies van je auto worden in je computer geregeld en het zou lullig zijn als je computer je radio voor “apparaat X” aanziet en vervolgens een totaal verkeerd signaal naar de computer terugkoppelt.
Maar zie ook de posts van reneke in het eerder genoemde draadje. Bij hem zat het ook “al jaren” zo aangesloten. Maar dat het “al zo zat” betekent natuurlijk niet dat het ook goed is. Als het vanaf het begin af aan al door iemand is aangesloten die niet weet wat multiplex is, ja dan blijf jij natuurlijk ook op de fout van een ander voortborduren.
Ik zou in elk geval op zeker gaan en alles wat op die “geschakelde” draad zit meteen loshalen (desnoods tijdelijk even aan de contante plus knopen, dat mag wel, heb dat ook nog aan de dealer gevraagd).
Ik vind het trouwens niet handig van Citroën dat ze ISO stekkers gebruiken, terwijl de bekabeling verre van ISO is. Ook bijvoorbeeld een illumination draad heb ik niet kunnen vinden. Ze hadden hier (m.i.) beter een eigen stekker voor kunnen ontwerpen, dan ga je minder snel de fout in.
Vroem