25trd schreef:Marinka schreef:Ik heb vandaag een andere ZX gekocht en deze ingeruilt. Ik heb nu een iets luxere versie, ZX 1.6I IMAGE, met stuurbekrachtiging enzo uit 1996 (3 jaar nieuwer dan die andere) en met 1,5 ton op de teller, dat valt dus wel mee. Koste me uiteindelijk 1000,- inclusief die kapotte auto.
Nu maar hopen dat deze niet lekt…
Dat zal wel meevallen, de 1.6i in deze ZX is een XU-motor, deze hebben niet dezelfde koppaking-problemen als de TU-Motoren. Broertje 306 heeft een 1.6i van het TU-soort en deze heeft wel last van koppakking problemen. Een XU rijd in tegenstelling tot een TU wel fijner, is krachtiger (verbruik is ook hoger), maar niet zo sleutelvriendelijk als de TU.
In iedergeval, je nieuwe ZX ziet er goed uit, interrieur is netjes, dat zegt toch wel hoe de vorige eigenaren ermee om zijn gegaan.
Ik moet de auto trouwens nog ophalen ergens deze week, ze gaan eerst het hendeltje waarmee je de stoeleuning in een andere stand kan zetten repareren, deze werkt niet goed.
Maar wat ik me af vroeg. Op de auto zitten 2 verschillende soorten wieldoppen 2 citroën wieldoppen en 2 algemene. Dit zijn die van citroën:
Zijn dit wieldoppen die orgineel bij een zx horen? Welke grote hebben die wieldoppen?
Ik moet even bedenken wat ik ga doen, misschien ga ik even vragen of ze de wieldoppen van mijn oude (zijn gewoon simple neutrale dingen) willen omwisselen met die van de nieuwe zodat ik tenmiste weer 4 dezelfde heb.
Maar als het orginele zijn, is het misschien de moeite waard om er nog eentje bij te zoeken (op de foto’s die ik heb gezien, lijken er 3 aanwezig te zijn)
Heeft iemand hier toevallig nog zo eentje liggen als op de foto (sorry, heb geen beter kwaliteit foto, maar dit moet toch wel te herkennen zijn?)
horen idd origineel op ZX, zijn 15 inch geloof ik, ik mis er zelf ook 1
Mijn zx mist óók een zo’n wieldop, dus mócht iemand er een ter overname hebben….. ops:
ZX 1.4 break ‘95
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
check anders je lokale sloop voor zo’n dop
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Nou, ik heb hem vanmiddag opgehaald, de stoel kan weer verzet worden. Ik ben helemaal blij .
Ik heb toch de 2 verschillende wieldoppen zo gelaten, ik denk dat ik nog maar even op zoek ga naar 2 van citroën er bij.
Jammer alleen dat het zo koud is, ik ga hem nog maar even niet oppoetsen enzo, maar hij ook niet heel smerig ofzo, dus heel erg is het niet.
Ik wil anders mijn (4) wieldoppen wel ruilen voor een setje 15” lichtmetaal
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
zeker! die deal wil ik ook wel sluiten.. Alleen dan wel met goede banden erbij he! Anders wordt het niks…
Offtopic @ Vossie: Listen, that orphanage attacked ME, it was self defence!
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
The Hans Identity schreef:horen idd origineel op ZX, zijn 15 inch geloof ik, ik mis er zelf ook 1
14 inch origineel
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Daar ben ik weer. Inmiddels heb ik 4 dezelfde wieldoppen, er kwam laatst iemand met de 2 ontbrekende aanzetten .
Maar ik heb even een vraagje: Ik heb laatst een wiel los gehad omdat ik ging kijken of ik eigenlijk wel een wiel kon verwisselen (had ik nog nooit eerder gedaan ops: en je weet maar nooit). Maar nu heb ik hem weer vast gezet maar ik weet eigenlijk niet hoe vast ik de bouten moet draaien, ik heb het nu maar gewoon ‘goed’ vast gedraaid.
Weet iemand wat het moment is waarop je de bouten van de wielen hoort vast te draaien?
Hoi Marinka,
Bij mijn vorige auto (een zx 1.6i) draaide ik de bouten gewoon met de bijgeleverde sleutel goed vast. Nu heb ik een xsara en gebruik ik een momentsleutel voor mijn lichtmetalen velgen, omdat in de documentatie bij de velgen een aanhaalmoment van 90Nm voorgeschreven wordt. Dit aanhaalmoment gebruik ik nu ook voor de stalen velgen, heb net nog even gegoogled op aanhaalmoment wielmoer en vondt dit:
bron autoweek
aanhaalmoment moet liggen tussen 98 en 118 Nm ofwel tussen de 10 en 12 kg. Dit geldt zowel voor stalen als lichtmetalen velgen.
Deze waarde is wel iets hoger als de mijne, maar ik volg toch maar de documentatie van de fabrikant van mijn LM velgen.
Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura 1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012
Gaat dat wel over een ZX? Ik kan namelijk wel dit vinden, maar dat gaat niet over een ZX: http://www.autoweek.nl/vumdisp.php?id=2760&CAT=Banden/velgen
Gewoon goed vast is goed, moeren/bouten kruislings aanhalen
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Maar dat is toch bij iedereen anders? Aangezien ik maar een klein vrouwtje ben, zal dat bij mij veel minder vast zijn dan bij een grote kerel.
Bart-xsara schreef:Hoi Marinka,
aanhaalmoment moet liggen tussen 98 en 118 Nm ofwel tussen de 10 en 12 kg. Dit geldt zowel voor stalen als lichtmetalen velgen.
10 kg.m betekend dus 10 kg kracht zetten op een arm van 1m dat komt dus overeen met een kilo of 30 a 40 op de ongeveer 30cm lange sleutel die meegeleverd wordt met je auto. Dat moet een klein vrouwtje ook wel kunnen , gewoon met je gewicht op de sleutel hangen. (sleutel horizontaal met het wegdek kun je de meeste kracht zetten).
Uiteraard bouten vastdraaien als de auto op de grond staat, anders draaien de wielen mee en krijg je de bouten nooit goed vast (bouten overigens ook alvast een slag losdraaien als het wiel nog op de grond staat voor het opkrikken anders krijg je ze nooit los…......maar dat wist je al want je hebt de boel losgekregen toch?).
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....