Mijn ouders vinden me gestoord en mijn vriendin vind me ook minder lief maar ik overweeg toch weer een BX te kopen
dit keer een dieselvariant ivm de kilometers (en de gunstige wegenbelasting t.o.v. een xantia diesel.)
Nu lees ik op autoweek dat de ongeblazen versie maar 71pk en 120nm koppel heeft. is dat genoeg om ook nog een caravan mee te kunnen trekken??
Ik heb een automaat versie gezien bij Hesselink, weet niet of dat nog wat uitmaakt voor het trekken van een caravan.
en hoe zijn de algemene ervaringen met een ongeblazen diesel..
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 7904
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Ik zou dan toch voor een Turbo gaan kijken…
Ik weet wel dat de Berlingo 19D van mijn ouders de caravan eigenlijk niet weg kreeg. OK, dat scheelt wel 300kg met de BX maar ze moesten soms hele stukken in 3 blijven rijden om niet terug te zakken bij een verbruik van 1 : 7 !!!
Nu was die caravan wel rond de 900 kg.
Verder is het aan te bevelen om een extra fan ter koeling van de radiateur te monteren bij een 19D.
En verder zou ik geloof ik liever een handgeschakelde hebben als je toch zwaar moet trekken, maar goed ik weet het formaat en massa van je sleurhut natuurlijk niet…
Totaal aantal Berichten: 2039
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Heb een 306 gehad met dezelfde 19D. Tenzij je in nl blijft is het wel te doen maar met tegenwind of hellingen, niet leuk meer.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
zandvoorta schreef:Heb een 306 gehad met dezelfde 19D. Tenzij je in nl blijft is het wel te doen maar met tegenwind of hellingen, niet leuk meer.
Op vakantie geweest in een 306 break 1.9D met 4 mensen en een skibox op ‘t dak. Ook geen doen als je de klim in moet.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
de caravan heeft een maximum toelaatbaar gewicht van 880kg.
de ZX waar die nu achterhangt trekt hem met gemak (90pk, 130nm)
vraag me trouwens af of het koppel van 120nm bij die bx diesel wel klopt, is dat niet erg weinig??
@ citroenazu, ik zie dat je ook in spijkenisse woont, waar woon jij??
- BX 14E
- C1 C1 Selection
metro2005 schreef:
vraag me trouwens af of het koppel van 120nm bij die bx diesel wel klopt, is dat niet erg weinig??
Dat klopt wel, had de peug ook, kun je nagaan…....
TD en caravan, da’s genieten
Nissan X-Trail ‘17
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
zandvoorta schreef:metro2005 schreef:
Dat klopt wel, had de peug ook, kun je nagaan…....
TD en caravan, da’s genieten
Je kunt ‘t in ieder geval wel rustig aan doen ja.
Nou ja, je moet het rustig aan doen eigenlijk.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
CitroenAZU schreef:Ik zou dan toch voor een Turbo gaan kijken…
..................
............
En verder zou ik geloof ik liever een handgeschakelde hebben als je toch zwaar moet trekken, maar goed ik weet het formaat en massa van je sleurhut natuurlijk niet…
Daar kan ik me bij aansluiten.
Als je nog een knappe TZD-turbo kan vinden met een 2.5 ton op de teller of zo, dan heb je er een fantastische auto aan….EN goede caravantrekker.
En hij is niet alleen gunstiger t.o.v. de Xantia (TD) met de WB maar ook qua verbruik.
Een Xantia-TD zit rond de 1 op 15…..een BX tzd-turbo rond de 1 op 18.
(en een heerlijke stoel)
Totaal aantal Berichten: 27
- Xantia Turbo Diesel
- BX TZD Turbo
- Xantia 1.8 16V Pallas
Het is al een paar keer vermeld.
Je kan beter een TZD Turbo nemen, die trekt hem veel beter de bergen door.
En laat wel voor de vakantie een extra fan installeren
bx gek schreef:Het is al een paar keer vermeld.
Je kan beter een TZD Turbo nemen, die trekt hem veel beter de bergen door.
En laat wel voor de vakantie een extra fan installeren
Nog eentje ?......er zitten er al 2 op
Er passen geen 3 fans naast elkaar hoor.
Een betere tip is, dat je voor de vakantie zowel de fan-censor in de radiateur als ook de thermostaat even laat vernieuwen (of zelf doen).
Kosten zijn het niet….en dan weet je zeker dat de koelvinnen draaien als het nodig is.
Tenzij de electromotor(en) van de koelvinnen zelf stuk gaan…..maar dat is mij nog zelden gebeurd.
ligt het nou aan mij of zijn die turbodiesels bijna uitgestoven?
op autotrader vindt ik er wel 1 (!) wauw en dat is nog een break ook.
en op autotrack staan er 2
de rest is allemaal gewoon diesel.
misschien maar een basis 1.4 motortje kopen dan weet niet hoe zuinig die zijn maar de zx vind ik nogal dorstig (1 op 12/13)
kan een 1.4 bx (evt op lpg) wel een caravan trekken of wordt dat problematisch?
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Ga dan wel voor een 16i, 14i lijkt me ook te weinig voor een caravan.
Nissan X-Trail ‘17
zandvoorta schreef:Ga dan wel voor een 16i, 14i lijkt me ook te weinig voor een caravan.
dan kan ik net zo goed mijn zx houden, das ook een 1.6
wou juist een 1.4 vanwege het brandstof verbruik
bxen worden schaars geloof ik
metro2005 schreef:ligt het nou aan mij of zijn die turbodiesels bijna uitgestorven?
Tsja…..vertel mij wat.
Niet dat ik ontevreden ben hoor, met mijn huidige tgd-break…...maar uiteraard heb ik ook maandenlang alles afgezocht….marktplaats, Autoweek en trader.nl…...autotrack.nl (vraag me af of er wel verschil in zit ).
Ook ZX TD’s kun je met een lucifertje zoeken, maar die schijnen niet zoveel gemaakt te zijn ?
Re: BX diesel met caravan
metro2005 schreef:Mijn ouders vinden me gestoord en mijn vriendin vind me ook minder lief maar ik overweeg toch weer een BX te kopen
dit keer een dieselvariant ivm de kilometers (en de gunstige wegenbelasting t.o.v. een xantia diesel.)
Nu lees ik op autoweek dat de ongeblazen versie maar 71pk en 120nm koppel heeft. is dat genoeg om ook nog een caravan mee te kunnen trekken??
Ik heb een automaat versie gezien bij Hesselink, weet niet of dat nog wat uitmaakt voor het trekken van een caravan.en hoe zijn de algemene ervaringen met een ongeblazen diesel..
Hebben ze bij Hesselink geen Turbo in de verkoop?
Ik dacht dat ze er altijd wel een hadden staan! (ik zou trouwens altijd voor de Turbo kiezen, ook als je niks te trekken hebt… Ik heb ervaring met beiden maar de turbo is gewoon veel vlotter in het verkeer)
- BX 14E
- C1 C1 Selection
metro2005 schreef:zandvoorta schreef:Ga dan wel voor een 16i, 14i lijkt me ook te weinig voor een caravan.
dan kan ik net zo goed mijn zx houden, das ook een 1.6
wou juist een 1.4 vanwege het brandstof verbruik
bxen worden schaars geloof ik
Met de 14i reed ik altijd rond de 1: 14-15, redelijk zuinig dus maar zou er geen caravan achter willen hebben hoewel het een erg prettig motortje is in de bx.
Nissan X-Trail ‘17