‘t was maar een idee… ( ik ga er ff vanuit dta je snapt wat ik bedoelde )
ik weet niet beter dan dat ze die bewegende delen zo licht mogelijk moeten houden. Het verbaast me dan een beetje dat die pennen aan de binnenkant niet konisch zijn.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Er zijn drie gaten waar die pen doorheen moet: twee in de zuiger en één in de zuigerstang. Hoe wil je die pen fysiek daar doorheen schuiven als de pen niet recht is? Alle gaten zijn eenzelfde grootte, dus zonder speling op welk stuk dan ook, kan de pen alleen maar recht zijn. Vanwege de maar minuscule beweging die deze delen ten opzichte van elkaar maken is het niet van zo’n groot belang verder. Maar, fysiek dus ook onmogelijk de pen een andere vorm te geven dan recht.
gompy heeft het over een inwendig conische pen. Niet uitwendig conisch.
Kortom: pennetje is aan de buitenkant gewoon recht, maar hol (da’s meestal) en niet overal even dik. Sja. ik neem aan dat de fabrikant van die glimmende toolie er wel over heeft nagedacht.
ik vermoede al zoiets,
dit is wat ik bedoel… uiteraard moeten de contactplekken overall exact gelijk zijn…
dit is een dwarsdoorsnede in de lengte van wat ik bedoel. Op zo’n klein onderdeel, dat meestal van staal is, scheelt dat echt een hoop.
rode lijnen zijn de zuigerwand , groene lijnen het Big end.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Oh, sorry. ops: Mijn fout.
De fabrikant heeft inderdaad een zo licht mogelijke pen gemaakt, sterk genoeg voor de krachten die deze te verwerken krijgen. Daarbij is de pen al een stukje korter dan het origineel. Dunner kunnen ze niet gaan, dikker hoeven ze niet.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Zo, eindelijk weer eens wat gedaan. Nee nog steeds geen motor tevoorschijn getoverd, maar wel bovenste draagarmen gereviseerd. De gereviseerde moet ik er nu alleen nog even in zetten, hopelijk lukt dat maandag eindelijk eens een keer. Dan ga daarna eindelijk eens een van m’n M25/666’en uit elkaar halen.
En dan nog het hoofdstuk velgen. Het is nu lekker koud dus ik rijd rond op 15 inch alfa velgen met pilot alpines, maar op een geven moment wordt het toch echt zomer, en zal ik eens moeten beslissen waar ik nu op ga rijden. Ik heb inmiddels gezien dat de 7J 17 inch mille miglia’s in werkelijkheid zo’n 5-6mm smaller zijn dan de 7j 16 inch super turismo’s. Door dat verschil lopen 205/55R16’s aan op de super turismo’s, en 225/45R17’s op de mille miglia’s dus niet. Maar, ik vind 17 inch’s dus net eigenlijk te groot, en ik vind de superturismo’s mooier.
Dan hebben we nog de theoretisch mogelijke oplossing van 15 inch randen lassen op originele turbovelgen. Dit spreekt me wel aan, maar Michelin maakt weer geen 15 inch ZR banden. Dus dan zit je weer vast aan 16 inch, maar die passen niet in de wielkasten. Dus ik denk dat ik de gok maar ga wagen en de super turismo’s 3mm laat afdraaien kijken of ze een mm of 10 versmald kunnen worden, dan zou het voor zover ik kan meten moeten passen. Met een beetje geluk ben ik dan eindelijk uit ge-experimenteerd daarmee totdat ik een miljoen win en turbo velg replica’s in 16 inch laat maken.
Maar goed, die velgen is uitbesteed werk, dus in principe moet dat geen vertraging opleveren met motorrevisie.
Dan de VEMS. Ik heb besloten dat het inderdaad een VEMS wordt, maar ik speelde nog met het idee om een BX bdp sensor in te zetten, want die gaan niet kapot (in tegenstelling tot de CX bdp sensoren). Maar die zien er toch wel aardig anders uit en verzinken veel minder ver, dus dan moet ik dingen er af gaan slijpen enzo, en ik moet het gat in de ‘bell housing’ gaan verruimen. Dp-engineering dat de VEMS eventueel later omgebouwd kan worden tot een andere primaire sensor, dus wellicht begin ik gewoon met de standaard CX sensor, want om nou in deze bell housing te gaan boren terwijl het wellicht verder gaat leven in de prestige met of zonder vems vind ik ook weer zo wat.
Dan nog weer eens een kostenplaatje:
Spent € 26,420.26 (€ 23,826.08 ex VAT).
Spent € 22,170.26 (€ 19,576.08 ex VAT) so far. (ex purchase)
-----------------------------------
mileage first listing: 97578.00 km
mileage today: 168999.00 km
so far 71421 km driven since first listing.
6457 km driven this year.
costs are € 0.37 (€ 0.33 ex VAT) per km
costs are € 0.31 (€ 0.27 ex VAT and ex purchase)
fuel costs are € 0.16 (€ 0.14 ex VAT) per km
fuel costs are € 3,232.45 inc BTW per year
average fuel consumption within NL (at average € 1.51) is 1 liter per 9.5km or 10.5 liters per 100km
average fuel consumption outside NL (at average € 1.41) is 1 liter per 10.2km or 9.8 liters per 100km
maintenance costs are € 7,410.81 so far
maintenance costs are € 2,370.68 average per year
maintenance costs are € 0.12 (€ 0.10 ex VAT) per km
insurance costs are € 0.01 per km
road tax costs are € 0.02 per km
all costs excluding purchase and maintenance are € 0.17 per km
all costs excluding purchase, fuel and maintenance are € 0.03 per km
all costs excluding fuel are € 0.15 (€ 0.13 ex VAT) per km
Av. cost per m € 591.01 (€ 521.86 ex VAT)
Av. cost per y € 7,092.15 (€ 6,262.29 ex VAT)
Expected km per year: 22847 km
Expected km this year: 29833 km
En nog een plaatje:
foto: de voorzitter
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Wielkasten zijn aan te passen.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja dat weet ik, maar ik vind dat toch een minder elegante oplossing, zeker omdat als ik groot en rijk ben ik toch mijn replica turbovelgen in 16x6.5J ET40 laat maken waardoor ik het probleem niet ga hebben .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Die BX sensor, zei John al, kan hij voor je doen.
Die wielen, daar wordt ook aan gewerkt door John.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Dat geloof ik meteen, maar ik wil de VEMS al draaiend hebben op de huidige motor voordat die andere af is. Ten eerste omdat het me leuk lijkt, ten tweede omdat het de ‘niet operationele’ tijd van de SV verkort ten tijde van de inbouw van de St. Marien Special.
Dan kan ik ook van te voren van die struikelblokken als de bediening van de wastegate door de VEMS enzo oplossen. En de grote vraag die nog beantwoord moet worden is of zo’n BX sensor wel goed gaat reageren op dat ene tandje wat maar 0.3mm kleiner is dan de rest van de tanden.
Ik weet ook dat john een andere oplossing had, en dat is denk ik ook idd wel prima, maar ik moet zelf toch ook nog wel wat te kloten hebben natuurlijk. Ik ga hier wel lekker puzellen, en dan komt die hele bdp sensor kwestie later wel aan de orde…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
sans-pareil schreef:Ja dat weet ik, maar ik vind dat toch een minder elegante oplossing, zeker omdat als ik groot en rijk ben ik toch mijn replica turbovelgen in 16x6.5J ET40 laat maken waardoor ik het probleem niet ga hebben .
Dat vind ik ook nog een hele mooi oplossing
Ik denk dat zelfs veel liefhebbers 2x moeten kijken voordat ze het verschil gaan zien
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja nu alleen nog een bedrijf die dat tegen een beetje normale prijs kan doen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
garagestmarien schreef:
Die wielen, daar wordt ook aan gewerkt door John.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Wat is ie bezig met repica turbo velgen? Dat wist ik nog niet. Ik ben benieuwd.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro