Dag,
na enige aarzeling heb ik vandaag bij Chyparse 4 comfortbollen laten monteren (incl. verversen LDS) op mijn C5 2.0 HDi Berline, bouwjaar 2001 en met 296.000 op de teller.
Citroën adviseert om bij 200.000 je veerbollen te laten controleren, die termijn heb ik dus vér overschreden. Ik vond dat de C5 steeds stugger ging veren, vooral bij snelheden tot 50 kilometer per uur. Omdat ik van plan ben om nog héél wat kilometers met deze C5 af te leggen, leek mij deze investering zeker de moeite waard. Misschien moet ik óók nog even vermelden dat ik sinds september 2007 een DS heb, en dan merk je het verschil in comfort nóg meer: de DS is supercomfortabel, de C5 was erg stug. Ik had al de ervaring van een Xantia met comfortbollen achter (die bollen konden nog uitgeboord worden), dus ik wist wat ik ongeveer kon verwachten, maar het resultaat bij mijn C5 is boven verwachting .
Eerste indrukken van eerste 120 kilometer: het veergedrag benadert het veergedrag van een DS voor 90% (de C5 deint wat minder), drempels neem ik moeiteloos, zijwindgevoeligheid heb ik niet kunnen testen (weinig wind vandaag), bij het remmen “duikt” de C5 wat méér dan voorheen (maar dat ervaar ik niet als hinderlijk). Weer een écht Citroëngevoel. Een aanrader voor wie op zoek is naar het “ouderwetse” veercomfort en net als ik van mening is (was) dat de C5 nogal stug veert !
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Re: Ervaringen met comfortbollen
ok leuk om te lezen.
Veel plezier d’rmee.
Heb je specs van de geleverde bollen? druk [Bar], volume, opening in mm?
Jouw C5 heeft “gewoon” HA3, weet je toevallig ook wat ze aanbieden voor C5s met HA3+?
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:Heb je specs van de geleverde bollen? druk [Bar], volume, opening in mm?
Jouw C5 heeft “gewoon” HA3, weet je toevallig ook wat ze aanbieden voor C5s met HA3+?
Dag eviltwin,
nee, heb géén bijzonderheden van de 4 veerbollen en ik weet ook niet of ze iets specifieks leveren voor HA3+.
Bel ze gewoon even, ze staan je uitvoerig te woord: 036-5377272 (inmiddels dus verhuisd naar Almere)
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
geerts schreef:Wat kosten die bollen ongeveer incl montage…...
Dag Geerts,
ik wil elke schijn dat ik ook maar enige relatie heb met Chyparse vermijden, dus ik stuur je een PB .
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Tis niet alleen Chyparse die ze heeft hoor…
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Leuk om je ervaringen tot nu toe te lezen. Ik ben tot nu ook erg tevreden over de comfortbollen op mijn Xantia. Liefhebbers van superstrak weggedrag moet je dat niet aandoen, maar liefhebbers van echt Citroën veergevoel doe je er heel veel plezier mee. De auto wordt wat windgevoeliger en wellicht kan je die ervaringen met de C5 nog een keer beschrijven hier als er een lekker portie wind staat.
Veel rijplezier.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
ambijajance schreef:Tis niet alleen Chyparse die ze heeft hoor…
Weet ik, maar ik heb weinig behoefte aan reacties op dit forum in de trant van “garagist x doet het voor minder” en “garagist y zweert bij andere veerbollen”. Ik heb dit topic geopend omdat er onder C5 rijders véél ex-Xantia-rijders zijn die lang gewacht hebben op het op de markt brengen van comfortbollen voor een C5 en nóg langer hebben moeten wachten op ervaringen van gebruikers
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
JoF schreef:ambijajance schreef:Tis niet alleen Chyparse die ze heeft hoor…
Weet ik, maar ik heb weinig behoefte aan reacties op dit forum in de trant van “garagist x doet het voor minder” en “garagist y zweert bij andere veerbollen”.
Was ik ook niet van plan…..maar mischien juist door het noemen van Ch….(tot 2x toe) wek je mischien juist de illusie dat deze garage exclusief de C5 comfortbollen voert ??
Edit: PS, weet waar je aan begint: banden en comfortbollen, gegarandeerd ellenlange draadjes…Of mischien valt het nog mee met de C5 ?
Er zijn meer adressen voor die bollen, maar je mag best schrijven wat die bollen kosten hoor.
Ik gok dat er wel meer C5 rijders heen gaan.
Ik moet zeggen dat de 4 C5’s waar ik in heb mogen sturen heerlijk veerden!
Rene van Maren schreef:Er zijn meer adressen voor die bollen, maar je mag best schrijven wat die bollen kosten hoor
Dag René,
oké, doe er ook niet al te moeilijk over:
4 veerbollen C5 Comfort: 252,00 ex. BTW
4 liter LDS: 32,00 ex. BTW
1 uur arbeidsloon: 47,50 ex. BTW
Totaal: 331,00 ex. BTW (= 394,00 incl. BTW)
Verversen LDS is niet strikt noodzakelijk, maar gezien km.stand van 296.000 leek mij dat wél verstandig.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Dat is 74 euro per bol incl BTW.
Niet een goedkope hobby dus.
Maar goed, hebben ze ook de oude bollen op druk bekeken?
Rene van Maren schreef:Niet een goedkope hobby dus.
Maar goed, hebben ze ook de oude bollen op druk bekeken?
Nee, niet echt goedkoop. Maar ik wil met deze C5 dan ook doorrijden tot minimaal 450.000, en dat betekent met mijn jaarkilometrage nog ongeveer 4,5 jaar zéér comfortabel rijden . Dat is voor mij die investering waard.
Nee, ze hebben de oude bollen niet op druk getest (heb ik ook niet gevraagd). Bij km.stand 208.000 heb ik ze bij Oldenhage laten testen, toen waren ze nog op goede druk. Dat was in december 2005, en toen waren de comfortbollen voor een C5 nog in ontwikkeling (geloof ik). Blijkbaar zorgt “verse” LDS óók voor een ander (beter) veergedrag, maar neem van mij aan dat de C5 nu stukken comfortabeler is dan toen ik hem kocht (bij 170.000). Het blijft natuurlijk een persoonlijk gevoel én een persoonlijke afweging
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Dat neem ik zeer zeker aan!
Huh, dat is vreemd.
Dag,
vandaag was er genoeg wind om te testen of de zijwindgevoeligheid met comfortbollen wezenlijk veranderd is ten opzichte van “standaard” bollen. Nou, dat verschil merk ik niet. Blijft m.i. dus onveranderd, in mijn beleving is de C5 altijd wat gevoeliger geweest voor zijwind dan Xantia.
Overigens blijft het wennen bij sterk afremmen: de C5 duikt dan méér dan voorheen. Voor de rest: niets dan comfort . Was nog even bang dat mijn vrouw “wagenziek” zou worden, maar ook haar deed het veergedrag sterk denken aan onze Xantia van 3 jaar geleden, dus zij geniet er óók van . Een aanrader dus !!
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)