DIRAVI
struiK
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 07-06-2006

- XM 2.1 TD Prestige
- ID/DS Dsuper
Gepost: 05 maart 2008 11:30 AM

Gewoon een vraagje, welke XM’s hebben diravi?
Was dat een optie of was dat standaard in de eerste jaren.

Ik heb momenteel een gewone diesel op het oog uit ‘91. Zit dat daar op?
Klopt het dat dit de meest betrouwbare en goedkoopste in onderhoud motor is op de XM?

KwaaaaaaaaaaaaaaK, de Puit is daar

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 05 maart 2008 12:01 PM
  [ # 1 ]

Of je diravi hebt zie je zo. Als je stuur terwlijl je stil staat automatisch naar zijn rechtuit positie gaat heb je diravi. Blijven je wielen onder een hoek staan dan niet.

Volgens mij zat er geen diravi op de nieuwere V6-sen (na 1998?), voor de rest wel op alle andere modellen, maar dat weet ik niet 100% zeker.

Of jouw type het goedkoopst is hangt vooral af van de onderhoudsgeschiedenis, maar bij de andere motoren ben je voor veel gelijkwaardige klusjes meer tijd kwijt.

Groet,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 05 maart 2008 12:17 PM
  [ # 2 ]
Ree schreef:

Of je diravi hebt zie je zo. Als je stuur terwlijl je stil staat automatisch naar zijn rechtuit positie gaat heb je diravi. Blijven je wielen onder een hoek staan dan niet.

Volgens mij zat er geen diravi op de nieuwere V6-sen (na 1998?), voor de rest wel op alle andere modellen, maar dat weet ik niet 100% zeker.

Of jouw type het goedkoopst is hangt vooral af van de onderhoudsgeschiedenis, maar bij de andere motoren ben je voor veel gelijkwaardige klusjes meer tijd kwijt.

Groet,

Ree

Kleine correctie.

Na augustus 1997 is diravi op geen enkele xm meer geleverd. Tot die tijd is het enkel en alleen op de v6.12 en v6.24 geleverd! De 2.0 8v, de 2.0 16v, de TCT, de 2.1d 2.5td en 2.1td hebben dus altijd zonder moeten doen.

De 2.1d is inderdaad een erg goedkope auto in onderhoud, maar zoals Ree zegt, onderhoudsgeschiedenis telt ook mee bij auto’s van deze leeftijd…

Xsara Coupe

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 05 maart 2008 01:07 PM
  [ # 3 ]

Volgens mij is de diravi alleen op de v6 modellen geleverd, maar dat moet iemand anders je vertellen.

Is het een 2.1 turbo of een normale? Die laatsten zijn absoluut betrouwbaar maar niet vooruit te branden. De 2.1 turbo’s zijn zeker betrouwbaar, hebben niet meer dan normaal onderhoud nodig en er zijn weinig ‘typisch 2.1td euvels’ te noemen.

Edit, ik was de eerste die reageerde maar er kwam wat tussen, dus nu heb je op de eerste vraag al een beter antwoord… Wink

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
struiK
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 07-06-2006

- XM 2.1 TD Prestige
- ID/DS Dsuper
Gepost: 06 maart 2008 11:34 AM
  [ # 4 ]

dank je wel

Dus zoiezo geen Diravi voor mij daar ik een 2.1 Diesel wil.
Is de versie zonder turbo echt zo traag?

KwaaaaaaaaaaaaaaK, de Puit is daar

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 06 maart 2008 12:06 PM
  [ # 5 ]

wat is traag… laten we zeggen dat je een spoedcursus onthaasten krijgt…

Het is gewoon een degelijke diesel die onverstoorbaar door gaat.

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 06 maart 2008 05:51 PM
  [ # 6 ]

wat is traag… laten we zeggen dat je een spoedcursus onthaasten krijgt…

Leuk uitgedrukt Laughing

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 06 maart 2008 07:04 PM
  [ # 7 ]

Kijk anders eens naar de gegevens van de 2.1 en 2.1td op autotrader.nl. Daar zie je hoe snel de 2.1 is en hoe veel sneller de 2.1td is.

Met de eerste kan je mijns inziens niet meekomen met het huidige verkeer, met de 2.1td wel. Ok, alles relatief, maar je zult niet snel wegzijn bij het stoplicht.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 06 maart 2008 11:23 PM
  [ # 8 ]

Dat wil ik dan weer ff corrigeren, want de ongeblazen 2.1 wint het bij de stoplicht-grandprix de eerste paar 100m van de 2.1TD. Als de TD echter rolt, dan heeft de D het nakijken. Marten heeft hier nog eens een hele uitleg over gegeven, wat hier ergens op het forum wel te vinden moet zijn.

Overigens vind ik het wel een boude stelling dat de D niet meekomt in het verkeer, want zoveel verschil zit er nu ook weer niet tussen die 2. Waar je de turbo mist is tussen de 80 en 120, ff inhalen zit er dan niet bij. Echter in vergelijking met een 2.5TD zijn hiervoor genoemden allebei lompe trage stukken blik. Met de 2.5 maak je echt een sprong vooruit naar mijn mening. Het is alleen jammer dat dat dan weer niet de meest degelijke blokken zijn.

Kortom Stijn, luister niet naar de mannen met V6en, want die hebben allemaal klein pikkies. Met de D pruttel je net zo lekker vooruit als met je ID.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 06 maart 2008 11:45 PM
  [ # 9 ]

Laughing Maar ik heb ook een 2.1td en dat gaat een stuk sneller dan de ongeblazen versies waarin ik heb proefgereden.

Maar enige nuancering is inderdaad op zn plek, dat laat ik graag aan Serge over…. Laughing

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 06 maart 2008 11:54 PM
  [ # 10 ]

Precies! Cool

Animal triste post coitum

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 07 maart 2008 12:04 PM
  [ # 11 ]

Daarom heb ik mijn V6 ook weggedaan. Ik wenste daar niet mee geassocieerd te worden Wink

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook