Ruitenwisser problemen
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 05 maart 2008 03:47 PM

Sinds kort heb ik de volgende ruitenwisserproblemen met mijn Break uit 1995:

De ruitenwissers vóór doen het soms niet, dat wil zeggen als ik de ruitenwissers aan doe, gaan ze niet altijd aan. Meestal lukt het wel als ik de ruitenwisser dan in de hoogste stand zet. Als ik de hendel dan weer terug naar de lage of (variabele) interval stand zet, blijft de wisser het ook wel doen. Ook gebeurt het nog wel eens dat als ik wil sproeien de ruitenwisser niet aangaat, of als de ruitenwisser al aan staat, deze er mee stopt, tot ik klaar met sproeien ben.
Ik vermoed dat dit veroorzaakt wordt door een ‘gare’ hendel, klopt dat?

De ruitenwisser achter stopt bij het uitzetten meteen, en keert niet eerst terug naar de ruststand. Ook bij sproeien achter, wordt er wel gewist, maar bij de laatste slag (derde?) stopt de wisser halverwege de ruit.
Waar moet ik dit probleem zoeken? En oplossen natuurlijk.

Deze problemen zijn niet tegelijk ontstaan en ik denk ook niet dat ze iets met elkaar te maken hebben.

TIA,
Brian

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Paul Cornelisse
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004

- XM V6 24V Exclusive
Gepost: 05 maart 2008 04:02 PM
  [ # 1 ]

Probleem 1: ruitenwisser voor:
Gare schakelaar. Even met contactspray aan de gang doet wonderen. Daarna even spiritus erin en doorblazen met perslucht. Hebben ze ook in spuitbussen.

Probleem 2: Wisser achter:
Waarschijnlijk zitten de bouten waarmee de motor en het mechaniek van de wis/was installatie vastzitten, los.
Even de bekleding van de achterklep halen en de boel weer vastzetten zou moeten helpen. Heb hetzelfde bij m’n Bx gehad.

Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 05 maart 2008 04:07 PM
  [ # 2 ]

Dank je wel voor je snelle reactie.

Probleem 1: bedoel je met ‘schakelaar’ de hendel aan de stuurkolom, die er dus af halen, schoonmaken etc?

Probleem 2: ik ga het vanavond eens proberen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 05 maart 2008 04:24 PM
  [ # 3 ]

En voor de achterwisser zal er ook een relais zijn. Misschien ook de moeite waard om dat even uit te zoeken?

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 05 maart 2008 04:46 PM
  [ # 4 ]

En voor de achterwisser zal er ook een relais zijn.

Weet je zo waar dat relais zit?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 05 maart 2008 05:00 PM
  [ # 5 ]

Ik heb me zelf nooit aan die dingen durven wagen maar ik weet dat er tegen het schutbord onder het dashboard (de minst bereikbare plek) een aantal relais zitten.
Maar er zal zo wel iemand reageren die exact weet hoe dat zit Wink
In mijn break had ik dat probleem ook.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 05 maart 2008 05:01 PM
  [ # 6 ]

Dit is volgens mij heel duidelijk het volgende;

de voorkant ligt aan de gare hendel inderdaad, oplossing is zoals Paul beschreef, of er een andere inhangen,

de achterkant ligt aan de relais, die door ouderdom te kort contact maakt en daardoor zn cyclus niet afmaakt.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Paul Cornelisse
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004

- XM V6 24V Exclusive
Gepost: 05 maart 2008 06:49 PM
  [ # 7 ]

Voordat je op zoek gaat naar dat relais adviseer ik je toch echt even naar de bouten te kijken.

Schakelaar aan het stuur; eraf halen, schoonmaken met contactspray, naspoelen en drooblazen. Als het niet werkt inderdaad een andere op de kop tikken, zoals MP al zegt.

Als je op zoek gaat naar dat relais, gewoon het contact van je auto aanzetten, niet starten, schakelaar van de achterwisser indrukken en als het goed is hoor je het relais klikken, elke keer als de wisser gaat bewegen. Ga op het geluid af en dan vind je het vanzelf.

Sommige autofabrikanten hebben een soort van schakelaar op de motor van de wisser gemonteerd. Een soort van microswitch die tegen een schijf aanloopt. In die schijf zit een uitsparing waar de knop van de microswitch invalt. Als die schijf van tijd af is valt de spanning op het relais te vroeg af wat hetzelfde probleem veroorzaakt.
Kijk dus eerst even naar de achterklep.

Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 05 maart 2008 10:51 PM
  [ # 8 ]

Net even wezen kijken om de hendel eraf te halen. Onderkant van stuurhuis er zo af met een paar schroefjes. Maar om de hendel te demonteren moet volgens mij ook de bovenkant eraf. En om die eraf te krijgen moet het stuur eraf. Of zie ik een makkelijkere manier over het hoofd?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 06 maart 2008 01:14 PM
  [ # 9 ]
Paul Cornelisse schreef:

Sommige autofabrikanten hebben een soort van schakelaar op de motor van de wisser gemonteerd. Een soort van microswitch die tegen een schijf aanloopt. In die schijf zit een uitsparing waar de knop van de microswitch invalt. Als die schijf van tijd af is valt de spanning op het relais te vroeg af wat hetzelfde probleem veroorzaakt.
Kijk dus eerst even naar de achterklep.

Dit lijkt me inderdaad de meest voor de hand liggende verklaring. Als het relais het niet zou doen zou de wisser niet 2,5 keer op en neer gaan. Als het relais ‘uitgaat’ stopt de wisser meteen terwijl die zijn cyclus zou moeten afmaken door bovengenoemd(e) microswitch/contact. Dat werkt dus niet, kan ook een draadbreuk zijn.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Paul Cornelisse
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004

- XM V6 24V Exclusive
Gepost: 06 maart 2008 02:15 PM
  [ # 10 ]

Je kan de schakelaar ook laten zitten en de contactpsray naar binnen spuiten terwijl het ding gemonteerd zit.
Probeer dat eerst eens, het kan hje een boel gesleutel besparen

Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 06 maart 2008 03:15 PM
  [ # 11 ]

hyet stuur hoeft er niet af om de bovenkant eraf te halen. Even goed zoeken, als de onderkant los is is in feite de bovenkant ook los.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Paul Cornelisse
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004

- XM V6 24V Exclusive
Gepost: 06 maart 2008 03:32 PM
  [ # 12 ]

Vergeet niet dat je een verstelbaar stuur hebt Brian, ruimte zat dus Razz

Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 08 maart 2008 03:28 PM
  [ # 13 ]
Paul Cornelisse schreef:

Vergeet niet dat je een verstelbaar stuur hebt Brian, ruimte zat dus Razz

Even niet aan gedacht Surprisedops: Scheelde inderdaad Very Happy

Voor de achterwisser is het nog niet opgelost. Kon zo snel niet zoveel zien aan de wissermotor, maar ik begin steeds meer het relais te verdenken. Voor de duidelijkheid:
Wissen: aan = aan, geen interval functie meer. Gewoon blijven wissen tot ik de knop weer indruk.
uit = meteen uit, gaat niet tot een bepaald punt verder o.i.d.

Sproeien: Na het sproeien blijft de wisser nog ruim twee volledige slagen maken. Daarna stopt die. Iedere keer weer op een ander moment in de derde slag.

Vervelende van het niet meer intervallen is dat ik het relais ook niet meer hoor schakelen, helpt niet bij het zoeken naar de locatie van het relais. Bij het sproeien, moet ik even sproeien, vervolgens goed luisteren voor die ene uitschakel-tik. Het lijkt uit het dashboard te komen, kan dat? Moet dan het hele dashboard eraf?

Brian

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook