Las ik vandaag in de Metro dat je als particulier zelf geen auto mag slopen die jonger is dan 15 jaar.
Dat was voor mij nieuw.
Als ik een ‘95 er XM voor onderdelen zou willen slopen, dan zou ik dat niet eens zelf mogen doen.
Maar hier op het forum kom ik toch voorbeelden tegen van auto’s jonger dan 15 jaar.
Hoe doen jullie dat?
: En toen drong de vraag ook aan mij op; wanneer is slopen slopen.
Een spatbord eraf halen, valt dat dan al onder slopen of pas als het kale chassis nog over is.
En hoe met het kentekenbewijs van de auto?
Wat gebeurt daar mee als de auto jonger is dan 15 jaar en je wilt hem zelf slopen.
Heb nog even op de site van rdw gekeken.
Zelf een voertuig demonteren/slopen
Alleen door de RDW erkende demontagebedrijven mogen voertuigen demonteren of slopen. Voor enkele categorieën voertuigen geldt een uitzondering op deze regel.
Voertuigen die u wel zelf mag slopen of demonteren zijn:
personenauto’s en bedrijfswagens, waarvan de maximum toegestane massa niet zwaarder is dan 3500 kg, van 15 jaar en ouder;
motorfietsen;
bromfietsen;
aanhangwagens;
bedrijfsvoertuigen met een maximum toegestane massa van meer dan 3.500 kg.
officieel mag het inderdaad niet. Meestal schors ik een wagen die ik ga slopen, en breng ik het kale chassis bij een demontage bedrijf.
Laatst heb ik een auto op export gezet, dat werkt ook, hoewel dat feitelijk natuurlijk niet mag.
Het chassis hak ik in mootjes, en breng ik naar de oudijzerboer.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Laatst gedaan. Niet gekozen voor schorsen, want voor jonger dan 15 jaar kost dat wel 6 a 7 tientjes. Ik heb de auto gewoon op naam gezet en verzekerd, vervolgens helemaal kaal gemaakt. Wat ik nodig had, heb ik bewaard en troep (interieurplastic, slechte banden, kapotte delen) in het koetswerk gegooid en dit vervolgens op een gewone aanhanger gezet en zo afgeleverd bij de lokale sloop. Achteras, voorpoten, motorblok eruit, benzinetank etc, auto was helemaal kaal.
Allemaal in een paar dagen, dan blijven de kosten van verzekering en belasting ook nog eens laag.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: Auto slopen jonger dan 15 jaar.
Pecora schreef:: En toen drong de vraag ook aan mij op; wanneer is slopen slopen.
Een spatbord eraf halen, valt dat dan al onder slopen of pas als het kale chassis nog over is.
Dat bepaal jij! Maar formeel is een auto gesloopt als hij als zodanig is uitgeschreven bij de RDW. Hij heeft dan dus geen kenteken meer. De wagen is dan formeel geen voertuig meer welke op de openbare weg mee mag doen in het verkeer.
De auto hoeft dus niet werkelijk gesloopt te zijn als je het kenteken aan de RDW geeft voor een sloop in eigen beheer.
Ik demonteerde altijd de auto helemaal, en bel vervolgens de oudijzerboer die me vervolgens €100,- + een vrijwaring voor het oudijzer geeft.
Als je het maar netjes doet en geen zooitje op straat maakt, zal er niemand gaan zeuren.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Oud ijzer levert alleen echt wat of, als het idd schoonwerk is. De meesten willen zelfs geen rotzooi.
Ik bel altijd de oudijzer boer. Hij flext de wagen terplekke in stukjes en legt hem op zijn pickup. Daarnaast helpt die ook nog met demontage… Zaagt dus de deuren bij de schanieren af ( aan de auto kant dan). Helpt mee de motor uit te takellen en ruimt mee op.
Als die jonger dan 15 jaar is, schop ik hem op export. Wel bewaar ik de papieren, en voertuig identificatie plaatje van de wagen…
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
oooow… mij maakt niet uit, schorsen of gewoon even in belasting laten (licht eraan welke brandstof en voor hoelang)
Dan alles gewoon strippen en op laten halen door sloop
Kortom zoals velen al zeggen, maakt niet uit
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
” op export ” :
gompy58 schreef:” op export ” :
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/auto/uitvoeren/een_aanhanger_uitvoeren.htm
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.