Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Het is inderdaad een zelflerende bak. Dus als je er altijd redelijk pittig mee rijdt, dan zal hij zijn schakelprogramma daarop inleren. (althans, zo was het door de ingenieurs bedacht….)
Gelukkig, daar was ik ook vanuit gegaan.
Het hoeft geen snelheidsmonster te zijn maar de dame mag wel vlot meerijden
GC4P LB 2.0 16V EB6V LB gris aluminium
bluetooth + trekhaak
Sinds 5 mei 2008 kmstand 16.000
ANP schreef:HensFH schreef:
Het valt mij op dat de ebv6 in de dieselversies beter funcioneert vanwege het feit dat het koppel bij lage toeren al aanwezig is .
Ik vindt dat de ebv6 nl. bij rustig rijden (weinig gas) nogal snel overschakelt . bij weinig gas geven zit tie heel snel al in 6 en ook bij gas los op snelweg (bijv. van 100 km/u naar 60) schakelt tie hooguit terug naar 5 . .....
Ik heb de indruk dat de ebv6 software voor zowel de benzine als de diesel hetzelfde is…....Zelfde ervaring bij proefrijden.
Ik begrijp wel dat de EBV6 zelflerend is (graag een bevestiging).
Wordt dan niet het schakelmoment dan anders na verloop van tijd zodat dit probleem opgelost is?
Deze ervaring had ik in het begin ook. Ik vond dat de EB6V veel te snel naar een hogere versnelling schakelde en te laat terugschakelde naar een lagere versnelling. Dit gedrag van de EB6V is bij mij vrij snel verdwenen: de bak past zich inderdaad aan. Hij kan nog steeds snel naar 6 schakelen (bijv. bij 67 km/u) als je weinig gas geeft, maar in die situaties vind ik dat niet erg, want dan rijd ik rustig met de rest van het verkeer mee. Wil je sneller, geef je gewoon meer gas. Wil je inhalen: gas intrappen en de bak schakelt 1 of 2 versnellingen terug - dit kan natuurlijk ook met de flippers.
Sinds 17 maart 2012: C4 Picasso 5-zits 1.6 THP EGS Collection, Gris Aluminium met 17” lichtmetalen Sonneberg wielen en panoramadak.

Totaal aantal Berichten: 1712
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Ik vond dat de de bak te laat opschakelde bij mij. (2.0 hdi) En met laat bedoel ik 3000 rpm of 3250 bij redelijk rustig rijden.
Nu is dit gelukkig verdwenen (Schakelt nu op tussen de 2750(in 1e) en de 2250 rpm)
Wat veel aangenamer is. Want het gaat zachter en de motor laat veel minder van zicht horen.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km

Totaal aantal Berichten: 622
- (Grand) C4 Picasso BlueHDi 120 S&S
Een schizofrene EB6V??

Totaal aantal Berichten: 1712
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
geerto schreef:Lijkt me ingenieus een zelflerende bak! Maar wat gebeurt er als de ene dag mijn vrouw rijdt en ikzelf de andere dag waarbij ik ervan uit ga dat onze rijstijl toch wel verschillend is?
Zo hippergevoelig is het nu ook weer niet. Maar het zoek past zich in op een grove wijze aan (zeer rustig, normaal, of zeer sportief)
Het is niet omdat jij iets vlotter rijd dan je vrouw (of omgekeerd) dat je plots een totaal andere sturing krijgt.
Of het is niet omdat je eens 1 snelle rit maakt dat hij dan plots veel sportiever gaat schakelen.
De bak past zich trouwens deels op het moment zelf ook aan.
Je moet als test eens rustig remmen, of redelijk snel stoppen. Je zal zien dat er in dat laatste geval veel sterker op de motor geremd zal worden.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Ik heb hem weer terug. Hij doet het weer als vanouds. Nu heb ik de vorige keer ook te vroeg gejuicht, dus wacht ik even een paar dagen voordat de vlag uitgaat. Het was een operatie van ruim een dag. Ik heb geen idee wat ze gedaan hebben.
C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
C1 1.0 ambiance sensotronic afgeleverd op 27-07-2007 (38000km)
voorzitter van

Totaal aantal Berichten: 1093
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
hkonin02 schreef:Ik heb hem weer terug. Hij doet het weer als vanouds. Nu heb ik de vorige keer ook te vroeg gejuicht, dus wacht ik even een paar dagen voordat de vlag uitgaat. Het was een operatie van ruim een dag. Ik heb geen idee wat ze gedaan hebben.
We zullen allemaal voor je duimen!
Het is nog de vraag welke van de twee “vanouds” het zal blijken… de “geen probleem” of de “weer naar de garage”. Eigenlijk is dit niet grappig maar wel om te plagen he
nog steeds goed, misschien nog wel beter als in het begin.
C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
voorzitter van
Re: Schakelgedrag EBV6 2.0 HDI
03-2008 59.247 km, 26-01-2008 Auto weggebracht naar de dealer.
31-01-2008 auto weer opgehaald. Tussentijds heeft de dealer op advies van Citroen Nederland het hydraulisch druklager in de versnellingsbak vervangen. Motor en versnellingsbak zijn compleet uitgebouwd geweest. 2-2-2008 met de auto op wintersport geweest. Reed weer als nieuw tot 20-02-2008. Versnellingsbak sloeg over. Vanaf die tijd weer een doffe ellende. Auto hort en stoot weer. 7-3-2008 Auto opnieuw naar de dealer toe. Versnellingsbak voor de zo veelste keer opnieuw ingeleerd. Probleem nog steeds niet verholpen. Volgens de dealer is er een oplossing in de maak bij Citroen Frankrijk. Namelijk nieuwe software !!!! Deze komt als het goed is eind maart beschikbaar voor de dealers. Mijn geduld is na meer dan 7 mnd. inmiddels op. Brief voor leasemaatschappij, met verzoek tot terugname huidige auto, heb ik in concept al klaar. Wordt vervolgd !!!!
A' Biertje schreef:Afgelopen di 22-01-2008 voor derde en laatste keer een update gehad aan de versnellingsbak. Probleem nog steeds niet verholpen. Dealer heeft aangegeven dat op verzoek van Citroen Nederlaand er een onderdeel in de versnellingbak vervangen moet worden. Ik ben mijn Citroentje dan minimaal drie dagen kwijt. Motor moet namelijk compleet uitgebouwd gaan worden. Welk onderdeel het betreft weet ik nog niet. Wordt vervolgd !!!!
A' Biertje schreef:De EBV6 versnellingsbak van mijn C4 Grand Picasso, 02-2007 50.000 km, vertoont sinds enkele mnd. een zeer storend schakelgedrag. Dit uit zich in een zeer stotend rijgedrag in zijn 1e versnelling (file rijden), achteruit rijden en bij het omhoog rijden (parkeergarages). Volgende week wordt door de dealer voor de 3e keer nieuwe software geladen. Hierna ga het weer een aantal weken goed en dan doet het probleem zich weer opnieuw voor. Het schijnt dat de bak zijn zelflerend vermogen iedere keer opnieuw kwijtraakt. Heeft iemand anders dezelfde ervaring ???
Ik weet nu zeker dat het vanaf het begin niet goed is geweest. Zo goed als nu heeft mijn auto nog niet geschakeld. Hij vertrekt zelfs in de file zijdezacht weg en neem van mij maar aan, ik heb deze week behoorlijk in de file gestaan
voorzitter van

Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Ook zonder dat eerste schokje bij het aanraken van het gaspedaal? Cool..
ik heb wel last van dat eerste schokje… hmmmm… Benieuwd of hkonin02 dat nu wel of niet (meer) heeft
Sinds 16 mei 2007 een C4 Picasso, Ligne Business, 2.0 HDIF EB6V - zwart - op 1 oktober 2010 ca 145.000km op de teller
ik heb wel last van dat eerste schokje… hmmmm… Benieuwd of hkonin02 dat nu wel of niet (meer) heeft
Sinds 16 mei 2007 een C4 Picasso, Ligne Business, 2.0 HDIF EB6V - zwart - op 1 oktober 2010 ca 145.000km op de teller

Totaal aantal Berichten: 268
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDi LB
hbiesheuvel schreef:ik heb wel last van dat eerste schokje… hmmmm… Benieuwd of hkonin02 dat nu wel of niet (meer) heeft
Ik voel ook een eerste schokje, maar dat is maar een heel erg klein schokje. Het vermelden eigenlijk niet waard. Dit weekend in Duitsland een half uurtje file gehad ivm een brandend golfje, en ik ben nog steeds heel blij met de EB6V!