In een poging uit te zoeken waarom hij stationair niet lekker loopt als de motor nog niet warm is zijn er toch een aantal vragen gerezen:
Met choke helemaal ingeduwd zie ik dat de klep onder het gasmengstuk een heel eind dicht staat. Dit zou toch juist met choke uitgetrokken moeten zijn? Het lijkt bijna wel alsof hij stationair afgesteld staat met dmv de choke klep!?
Als ik de choke kabel zodanig ontspan dat de klep vertikaal (max open) staat zakt het toerental te ver in en slaat de motor af. Klopt het dat ik vanuit deze situatie het stationair toerental op gas geregeld zou moeten krijgen met de centrale afstelschroef van mijn AG verdamper? Moet ik die dan in of uitdraaien? In m’n eentje lukt het niet op op tijd aan de schroef te draaien voordat de motor al is afgeslagen.
Ik weet niet precies welke carburateur ik heb. Het is in ieder geval een Weber en de Choke klep dekt twee gaskleppen eronder af, de motor is een DY3 (en ik maar denken dat ik een DX2 in mijn Dsuper5 had ) Gelukkig wel een vijbak
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Herbert,
Met choke ingedrukt zou de bovenste (choke-) klep helemaal open moeten staan.
Het uittrekken van de choke-kabel bedient naast de klep ook een heveltje dat op zijn beurt weer de gasklep een beetje opent. Zo zorgt die kabel er dus voor dat er iets méér van een wat rijker mengsel de motor ingaat.
Op LPG doet de mengselverrijking dmv de klep natuurlijk niks, dus dat’ie nu alleen met een beetje choke blijft lopen komt door de verhoogde gasklepstand.
Stap 1 voor afstellen van LPG e.d. is altijd dat je eerst en voor alles moet zorgen dat alles op benzine goed werkt. Naast ontsteking, kleppen en luchtfilter etc. dus ook het op benzine stationair draaien met koude motor en een beetje choke.
Het stationair toerental moet volgens mij volledig worden bepaald door de stand van de gasklep en de stationair-passages in de carburateur. Eerst met benzine dus.
Pas als dat allemaal klopt, mag je aan de LPG gaan werken. Bij de meeste verdampers dient de kleinere stelschroef op de verdamper om het stationair mengsel af te stellen (dit is feitelijk een “lek”, dwz onafhankelijk van vacuum wordt een door die schroef bepaalde hoeveelheid gas doorgelaten). De grotere schroef in de gasslang naar het mengstuk is voor het afstellen van het mengsel bij (deel)last, zeg 2500 toeren. Er is enige onderlinge afhankelijkheid, zodat je soms een paar keer heen en weer moet, steeds weer eerst stationair, dan last, dan stationair tot ze beiden goed zijn.
WAARSCHUWING: het is zonder goede CO-meter bijna niet mogelijk je LPG mengsel goed afgesteld te krijgen. Rijden met een te arm mengsel veroorzaakt schade aan de motor. Het is daarom echt wel de moeite en de paar tientjes waard om hiervoor even een bevriende garagehouder op te zoeken.
Succes,
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Vandaag kon ik het niet laten er toch even naar te kijken.
Ben nog een leek op carburateurgebied, maar al doende leert men, toch?
Ok, heb de auto nu een maand, het begon met het feit dat ik het gevoel had dat-ie erg rijk stond afgesteld, zowel op benzine (veel roet) als op gas (veel witte damp, geen koelwater kwijt). Na 1 keer niet meteen starten moet ik altijd eerst even op de benzine/gasschakelaar op neutraal zetten en zodra die aanslaat de DIRECT gewenste brandstof kiezen. Overigens start hij vrijwel altijd prima als je het zo doet.
Vervolgens trok ik op een gegeven moment de chokekabel stuk. Hoe het kan weet ik niet maar de situatie die ik aantrof was als volgt:
De choke kabel krijg ik niet verder uit de slang getrokken (richting Weber) en op de maximaal uitgetrokken stand stond de chokeklep tot op de tweede trap van de chokenok. Hij stond dus in feite al een heel eind dicht (te rijk?), maar goed, stationair was prima.
Nu ik de chokekabel helemaal los heb staat de klep mooi vertikaal dus helemaal open. Stationair lopen gaat nu op benzine nauwelijks en op gas net niet. OOK NIET BIJ WARME MOTOR. Uit dat laatste concludeer ik dat voorheen stationair feitelijk stond afgesteld met behulp van de chokeklep een heel eind dicht en daarmee ook de gasklep een eindje van de aanslag af getrokken. Dit lijkt me niet de bedoeling toch?
Ik ben geneigd de carburateur opnieuw af te gaan regelen, maar ging eerst nog even verder op onderzoek. Als ik bij iets verhoogd gas (richting de oorspronkelijke “afstelling” mijn LPG stationair probeer af te stellen gebeurt er niets. Alleen als ik de schroef in het midden van mijn AG2000 verdamper helemaal indraai pikt hij net wat toeren op (echt pas op het allerlaatst!) Bij ook maar iets uitdraaien slaat hij meteen af
Klopt mijn theorie dat het wel eens zou kunnen zijn dat de verdamper gaar is en men doormiddel van vergrote gasklep opening (choke) geprobeerd heeft de LPG-stationair acceptabel te krijgen?
Wellicht heeft men op basis van die gasklep/choke stand vervolgens stationair benzine afgesteld met stelschroef op Weber?
Pff ik weet bijna niet meer wat nu “het” kip en “de” ei is..
Opeens ga je dan aan alles twijfelen: Kleppen?. timing?[removed]emoticon(’:smt134’)
very sad
Ben geneigd te beginnen met Weber schoon te maken en afstelling met chokekabel los en warme motor voor elkaar te krijgen vlgs div instrukties op dit forum.
Iemand een mening, advies?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Voor alles: Eerst op benzine de hut mooi lopend krijgen. Dus: Eerst bougies, puntjes kleppen enz goed nieuw hebben. Dan volgens de boekenn je carb afstellen en DAN pas lpg gaan bekijken.
Warm moet je chokeklep zowiezo helemaal open en op LPG eigenlijk nooit dicht staan. Ook niet bij koude motor.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Carburateur erafgehaald, helemaal schoongemaakt en de vlotter netjes afgesteld. Wat een troep! Motorkapdemping was helemaal vergaan en een combi van vet en vezels zat tussen de veertjes. Alles nu weer soepel en chokeklep zegt netjes klik-klak bij bediening. Weer teruggebouwd en nieuwe chokekabel gemonteerd.
Ook gelijk maar even kleppen gesteld. Er bleek bij driekwart van de kleppen geen speling meer te zijn! Is wel even puzzelen maar met de instruktie in La Bombe is er goed uit te komen. Motor gewoon met startmotor (relais op accu en onsteking uit) gedraaid om te juiste klep open te zetten.
Bougies vervangen liep vast op het feit dat er om bougie nr 2 een verloopbusje vast geschroefd zit, waarschijnlijk was de originele cilinderkopdraad naar z’n grootje en is het gat opgetapt. ik kreeg dat busje echter niet zo gauw eraf, de bougies 1 en 2 zagen er nog goed uit dus ik heb ze maar weer teruggestopt. Wellicht bij warme motor nog eens proberen of het busje erafgaat.
Bougiekabels ook vervangen, ik trok er bij het losmaken een kapot en voorbereidend op het monteren van 123 el. ontsteking morgen alvast siliconenkabels geplaatst. Starten, en een stoomtrein kwam langs, zo klonk het. Na wat zoeken en afvragen of het kleppen stellen wel goed gegaan was (had ik toch 3 keer gecontroleerd?) blijk ik de bougiekabels allen een positie verschoven op de verdeler geschoven te hebben, weg voorontsteking. Goed geplaatst en ze draait als een zonnetje! Stationair op benzine is prima en chokeklep werkt ook weer goed. Dadelijk eens proberen LPG weer stationair afgesteld te krijgen, had al aardig wat ziiten draaien met de centrale schroef op de AG2000 verdamper, met welke instelling van de schroef kan ik het beste beginnen?
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Herbert"Vandaag kon ik het niet laten er toch even naar te kijken.
Ben nog een leek op carburateurgebied, maar al doende leert men, toch?.
Volgens mij leer jij dit best snel, leuk om te lezen dat het zo goed uitpakt.
Heb jij al wat sleutelervaring aan andere auto’s?succes Peter
Mwa,
Eens de voortrein van mijn reserveauto SPiepB 900 gereviseerd.
Ben gewoon niet bang om iets open te schroeven, ben niet voor niks werktuigbouw gaan studeren
Ben natuurlijk wel blij dat dit forum er is voor als ik echt eens vastloop..
Herbert schreef:met welke instelling van de schroef kan ik het beste beginnen?
Eerst de vollast schroef = schroef in de slang: Flink gas geven, langzaam dichtdraaien totdat hij gaat smoren en daarna 1/4 slag op en draaien. Als hij nu te krap staat, merk je bij optrekken te sloom, met stapjes van 1/8 slag open draaien. Daarna de stat schroef, die zit op de verdamper: bij stationoair langzaam dicht draaien tot gaat smoren en dan weer klein beetje open draaien tot hij net lekker loopt. Als je de vollast schroef bij gesteld hebt, daarna altijd opnieuw de stat schroef afstellen.
Gaat prima zo, geen co meters nodig.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die schroefdraad hulsjes kan je er niet afhalen. Koop Nieuwe! kosten weinig.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Juist, Egbert, hoewel ik m.n. de hoofdkraan tijdens een spoedje verdamper wisselen ook wel eens gewoon op open heb gezet en daarna aan de hand van het (eerst enorme!) verbruik heb teruggeregeld… Werkte ook, maar was veel duurder
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Snap dr geen snars van!
Vooropgesteld: motor loopt nu prima op benzine, veel ontstekingszaken vernieuwd en nu als laatste wil ik dus lpg weer inregelen.
stationair wil hij op lpg alleen maar aan de praat blijven als ik de choke uittrek. Aan de menging veandert dat natuurlijk niets. Met lpg functioneert de chokekabel vlgs mij alleen maar als handgas.
vanuit die stand eens bekeken wat de schroeven doen.
Schroef midden in de slang laat bij dichtdraaien het toerental stijgen
Hoe verder ik hem knijp hoe meer ik in staat ben het “handgas” dicht te zetten. Ik zou denken dat dit juist omgekeerd moet werken.
Vandaaruit eens gekeken wat de stat regelschroef midden op de AG2000 verdamper doet, bij volledig dicht zetten stijgt het toerental iets, bij verder uitdraaien gebeurt er niets. Ook dit werkt weer omgekeerd als verwacht!
Overigens met de vollastschroef zover ingedraaid dat de chokekabel terugkan is de auto niet rijdbaar, daarvoor staat hij veel te ver dicht.
De enige fout die ik me kan indenken is dat ik op de een of andere manier de situatie van de verkeerde kant van de optimale instelling benader doordat ik niet bij volgas eerst de vollastschroef kan instellen. (mijn benen zijn daarvoor te kort). Is het dan logisch dat alle verstellingen tegengesteld uitwerken?
Ik ga vanavond nog eens aanhalen met een baksteen op het gaspedaal om voorgaande uit te sluiten. Als dat ook niet werkt vrees ik dat mijn verdamper niet goed is.
Zijn die te reviseren, repareren?
Herbert schreef:Snap dr geen snars van!
Vollast is niet plankgas hoor. Je kan toch gewoon onder de motorkap met je ene hand de gasklep bij de carburateur of meer naar achteren bij het stangen stelsel bedienen en met je andere hand aan de vollast stelschroef draaien.
Als bij dichtdraaien het toerental stijgt, dan is je mengsel veel te rijk. Bij een arm mengsel loopt de motor niet goed, maar bij een te rijk mengsel loopt hij ook niet goed.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Nee het gaat echt niet, alleen als ik stat stelschroef helemaal dichtdraai pikt hij net wat toeren op! Net niet voldoende om hem draaiend te houden. Ik denk dat ik die verdamper ook maar eens uit elkaar moet halen!
Heeft iemand dat al eens gedaan?
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Lek membraam in de verdamper, bestaan revisiesetjes voor.
Heb ooit lopen zoeken naar oplossing, LPG-specialist wist het binnen 5 seconden vast te stellen, kreeg paar pakkingen mee en klaar was de klus, echt niet zo moeilijk…
Vandaag nieuwe verdamper erin gezet, was niet zo moeilijk en de kosten vergeleken met een revisieset te verteerbaar.
Hehe auto is nu klaar qua rijdbaarheid.
Nu komen de klusjes van tweede orde aan de beurt, waarvan verslag zal volgen, wellicht in een ander draadje.
te denken aan:
Auto zakt snel na stoppen motor
Kleine LHM lekkage zichtbaar onder hogedrukpomp
Klapperen voorwielophanging over korte ribbels in de weg
Tikken rechtervooras bij rotonde
En zo klussen we vrolijk verder!
Blijkt dat in het garagecomplex waar mijn DS staat (om de hoek ) er nog een DS staat! En wel een prachtige donkerblauwe DS23Carbu, naar verluidt staat er een paar garages verderop nog een DS! We kunnen zowat onze eigen sleuteldag organiseren!
Vandaag nieuwe verdamper erin gezet, was niet zo moeilijk en de kosten vergeleken met een revisieset te verteerbaar.
Hehe auto is nu klaar qua rijdbaarheid.
Nu komen de klusjes van tweede orde aan de beurt, waarvan verslag zal volgen, wellicht in een ander draadje.
te denken aan:
Auto zakt snel na stoppen motor
Kleine LHM lekkage zichtbaar onder hogedrukpomp
Klapperen voorwielophanging over korte ribbels in de weg
Tikken rechtervooras bij rotonde
En zo klussen we vrolijk verder!
Blijkt dat in het garagecomplex waar mijn DS staat (om de hoek ) er nog een DS staat! En wel een prachtige donkerblauwe DS23Carbu, naar verluidt staat er een paar garages verderop nog een DS! We kunnen zowat onze eigen sleuteldag organiseren!