Auto slopen jonger dan 15 jaar.
Pecora
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 06-03-2004

Gepost: 04 maart 2008 10:15 PM

Las ik vandaag in de Metro dat je als particulier zelf geen auto mag slopen die jonger is dan 15 jaar.  Shocked

Dat was voor mij nieuw.

Als ik een ‘95 er XM voor onderdelen zou willen slopen, dan zou ik dat niet eens zelf mogen doen.

Maar hier op het forum kom ik toch voorbeelden tegen van auto’s jonger dan 15 jaar.
Hoe doen jullie dat?

Confused: En toen drong de vraag ook aan mij op; wanneer is slopen slopen.
Een spatbord eraf halen, valt dat dan al onder slopen of pas als het kale chassis nog over is.
En hoe met het kentekenbewijs van de auto?
Wat gebeurt daar mee als de auto jonger is dan 15 jaar en je wilt hem zelf slopen.

Heb nog even op de site van rdw gekeken.

Zelf een voertuig demonteren/slopen

Alleen door de RDW erkende demontagebedrijven mogen voertuigen demonteren of slopen. Voor enkele categorieën voertuigen geldt een uitzondering op deze regel.

Voertuigen die u wel zelf mag slopen of demonteren zijn:

personenauto’s en bedrijfswagens, waarvan de maximum toegestane massa niet zwaarder is dan 3500 kg, van 15 jaar en ouder;
motorfietsen;
bromfietsen;
aanhangwagens; 
bedrijfsvoertuigen met een maximum toegestane massa van meer dan 3.500 kg.

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 04 maart 2008 10:27 PM
  [ # 1 ]

officieel mag het inderdaad niet. Meestal schors ik een wagen die ik ga slopen, en breng ik het kale chassis bij een demontage bedrijf.

Laatst heb ik een auto op export gezet, dat werkt ook, hoewel dat feitelijk natuurlijk niet mag.
Het chassis hak ik in mootjes, en breng ik naar de oudijzerboer.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 05 maart 2008 01:03 AM
  [ # 2 ]

Laatst gedaan. Niet gekozen voor schorsen, want voor jonger dan 15 jaar kost dat wel 6 a 7 tientjes. Ik heb de auto gewoon op naam gezet en verzekerd, vervolgens helemaal kaal gemaakt. Wat ik nodig had, heb ik bewaard en troep (interieurplastic, slechte banden, kapotte delen) in het koetswerk gegooid en dit vervolgens op een gewone aanhanger gezet en zo afgeleverd bij de lokale sloop. Achteras, voorpoten, motorblok eruit, benzinetank etc, auto was helemaal kaal.

Allemaal in een paar dagen, dan blijven de kosten van verzekering en belasting ook nog eens laag.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 05 maart 2008 01:09 AM
  [ # 3 ]

Re: Auto slopen jonger dan 15 jaar.

Pecora schreef:

Confused: En toen drong de vraag ook aan mij op; wanneer is slopen slopen.
Een spatbord eraf halen, valt dat dan al onder slopen of pas als het kale chassis nog over is.

Dat bepaal jij! Maar formeel is een auto gesloopt als hij als zodanig is uitgeschreven bij de RDW. Hij heeft dan dus geen kenteken meer. De wagen is dan formeel geen voertuig meer welke op de openbare weg mee mag doen in het verkeer.
De auto hoeft dus niet werkelijk gesloopt te zijn als je het kenteken aan de RDW geeft voor een sloop in eigen beheer.

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 06 maart 2008 01:33 AM
  [ # 4 ]

Ik demonteerde altijd de auto helemaal, en bel vervolgens de oudijzerboer die me vervolgens €100,- + een vrijwaring voor het oudijzer geeft.
Als je het maar netjes doet en geen zooitje op straat maakt, zal er niemand gaan zeuren.

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 06 maart 2008 11:51 PM
  [ # 5 ]

Oud ijzer levert alleen echt wat of, als het idd schoonwerk is. De meesten willen zelfs geen rotzooi.

Ik bel altijd de oudijzer boer. Hij flext de wagen terplekke in stukjes en legt hem op zijn pickup. Daarnaast helpt die ook nog met demontage… Zaagt dus de deuren bij de schanieren af ( aan de auto kant dan). Helpt mee de motor uit te takellen en ruimt mee op.

Als die jonger dan 15 jaar is, schop ik hem op export. Wel bewaar ik de papieren, en voertuig identificatie plaatje van de wagen…

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 07 maart 2008 11:19 AM
  [ # 6 ]

oooow… mij maakt niet uit, schorsen of gewoon even in belasting laten (licht eraan welke brandstof en voor hoelang)

Dan alles gewoon strippen en op laten halen door sloop Cool

Kortom zoals velen al zeggen, maakt niet uit Laughing

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 07 maart 2008 11:54 AM
  [ # 7 ]

” op export ”  Confused:

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 07 maart 2008 08:46 PM
  [ # 8 ]
gompy58 schreef:

” op export ”  Confused:

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/auto/uitvoeren/een_aanhanger_uitvoeren.htm

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook