Ik heb sinds een tijdje een ZX 1.8i AURA. Leuke auto, lekker vlot en lekker wat opties. En natuurlijk comfortabel . Hij heeft een tijd stil gestaan, maar komt nu weer tot leven. De lak is niet meer zo mooi, redelijk wat krasjes en wat deukjes, maar zolang het niet gaat roesten kan ik me daar niet zo druk om maken.
Er mankeerde wel het een en ander aan. Heb al wat dingen opgelost, zoals het gare elastiek tussen de touwtjes van de hoedenplank vervangen, de bout waarmee de reservewielbeugel vast zit vervangen (die was krom en verot), en het afdekkapje van het dakraam en de slinger weer op de juiste manier gemonteerd. En natuurlijk een nieuwe radio + speakers .
Dingen die nog op het lijstje staan zijn o.a. de elektrisch bedienbare rechter buitenspiegel die niet helemaal goed werkt, de knoppen van de ramen dermate stroef dat ze niet weer in neutrale stand terug gaan, er zijn wat dashboard lampjes stuk, de kilometertellerkabel is slecht, de CV heeft wat kuren en het dakraam lekt.
Juist dat dakraam (KLIK) geeft me wat kopzorgen. Hij lekt aan de bijrijderskant. Ik heb het rubber al ingevet, maar dat leek niet echt te helpen. De regenbui erna kwam er weer water naar beneden. Ben ook op zoek geweest naar afwaterings buisjes, maar zie ze (denk ik) niet zitten. Heb wel iets gezien dat er op lijkt ( Klik ). Daar zitten alleen geen slangetjes aan. Als dat ze zijn lijkt me er iets niet in orde :
Ook zou ik graag willen weten hoe ik de knoppen voor de electrische ramen uit de deuren krijg.
Iemand nog wat tips?
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Re: 18i Aura van Vossie - wat probleempjes
Vossie schreef:
Ook zou ik graag willen weten hoe ik de knoppen voor de electrische ramen uit de deuren krijg.
Iemand nog wat tips?
Gewoon dunne schroevendraaier ertussen zetten, komen ze vanzelf omhoog. Andere manier is er niet.
Je buitenspiegel & dakraam had ik geen / geen last van, maar alle andere puntjes die je opnoemt waren ook rot / rot aan het worden op mijn 1.8i Aura. Herkenbaar dus! Mijn dakraam lekte ook, ik maak hem nu droog met klein handdoekje als het geregend heeft, en ik hem open heb gehad. Het lijkt wel alsof wanneer het rubber eenmaal nat is geweest, het veel makkelijker nog een keer water doorlaat. Deze truc werkt goed tot nu toe!
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
Knopjes heb ik er inmiddels af. Heb ze nu schoon gemaakt, zo eens kijken of het nu beter is.
Heb het knopje voor de bediening van de rechterbuiten spiegel even doorgemeten, maar die is gewoon goed. Het zit dus niet in het knopje. Er zal dus ergens wel een slecht contact zitten, of het motortje in de spiegel is stuk.
Ik ben heel erg benieuwd hoe je die stiekjes gefixt hebt van de hoedenplank. Dat is een tyoische ZX kwaal.
Ik heb al heel wat mogelijkheden voorbij zien komen maar geen enkele oplossing lost het probleem helemaal op.
Jouw advies in deze is dan ook welkom!
Jos van der Voort
Ik heb mn moeder om een elastiek, naald en draad gevraagd. Heb de oude elastiek weg geknipt en daarvoor in de plaats een touwtje genaaid. Langs het touwtje heb ik een elastiek genaaid. Helaas is het elastiek net niet sterk genoeg, dus soms gaan de touwtjes niet ver genoeg naar binnen.
Ik ga het dus nog eens proberen, maar dan met een sterker elastiek. Weet zeker dat het dan goed is.
Het elastiek kun je trouwens vinden bij naaiwinkeltjes of als je dikkere moet hebben bij een camping zaak.
Hmm.. Lijkt erop dat je vast loopt met dezelfde problemen als de anderen voor jou. Het zit hem dus echt in de soort elastiek.
Hou je ons op de hoogte?
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
als ik het zo zie dan heb je een Webasto dak er in.
Deze heb ik ook in mijn vorige auto gehad, beviel goed tot hij ook begon te lekken.
De lijm/ kit waar het frame mee in het dak word gelijmd was bij mij helemaal uitgedroogt.
Ik ben naar Webasto in Kampen geweest en zij adviseerden mij om het hele dak te demonteren en er opnieuw in te lijmen.
Dit heeft toen bij mij geholpen, hoop dat je hier wat aan hebt.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
markwerkman schreef:als ik het zo zie dan heb je een Webasto dak er in.
Deze heb ik ook in mijn vorige auto gehad, beviel goed tot hij ook begon te lekken.
De lijm/ kit waar het frame mee in het dak word gelijmd was bij mij helemaal uitgedroogt.
Ik ben naar Webasto in Kampen geweest en zij adviseerden mij om het hele dak te demonteren en er opnieuw in te lijmen.
Dit heeft toen bij mij geholpen, hoop dat je hier wat aan hebt.
Ik heb inderdaad een Webasto dak. Hij lekt nog steeds een klein beetje, dat na 2x de boel schoon maken. Ben bang dat je gelijk hebt, en dat ik ik het dak opnieuw moet inbouwen. Helaas heb ik daar zelf geen ruimte voor, dus dat zal even moeten wachten tot ik weer bij mijn ouders ben. Lekker onderdak en een goed uitgeruste werkplaats is toch wel een stuk fijner dan bij mij op de parkeerplaats.
ZX-Enschede schreef:Hmm.. Lijkt erop dat je vast loopt met dezelfde problemen als de anderen voor jou. Het zit hem dus echt in de soort elastiek.
Hou je ons op de hoogte?
Ik kon me al niet voorstellen dat ik de eerste was die er een nieuw elastiek inzet. Het elastiek dat ik nu heb heeft genoeg rek, aan de rechterkant verdwijnt het touwtje ook helemaal in de hoedenplank, maar aan de linkerkant niet. Dat komt denk ik omdat aan de rechterkant het dopje er niet meer in zit, die is namelijk stuk. Aan de linkerkant zit het dopje nog wel, en het touwtje gaat er enigszins moeilijk doorheen.
Ik zal er binnenkort nog eens naar kijken en ik hou jullie zeker op de hoogte.
Bah, vanmorgen niet starten. Geen tik, geen gezoem. Accu is niet leeg, verlichting, ramen, CV en radio werken gewoon.
Straks eens even naar kijken, hoop dat het niets ernstigs is, en dat de ZX geen zorgenkindje blijkt.
Re: 18i Aura van Vossie - wat probleempjes
Vossie schreef:Heb al wat dingen opgelost, zoals het gare elastiek tussen de touwtjes van de hoedenplank vervangen
Beste Vossie,
Hoe heb je dat in hemelsnaam gedaan…?
Is een probleem bij elke ZX, ook de mijne, en ik ben het spuugzat!
Alvast dank.
ZX & CX 4 ever!
Re: 18i Aura van Vossie - wat probleempjes
Eind van de middag even gekeken naar het startprobleem, start het gekke ding gelijk. Gelijk maar boodschappen gedaan. Voor de zekerheid wat gereedschap in de koffer gegooid, je weet maar nooit. Gelukkig bij de winkel ook gelijk starten. Zou wel eens aan de startmotor of de bekabeling daarnaartoe kunnen liggen.
Signée schreef:Vossie schreef:Heb al wat dingen opgelost, zoals het gare elastiek tussen de touwtjes van de hoedenplank vervangen
Beste Vossie,
Hoe heb je dat in hemelsnaam gedaan…?
Is een probleem bij elke ZX, ook de mijne, en ik ben het spuugzat!Alvast dank.
Ik heb het oude elastiek er tussen weggehaald, en er een nieuw elastiek tussen gezet, samen met een touwtje zodat het het elastiek niet stuk getrokken word. Het is nog niet helemaal goed, maar al wel een stuk beter.
Ga het nog eens doen met een sterker elastiek, als dat ook niet wil vervang ik al het touw door een dik elastiek, van het soort dat ook aan een tent zit, waar je de haringen doorheen steekt.
Ik heb die elastikjes gewoon eraf gehaald. Als ik de hoedenplank ff omhoog wil hebben dat ros ik ‘m gewoon ff klem tussen de stijlen. Werkt prima.
Heb ik tenminste ook geen gedoe met dat rolgordijn.
Gisteren even een kleine checkup gedaan, vloeistoffen, banden, remmerij, gekeken naar gekke lekkages, etc.
Nou zag ik dat er een slangetje in bijzonder slechte staat is. Het gaat om de slang die vanonder de motorolie vuldop naar beneden gaat, ergens halverwege splitst en dan onderaan in het onderblok verdwijnt. Een retour leiding denk ik. Precies daar zit ook wat verse olie op het blok Balen dus, daar moet dus een nieuwe op.
Het is het verstandig om daarmee twee keer een klein eindje mee te rijden? Naar de Citroën garage en dan naar een vriend met sleutelplek om dat ding te vervangen.
En als ik die slangen los maak, komt daar nog veel olie uit dan : Zal wel niet denk ik.
Ik heb inmiddels een Haynes, erg fijn boek, maar kan er helaas niets over vinden.
Trouwens, het hoedenplank touwtje, ik heb beloofd jullie op de hoogte te houden. Nou, ik heb het voorlopig opgegeven Heb nu drie verschillende elastieken gehad, nog niets dat perfect werkt. Eens kijken naar een andere oplossing.
Even een upje. Heb vandaag in wat beter licht een blik onder de motorkap kunnen werpen, heb ook wat foto’s gemaakt. Oliepeil is ook nog bijna 100%, al is dat rubber dopje net wel gesneuveld.
Het gaat om deze slang, naast het oliefilter. Er zit zelfs een scheur in hooguit 500km.
Deze slang gaat samen met een andere slang omhoog, komt hier (onder het inlaatspruitstuk?) samen met de slang van naast het oliefilter. Heb wat zitten wroeten, en zo kwam ik er achter dat die slang vergaande slijtage plekken heeft van -ik denk- een bout die daar in het blok zit, daar lekt die ook.
Vandaar loopt de slang naar het olievuldopje, het is die rechts onder.
Weet iemand wat voor slangen dit zijn? Ik vermoed de retourleiding van uit het carter. Klopt dit? Heb een dealer aan de telefoon gehad, maar die kon het mij zo over de telefoon geen uitsluitsel geven.
Iemand ervaring hiermee?
Dat is de carterontluchtingsslang. Die zorgt ervoor dat de carterdruk ergens heen kan.
Om milieuredenen mag deze oliedamp niet zo in de buitenlucht komen. Daarom zit bij de vuldop een andere slang, die de lucht weer naar de inlaat van de motor geleidt.
Ah, bedankt. Had van een vriend inmiddels de tip gekregen om hem in ieder geval even in te korten, inmiddels gedaan. Stom dat ik daar zelf niet opgekomen was ops:
Nu ik weet wat het is kan ik een nieuwe halen