Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Vanochtend bij het starten viel een duidelijk getik op vanonder de motorkap. Leek ergens achter in het motorruim weg te komen. Bij warme motor is het verdwenen. Vanmiddag iedemdito Iemand die dit al een doet branden?
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
hoelang hield dat getik aan? en komt het elke keer als je met koude motor start?
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Tot de motor opgewarmd was. Bij warm starten hoor ik het niet.
Een geluid probleem beschrijven is altijd moeilijk natuurlijk. Ik dacht eerst de kleppen te horen maar het was harder en leek verder richting schutbord weg te komen.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Koude tik -> Hogedruk pomp LHM
Hey, Het tikken kan komen van de Hoge druk pomp van het LHM systeem, als dit op druk is, en de auto in zijn rijstand staat, zal het tikken over zijn.
deze pomp zit links vooraan de motor, slang van het LHM resevoir loopt er heen, als je aan deze rubber slang voelt kan je hem voelen kloppen, vanaf de pomp loopt tevens een hoge druk leiding, naar de rest van het LHM systeem voor remmen, hoogte/vering.
(bij een 2CV motor blok hoor je soms ook kloppend geluid bij koude motor, dit kan de motor-olie pomp zijn)
Groetjes Arjen
ervaring met: 2CV, Dyane, DS, GSA, Berlingo en Xantia
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Re: Koude tik -> Hogedruk pomp LHM
Arjen van der Kieft schreef:Hey, Het tikken kan komen van de Hoge druk pomp van het LHM systeem, als dit op druk is, en de auto in zijn rijstand staat, zal het tikken over zijn.
deze pomp zit links vooraan de motor, slang van het LHM resevoir loopt er heen, als je aan deze rubber slang voelt kan je hem voelen kloppen, vanaf de pomp loopt tevens een hoge druk leiding, naar de rest van het LHM systeem voor remmen, hoogte/vering.
(bij een 2CV motor blok hoor je soms ook kloppend geluid bij koude motor, dit kan de motor-olie pomp zijn)
Groetjes Arjen
Dit is totaal verkeerde conclusie.
De pomp zit inderdaad rechts vooraan de motor maar die zal nooit tikken , of die moet versleten zijn.
Als de GS/A op hoogte is en het systeem op druk is dan zal de h.d. regelaar tikken en die zit bovenop de motor/versnellingsbak.
Ik denk dat als de koude motor tikt en met warme motor niet dat het of een klep is of een kantelende zuiger.
Dat laatste komt veel voor met de eco motor (G13/646)
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Het is zeker niet de HD pomp, dat geluid (her)ken ik wel. En die andere optie, zou natuurlijk kunnen. Ik heb alleen geen G13/646 eco blok maar een standaard 1299cc. Wat is dat een 645?
Dus toch een klep? Of kantelende zuiger? Dat fenomeen ken ik wel van de XM 2.0 16V motoren.
Als het 1 van deze twee is, is het slechts een geluid dat weliswaar niet hoort maar geen kwaad kan? Of moet er actie komen?
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik herken dit probleempje: ook mijn GS had hier last van. Na een rondje kleppen stellen was het weg, om na 7000 km weer net zo terug te komen Ik heb toen 1 tuimelaar vervangen en dat loste het probleem op. Nadat ik de auto verkocht had aan bogaard77 begon het weer Nu is er een andere tuimelaar die gaar begint te worden
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
waterman771 schreef:Ik herken dit probleempje: ook mijn GS had hier last van. Na een rondje kleppen stellen was het weg, om na 7000 km weer net zo terug te komen Ik heb toen 1 tuimelaar vervangen en dat loste het probleem op. Nadat ik de auto verkocht had aan bogaard77 begon het weer Nu is er een andere tuimelaar die gaar begint te worden
Hoewel 27 jaar oud, heeft de motor pas 65000km gedraaid. Wat zijn dat voor SM streken ?
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Je kunt het proberen op te lossen met een rondje kleppen stellen.
Als dat niet helpt dan is het of een kantelende zuiger of de tuimelaars.
In principe kan dat geen kwaad , kan de motor oud mee worden maar het klinkt niet fijn.
Kilometerstanden zegt niets. Vaak kleine stukjes betekend gebrekige smering bij de koude start en daar houden voornamelijk de tuimelaars niet van.
Ik ken wel motoren met 3 ton of meer die perfect lopen en motoren met erg weinig km. die slecht zijn.
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
citro-power schreef:
Kilometerstanden zegt niets. Vaak kleine stukjes betekend gebrekige smering bij de koude start en daar houden voornamelijk de tuimelaars niet van.Ik ken wel motoren met 3 ton of meer die perfect lopen en motoren met erg weinig km. die slecht zijn.
Je hebt daar een punt natuurlijk, dit is nog geen 2500km per jaar. Je hoeft maar te raden hoe die bij elkaar gereden werden…....
Gelukkig heeft ie nu een baas die rijden wil en doet…
Overigens de motor heeft recent een beurt gehad inclusief kleppen stellen. Ik schat nog geen 1000km geleden.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
baroen schreef:
Overigens de motor heeft recent een beurt gehad inclusief kleppen stellen. Ik schat nog geen 1000km geleden.
Dan hoef je het daar niet te zoeken , als tenminste de kleppen zijn gesteld bij de beurt.
Ik verdenk de tuimelaars of zuigers , aangezien je geen eco motor hebt maar de “oude” type 1300 ( G13/625)
Het gaat om de oude GSA van Arjo ?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Nokkenasjes (met daarbij de tuimelaars) willen wel eens een probleem geven bij GSA’s.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
citro-power schreef:baroen schreef:
Het gaat om de oude GSA van Arjo ?
Ja, de c-matic, bekend?
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
baroen schreef:citro-power schreef:baroen schreef:
Het gaat om de oude GSA van Arjo ?
Ja, de c-matic, bekend?
Ja , ik ken ze beide , zowel Arjo als de C- Matic.
Beide in positieve zin hoor
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
baroen schreef:waterman771 schreef:Ik herken dit probleempje: ook mijn GS had hier last van. Na een rondje kleppen stellen was het weg, om na 7000 km weer net zo terug te komen Ik heb toen 1 tuimelaar vervangen en dat loste het probleem op. Nadat ik de auto verkocht had aan bogaard77 begon het weer Nu is er een andere tuimelaar die gaar begint te worden
Hoewel 27 jaar oud, heeft de motor pas 65000km gedraaid. Wat zijn dat voor SM streken ?
Die van mij heeft er maar 73000 gedaan, dus dat zegt geen fuck
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Kan het koude tikken (tuimelaar of kantelende zuiger) problemen geven bij op LPG zetten? De GS van (nu) Bogaart had er blijkbaar ook last van en rijdt op LPG, dus geen probleem lijkt het. Maar even voor de zekerheid. Overigens hoe groot is het gevaar van backfires bij een GS/A op LPG? Is daar wat over te zeggen? Ik las dat er backfire beveiligingen op de markt zijn. Is daar iemand mee bekend?
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )