2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Waarom zijn er zoveel leuke XM’s voor weinig?
Vossie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 196
Geregistreerd: 02-03-2008

- Xsara 1.6i 8v Coupe
Gepost: 06 maart 2008 02:41 PM
  [ # 16 ]

De XM heeft natuurlijk ook een imago probleempje, net als de BX. Dat maakt voor de liefhebber natuurlijk niets uit, maar er zijn mensen die een auto daarom niet willen. Daarnaast is hij best groot, dus niet erg handig in de stad en duur in de belasting en erg zuinig zijn ze ook niet. Dat maakt hem ongeschikt als 2e auto. Daardoor is de vraag laag. Het zelfde zie je bij de R25, Safrane, Peug 605, en in mindere mate bij andere grote wagens van b.v. Duitse afkomst.

Bij kleine auto’s, formaat AX/Saxo, zie je juist het omgekeerde. Zuinig, goedkoop in de belasting en érg handig in de stad, dus erg gewild als 2e auto, of als auto om mee te beginnen. Dat maakt ze als je het mij vraagt vaak duurder dan wat ze me waard zijn.

Zo heb ik de afweging min of meer ook gemaakt, wou eigenlijk wel een XM, maar hier in de stad (groningen) is hij bepaald niet praktisch en de vaste lasten zijn best hoog. Zodoende ben ik dus uit gekomen bij mijn ZX. Nieemt niet weg dat ik stiekem nog een beetje aan het rondkijken ben Wink

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 06 maart 2008 04:06 PM
  [ # 17 ]

2x BX gehad en nu een XM en ik ben helemaal om. Wat een ruige bak! Voor 500 euri gekocht en er zit ook nog airco bij. Helemaal niet te vergelijken met een BX. Mijn rijstijl is ook rustiger dankzij de XM en het verbruik valt reuze mee (rijd korte afstanden). Het lijkt er ook op dat vele weggebruikers respect hebben voor een XM op de weg. Heb in ieder geval veel bekijks met mijn zwarte, super gepoetste, XM. Laat staan dat ik de volgende bandenwissel 16” spaakvelgen ga monteren.
Verzekering is bijna net zo duur omdat ik een hoge no-claim heb en onderhoud stelt echt helemaal niks voor: ik bezuinig nergens op. Je hebt het er tenslotte voor over. Ik blijf trouwens net zo lang XM blijf rijden totdat ik een C6 kan betalen Smile

Als je er eenmaal in hebt gereden, dan is het raak!

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
Bixem
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 05-07-2006

Gepost: 06 maart 2008 09:45 PM
  [ # 18 ]

Veel is inderdaad beeldvorming. Ik heb 4 BX-en gehad en nu een XM. En vaak hoor je de vaste mantra als je anderen deelgenoot maakt van je bezit: citroen? die roest onder je kont weg? is het veersysteem niet altijd kapot? enzovoorts, enzovoorts.

Kun je weer uitleggen dat het allemaal reuze meevalt, dat het roestverhaal misschien wel gold voor de GS/CX (versie 1)-generatie maar dat je de motorkap van een BX maar moeilijk aan het roesten krijgt. Ik heb menig wenkbrauw doen rijzen, in positieve zin, na een ritje in mijn XM v6: “Toch best een lekkere auto eigenlijk. Wat heeft die eigenlijk gekost? Zoweinig? Dat geef ik per jaar aan een autoverzekering uit!”

Feit is wel dat door de aanschafprijzen je afschrijvingskosten erg laag zijn. Mijn BX-en schreef ik op de dag van aankoop in zijn geheel af, financieel dan Wink

Bixem

_______________________
Gehad: BX 1.4 ‘87 - BX 1.9 GT ‘85 - BX 1.6 CHIC ‘92 - BX 1.9 TRD Turbo ‘89 - XM 3.0 V6 12v Excl ‘95
Hebbes: C8 3.0 V6 Excl ‘04 - Xsara Break 1.6i ‘99

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 06 maart 2008 10:11 PM
  [ # 19 ]

Volgend jaar lach ik mij helemaal een bult want dan ga ik mijn ‘94 XM zakelijk rijden. Ik heb dan weliswaar een bijtelling, maar de auto is dan ouder dan 15 jaar en dan geldt de bijtelling 25% van de dagwaarde.

Da’s pas economisch:-)

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 06 maart 2008 10:42 PM
  [ # 20 ]

Het is bijna vloeken in de kerk, maar mijn volgende auto wordt waarschijnlijk zoiets:

Koop je als bouwpakket en is gebaseerd op de onderdelen van een Jaguar XJ6 en die koop je ook voor een krats want ze rotten harder als appels en bananen, maar de body gooi je weg.

De XM blijft overigens gewoon er bij.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook